Проблема

2.5.7. Відсутність процедури продажу земельних ділянок державної та комунальної форм власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) через електронні аукціони в умовах вільного обігу земель сільськогосподарського призначення

Загальна інформація щодо проблеми

До 2021 року земельне законодавство передбачало проведення земельних торгів через аукціони. Такі аукціони з продажу земельних ділянок мали вигляд застарілих торгів, які передбачають фізичне прибуття людей до приміщення з метою участі в аукціоні, підняття табличок із ставками та іншими діями, які не лише не відповідали сучасним умовам, а і містили ряд корупціогенних факторів, серед яких: вплив заінтересованих осіб на результати торгів, фальсифікація результатів земельних торгів шляхом виставлення “спаринг-партнера”, внесення неправдивої інформації про земельний лот з метою уникнення конкурентної процедури аукціону, непрозорість проведення земельних торгів та обмеження громадського контролю за ними тощо. Для зміни такої корупційної практики у 2021 році було запроваджено більш сучасний, прозорий та ефективний механізм — електронні земельні торги. Відтепер продаж або передача у користування земельних ділянок державної та комунальної форми власності здійснюється у формі електронного аукціону в режимі реального часу через електронну торгову систему, адміністратором якої є державне підприємство “Прозорро.Продажі”. Такі зміни значно мінімізують ряд корупційних ризиків, які були поширені під час проведення звичайних земельних аукціонів. При цьому більшість корупційних ризиків, які зумовлювали їх запровадження, було ефективно усунуто, однак деякі недоліки все ж потребують подальшого вирішення.
Так, положеннями Земельного кодексу України встановлюються випадки, у яких деякі земельні ділянки не підлягають продажу або передачі в користування на земельних торгах. Одним із таких випадків є розташування на земельній ділянці об’єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб. Цим винятком можуть користуватися недоброчесні посадові особи, які у змові з приватними забудовниками, уникаючи земельних торгів, передають права на державний актив за значно зниженою вартістю. Зазначене істотно зменшує надходження до місцевих бюджетів, порушує права та інтереси землекористувачів та знижує інвестиційну привабливість. Це ж стосується і таких винятків, як передача земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (зокрема національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні, а також громадянам для сінокосіння і випасання худоби та городництва.
Негативні наслідки зумовлені і збройною агресією Російської Федерації, внаслідок якої було зупинене проведення земельних торгів щодо земель сільськогосподарського призначення та повернуто до “ручної” процедури передачі у користування земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, відповідно до якої такі земельні ділянки передаються у користування строком на один рік із фіксованими умовами оренди, реєстрації підлягає сам договір оренди у книзі реєстрації землеволодінь і землекористувань, яка ведеться районною державною (військовою) адміністрацією у паперовій та електронній формі. При цьому державні органи та органи місцевого самоврядування фактично наділені необмеженою дискрецією під час передачі таких земельних ділянок у користування відповідним користувачам, що може створювати очевидні корупційні ризики.
Проте 19 жовтня 2022 р. прийнято Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель”, яким пропонується, зокрема відновити проведення земельних торгів з передачі у користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної форм власності. Проте електронні земельні торги не будуть проводитися, якщо Державний земельний кадастр не функціонуватиме протягом 30 робочих днів. У такому разі передача земельних ділянок у користування відбуватиметься за зазначеними правилами.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 1
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
1 5
6
Виконується Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 0 (0%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Міністерство аграрної політики та продовольства України

0%
5

Міністерство розвитку громад та територій України

0%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 1

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.5.7.1 Внесено зміни до земельного законодавства, які передбачають прозорі механізми продажу земельних ділянок державної та комунальної форми власності або прав на них через електронні аукціони 2.5.7.1.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, який визначає граничну площу земельних ділянок державної та комунальної власності, на яких розташовані об’єкти нерухомого майна (будівлі, споруди), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для їх продажу, передачі в користування поза конкурентними засадами Міністерство розвитку громад та територій України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
0% 0/ 6
1.2. 2.5.7.1.2. Моніторинг проектів законів, які передбачають внесення змін до Земельного кодексу України щодо механізмів продажу земельних ділянок державної та комунальної форми власності або прав на них через електронні аукціони, зокрема в умовах воєнного стану Міністерство аграрної політики та продовольства України Прогресу виконання заходу немає Виконується
1.3. 2.5.7.1.3. Підготовка позиції щодо погодження із зауваженнями/непідтримання проектів законів, зазначених у підпункті 2.5.7.1.2 Міністерство аграрної політики та продовольства України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.4. 2.5.7.1.4. Підготовка зауважень та пропозицій, позицій щодо непідтримання проектів законів, зазначених у підпункті 2.5.7.1.2 Міністерство аграрної політики та продовольства України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.5. 2.5.7.1.5. Супроводження процедури розгляду комітетами Верховної Ради України проектів законів, зазначених у підпункті 2.5.7.1.2 Міністерство аграрної політики та продовольства України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.6. 2.5.7.1.6. Підготовка пропозицій щодо доцільності застосування Президентом України права вето щодо прийнятих Верховною Радою України законів, зазначених у підпункті 2.5.7.1.2 Міністерство аграрної політики та продовольства України Виконання заходу не розпочато Не розпочато

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: