Відгук громадськості

Захід

1.1.3.3.1 (5). Здійснення заходів правового моніторингу — систематичної, комплексної діяльності, спрямованої на спостереження, аналіз та оцінку ефективності застосування галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, з метою виявлення проблем та недоліків, а отже, і потреб у його подальшому вдосконаленні

Статус заходу:

Виконується

Захід спрямований на досягнення ОСР:

1.1.3.3. Усунуто колізії, прогалини та інші корупціогенні фактори, що зумовлюють неоднозначне тлумачення, порушення принципу правової визначеності та системні корупційні ризики у сферах запобігання корупції та пріоритетних сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії

Вирішення Проблеми:

1.1.3. Положення нормативно-правових актів та їх проектів потребують подальшого удосконалення для усунення можливих корупціогенних факторів

Строки виконання:

01.01.2024 - 31.12.2025

Відповідальні виконавці (органи влади):

Головний виконавець: Міністерство фінансів України

Джерела фінансування:

державний бюджет

Обсяги фінансування (тис. грн.):

у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік

Показник виконання:

правовий моніторинг проведено та оприлюднено його результати

Стан виконання

Хід/ Результат виконання:

Міністерством фінансів України постійно здійснюються заходи правового моніторингу застосування законодавства у податковій та митній сферах.

За наслідками правового моніторингу протягом 2024 року міністерством визначено потребу у вдосконаленні законодавства, а саме:

І. Щодо податкової сфери:

1. Визначено необхідність подальшого удосконалення законодавства з метою приведення податкового законодавства України до норм законодавства ЄС задля виконання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами та розроблено законопроект (подано до Верховної Ради України) про внесення змін щодо:

- поступового до 2028 року підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби до досягнення мінімального рівня, встановленого Директивою Ради 2011/64/ЄС від 21.06.2011 щодо структури та ставок акцизного збору на тютюнові вироби (кодифікація);

- визначення грошової одиниці виміру ставки акцизного податку на тютюнові вироби у євро для уникнення негативного впливу інфляційних процесів на підвищення ставок акцизного податку;

- уточнення окремих положень адміністрування акцизного податку з тютюнових виробів задля повноцінного застосування норм права.

2. Визначено необхідність подальшого удосконалення законодавства щодо рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України з метою спрощення адміністрування, створення рівних умов для всіх операторів мобільного зв’язку, зокрема шляхом відміни усіх підвищувальних та понижувальних коефіцієнтів до ставок для стільникового зв’язку (розроблено законопроєкт, який у січні 2024 року було подано до Верховної Ради України, реєстр. № 10423 від 22.01.2024).

3. Визачено необхідність наближення законодавства України до законодавства ЄС шляхом встановлення графіку щорічного збільшення ставок акцизного податку на пальне протягом чотирьох років – до 31 грудня 2027 р. включно (розроблено законопроєкт, який у травні 2024 року було подано до Верховної Ради України).

ІІ. Щодо митної сфери:

1. Видано низку наказів, зокрема: № 443 від 16.09.2024 «Про затвердження Порядку виконання митних формальностей під час застосування транзитних спрощень «статус авторизованого вантажовідправника МДП» та «статус авторизованого вантажоодержувача МДП» та 2 внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України»; № 423 від 02.09.2024 «Про затвердження Вимог до характеристик митних пломб і пломб спеціального типу та Вимог до порядку ведення обліку та зберігання пломб спеціального типу»; № 380 від 01.08.2024 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України з питань митної справи»; наказ Мінфіну від 02.12.2024 № 615 «Про внесення змін до форми рішення про визначення вартості товарів, що переміщуються (пересилаються) громадянами через митний кордон України, для цілей нарахування митних платежів»; наказ Мінфіну від 25.12.2024 № 663 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 31 травня 2012 року № 657 та визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства фінансів України від 03 грудня 2012 року № 1266».

2. Прийнято акти уряду, зокрема постанову КМУ від 15.11.2024 № 1301 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо здійснення заходів офіційного контролю».

За наслідками правового моніторингу протягом 2025 року міністерством визначено потребу у вдосконаленні законодавства, а саме:

І. Щодо податкової сфери - протягом 2025 року зміни до законодавства за наслідками правового моніторингу не проводилися.

ІІ. Щодо митної сфери.

Видано низку наказів, зокрема: наказ Мінфіну від 05.02.2025 № 71 «Про визнання такими, що втратили чинність, деяких наказів Державної митної служби України»; наказ МВС, Мінфіну, Мінрозвитку від 11.02.2025 № 85/86/192 «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України, Державної митної служби України, Міністерства транспорту та зв’язку України від 06 жовтня 2009 року № 745/926/1032»; наказ Мінфіну від 18.02.2025 № 97 «Про внесення змін до Порядку планування митними органами документальних виїзних перевірок»; наказ Мінфіну від 20.02.2025 № 107 «Про визнання такими, що втратили чинність, наказів Державної митної служби України від 06 квітня 2009 року № 306 та від 21 липня 2010 року № 784».

Результати моніторингу (щоквартально):

14.05.2025:
Прогрес виконання заходу наявний
03.02.2025:
Прогрес виконання заходу наявний
23.10.2024:
Прогресу виконання заходу немає
26.07.2024:
Прогрес виконання заходу наявний
09.05.2024:
Виконання заходу розпочато вчасно

Ключові джерела оцінки:

Додаткові джерела інформації: