Захід
1.1.3.3.1 (11).
Здійснення заходів правового моніторингу — систематичної, комплексної діяльності, спрямованої на спостереження, аналіз та оцінку ефективності застосування галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, з метою виявлення проблем та недоліків, а отже, і потреб у його подальшому вдосконаленні
Статус заходу:
Захід спрямований на досягнення ОСР:
1.1.3.3. Усунуто колізії, прогалини та інші корупціогенні фактори, що зумовлюють неоднозначне тлумачення, порушення принципу правової визначеності та системні корупційні ризики у сферах запобігання корупції та пріоритетних сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії
Вирішення Проблеми:
1.1.3. Положення нормативно-правових актів та їх проектів потребують подальшого удосконалення для усунення можливих корупціогенних факторів
Строки виконання:
Відповідальні виконавці (органи влади):
Джерела фінансування:
державний бюджет
Обсяги фінансування (тис. грн.):
у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік
Показник виконання:
правовий моніторинг проведено та оприлюднено його результати
Стан виконання
Хід/ Результат виконання:
Бюро економічної безпеки України повідомлено, що з січня 2024 по вересень 2025 рр. було розроблено 26 пропозицій щодо внесення змін до нормативно-правових актів з питань усунення передумов створення схем протиправної діяльності у сфері економіки. Вказані пропозиції розроблено за результатами проведеного аналізу процесів, які безпосередньо впливають на тіньовий ринок тютюнових виробів, роботи підприємств-виробників тютюнових виробів протягом 2022 – 2023 років, явищ, які безпосередньо впливають на тіньовий ринок спиртової галузі.
Крім того, аналітиками БЕБ виявлено передумови створення протиправної схеми з вимивання коштів із Державного бюджету України через відшкодування податку на додану вартість та ідентифіковано загрозу в податковій сфері, пов’язану з незаконним використанням податкових пільг, наданих підприємствам та організаціям, які засновані громадськими об’єднаннями осіб з інвалідністю, що визначені пунктом 142.1 статті 142, пунктом 197.6 статті 197 та пунктом 8 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України тощо.
Крім цього, надані пропозиції, зокрема:
- пропозиції щодо потенційного ризику економічній безпеці України внаслідок недекларування податкових зобов’язань переможцями державних закупівель, оскільки зволікання із усуненням передумов створення схем протиправної діяльності у сфері економіки може призвести до значних втрат бюджету;
- пропозиції щодо вдосконалення механізмів державного регулювання та контролю у сфері публічних закупівель БЕБ;
- пропозиції, спрямовані на унеможливлення бюджетного відшкодування сум ПДВ платникам податку, які здійснюють діяльність у сфері торгівлі, якщо суми від’ємного значення ПДВ сформовані за операціями з придбання товарів, що не реалізовані (товарні залишки);
- пропозиції з питань усунення передумов створення схем протиправної діяльності у сфері приватизації державного, комунального майна для мінімізації відповідних зон ризиків і загроз;
- пропозиції щодо запровадження електронного анкетування учасників публічних закупівель через електронну систему закупівель з питань, що стосуються виконання умов, визначених тендерною документацією:
- пропозиції щодо єдиних вимог до формування файлів інформаційного обміну між БЕБ та банками, зобов’язавши банки формувати файли, які БЕБ отримує у єдиному структурованому форматі;
- пропозиції щодо запобігання ризикам неефективного використання бюджетних коштів та/або коштів міжнародних партнерів під час спорудження об’єктів соціального призначення.