Проблема

1.5.1. Обтяжливий та непрозорий механізм утворення, діяльності та припинення політичних партій

Загальна інформація щодо проблеми

Основним чинником існування переважної більшості реальних та потенційних корупційних практик у забезпеченні доброчесності політичних партій та виборчих кампаній є непрозорий механізм утворення, легалізації, діяльності та припинення політичних партій у зв’язку з:
несприятливими законодавчими умовами для утворення політичних партій, зокрема складним порядком створення та державної реєстрації політичних партій;
політичною системою, яка включає в себе політичні партії, що не беруть участі у виборчому процесі тривалий час;
неприведенням статутів політичних партій у відповідність з вимогами законодавства з урахуванням змін та реєстрації таких установчих документів з ознаками формального підходу;
обтяжливим та складним механізмом процедури припинення за власним бажанням політичної партії та її структурних утворень;
відсутністю обмеження права на участь у виборах політичної партії, яка допускає систематичне порушення свого обов’язку із звітування до Національного агентства.
Проблема ускладнюється дією обмежувальних заходів, установлених Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України COVID-19, та тимчасовою окупацією частини території України внаслідок збройної агресії Російської Федерації.
Водночас Національне агентство залучене до роботи з розв’язання зазначеної проблеми на законодавчому рівні.
Відповідно до рішення Комітету з питань цифрової трансформації Верховної Ради України утворено робочу групу з підготовки проекту закону про політичні партії, до складу якої включено представника Національного агентства. Положення розробленого проекту закону спрямовані на розв’язання проблем щодо спрощення порядку створення політичних партій; очищення політичної системи від партій, що не беруть участі у виборах тривалий час; приведення у відповідність з вимогами законодавства статутів політичних партій та обмеження участі у виборчому процесі політичних партій, що допускають систематичні порушення норм законодавства.
Існуюча процедура припинення діяльності політичної партії та її структурних утворень за власним бажанням є обтяжливою та складною для керівників та членів політичної партії у зв’язку із значною кількістю структурних утворень, що не передбачає спрощеної процедури їх припинення.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 5
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 31.03.2024
має розпочатись має бути завершено
1 1 7
9
Виконано Не виконано Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 1 (11.1%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2023

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Міністерство юстиції України

0%
5

Національне агентство з питань запобігання корупції

50%
2

Центральна виборча комісія

0%
2

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 5

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 1.5.1.1 На законодавчому рівні забезпечено сприятливі умови для утворення політичних партій, зокрема спрощено порядок створення та державної реєстрації політичних партій 1.5.1.1.1. Супроводження розгляду проекту Закону України “Про політичні партії” у Верховній Раді України (зокрема, у разі застосування до нього Президентом України права вето) після проведення консультацій із Кабінетом Міністрів України та Верховною Радою України, відповідно до якого: 1) забезпечено сприятливі умови для утворення та державної реєстрації політичних партій шляхом виключення вимоги до рішення про створення політичної партії щодо збору підписів в кількості не менше 10 тис. громадян України, які відповідно до Конституції України мають право голосу на виборах, зібраних не менш як у двох третинах районів мм. Києва і Севастополя, а також не менш як у двох третинах районів Автономної Республіки Крим; 2) зобов’язано Центральну виборчу комісію щороку до 1 лютого подавати до Мін’юсту інформацію про політичні партії, які не висували та не реєстрували протягом десяти років своїх кандидатів на виборах Президента України, виборах народних депутатів України або кандидатів у депутати не менше ніж у п’ятьох обласних радах на місцевих виборах станом на 1 січня відповідного року; 3) зобов’язано Мін’юст звернутися до суду з позовом про анулювання державної реєстрації політичної партії у разі отримання від Центральної виборчої комісії інформації про політичні партії, які не висували та не реєстрували протягом десяти років своїх кандидатів на виборах Президента України, виборах народних депутатів України або кандидатів у депутати не менше ніж у п’ятьох обласних радах на місцевих виборах станом на 1 січня відповідного року; 4) визначено принципи утворення та діяльності політичних партій, зокрема: верховенства права, законності, поваги до конституційного ладу та суверенітету держави, недопущення дискримінації, дотримання рівності та внутрішньопартійної демократії, репрезентативності, інституціоналізації, прозорості та відкритості діяльності політичної партії; 5) визначено вимоги до змісту статуту політичної партії, які включають, зокрема, визначення в статуті: обсягу та строків повноважень керівних, контрольно-ревізійних та інших статутних органів політичної партії, порядку зміни їх складу; процедур та гарантій скликання політичною партією позачергових з’їздів (зборів, конференцій), зокрема на вимогу визначеної кількості членів партії та/або на вимогу організацій партії; загальної структури та повноважень структурних утворень політичної партії; 6) визначено створення політичними партіями арбітражних органів, уповноважених розглядати питання щодо виконання вимог статуту членами партії, а також порядок оскарження рішень, дій чи бездіяльності арбітражних органів політичної партії; 7) встановлено обмеження права на участь у виборчому процесі політичної партії у разі неподання нею до Національного агентства два і більше разів підряд або тричі протягом останніх двох звітних років звіту про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру; 8) визначено новий механізм розподілу бюджетних коштів з метою фінансової підтримки партій, які не подолали встановленого законом прохідного бар’єра на виборах народних депутатів України: право на отримання державного фінансування мають політичні партії, які на останніх чергових або позачергових виборах народних депутатів України у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі отримали не менше 2 відсотків голосів виборців від загальної кількості голосів виборців, поданих за всі виборчі списки кандидатів у народні депутати України у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі; 9) визначено вичерпний перелік: а) заборон політичним партіям використовувати кошти державного фінансування, зокрема для фінансування діяльності, яка не передбачена або заборонена статутом політичної партії; погашення будь-якої заборгованості, що утворилася у політичної партії до дня, наступного за днем відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання; перерахування до виборчих фондів; б) пріоритетних напрямів використання політичними партіями коштів державного фінансування, зокрема на розвиток політичних партій відповідно до їх статутних завдань, підвищення якості комунікацій та зав’язків політичних партій з виборцями, підвищення інтересу жінок та молоді до політичної діяльності; 10) визначено моніторинг як систему постійного спостереження за фінансово-господарською та іншою діяльністю політичних партій з метою ідентифікації ризиків; 11) визначено суб’єкта затвердження правил проведення моніторингу фінансово-господарської та іншої діяльності політичних партій Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато
0% 0/ 1
2.1. ОСР 1.5.1.2 Політична система очищена від політичних партій, які не беруть участі в загальнодержавних виборах протягом 10 років, відповідно до вимог Закону України «Про політичні партії в Україні» 1.5.1.2.1. Підготовка та подання Центральною виборчою комісією до Мін’юсту інформації про політичні партії, які не висували та не реєстрували протягом десяти років своїх кандидатів на виборах Президента України, виборах народних депутатів України або кандидатів у депутати не менше ніж у п’ятьох обласних радах на місцевих виборах станом на 1 січня відповідного року Центральна виборча комісія Виконання заходу не розпочато Не розпочато
0% 0/ 4
2.2. 1.5.1.2.2. Щорічне до 1 лютого подання Центральною виборчою комісією до Мін’юсту інформації про політичні партії, які не висували та не реєстрували протягом десяти років своїх кандидатів на виборах Президента України, виборах народних депутатів України або кандидатів у депутати не менше ніж у п’ятьох обласних радах на місцевих виборах станом на 1 січня відповідного року Центральна виборча комісія Виконання заходу не розпочато Не розпочато
2.3. 1.5.1.2.3. Підготовка та надіслання Мін’юстом позовних заяв до суду про анулювання державної реєстрації політичних партій на підставі отриманої від Центральної виборчої комісії інформації про політичні партії, які не висували та не реєстрували протягом десяти років своїх кандидатів на виборах Президента України, виборах народних депутатів України або кандидатів у депутати не менше ніж у п’ятьох обласних радах на місцевих виборах станом на 1 січня відповідного року Міністерство юстиції України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
2.4. 1.5.1.2.4. Щорічне оприлюднення статистичної інформації про політичні партії, щодо яких прийнято судові рішення у справах, розпочатих за позовними заявами, зазначеними у підпункті 1.5.1.2.4 Міністерство юстиції України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
4.1. ОСР 1.5.1.4 На законодавчому рівні спрощено процедуру припинення політичної партії та її структурних утворень за власним бажанням 1.5.1.4.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким визначено спрощену процедуру припинення політичної партії та її структурних утворень за власним бажанням у разі відсутності у неї майна, доходів, витрат та фінансових зобов’язань протягом останніх трьох років Міністерство юстиції України Захід не виконано Не виконано
0% 0/ 3
4.2. 1.5.1.4.2. Розроблення нормативно-правового акта, яким визначено форму заяви (за спрощеною процедурою) про припинення політичної партії та її структурних утворень за власним бажанням (саморозпуск) у разі відсутності у неї майна, доходів, витрат та фінансових зобов’язань протягом останніх трьох років Міністерство юстиції України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
4.3. 1.5.1.4.3. Видання нормативно-правового акта, зазначеного у підпункті 1.5.1.4.2 Міністерство юстиції України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
5.1. ОСР 1.5.1.5 На законодавчому рівні встановлено перелік систематичних істотних порушень вимог законодавства про політичні партії, наслідком яких може бути обмеження на участь у виборчому процесі політичних партій на підставі рішення суду 1.5.1.5.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо мінімізації потенційного олігархічного впливу на політичні партії, залучення до діяльності політичних партій осіб з інвалідністю та удосконалення механізму державного фінансування статутної діяльності політичної партії”, яким встановлено, що звіти про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру політичних партій, передбачені статтею 17 Закону України “Про політичні партії в Україні”, які не були подані політичними партіями за попередні звітні періоди під час здійснення заходів щодо запобігання виникненню та поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, а також у період дії правового режиму воєнного стану, подаються до Національного агентства не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, що настає за кварталом, в якому дію правового режиму воєнного стану припинено або скасовано Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано вчасно і повністю Виконано
100% 1/ 1

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: