Захід
2.2.2.2.5 (1). Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів актів Кабінету Міністрів України щодо впровадження електронних аукціонів та систем для доступу до обмеженого спільного ресурсу на постійній основі з урахуванням проведених аналітичних досліджень
Статус заходу:
Захід спрямований на досягнення ОСР:
2.2.2.2. Проведено аудит поточного стану впровадження електронних аукціонів та систем для доступу до обмеженого спільного ресурсу; визначено основні способи обходу їх обмежень; завершено впровадження електронних аукціонів та систем для доступу до обмеженого спільного ресурсу з урахуванням результатів проведеного аудиту (Електронного кабінету надрокористувача, електронних аукціонів “Prozorro.Sale”)
Вирішення Проблеми:
2.2.2. Вибіркове застосування обов’язкових правил для бізнесу, що супроводжується відповідними корупційними ризиками
Строки виконання:
Відповідальні виконавці (органи влади):
Джерела фінансування:
державний бюджет
Обсяги фінансування (тис. грн.):
у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік
Показник виконання:
проекти актів Кабінету Міністрів України прийнято
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18 жовтня 2024 р. № 1194 "Про внесення змін до Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки" внесено зміни до змісту заходу.
Стан виконання
Хід/ Результат виконання:
У зв’язку з ліквідацією у липні 2025 року Мінагрополітики та Міндовкілля, які визначалися головними рівнозначними виконавцями цього заходу, та покладенням їхніх функцій на Мінекономіки, під час моніторингу стану виконання заходу у III кварталі 2025 року враховуватимуться результати діяльності ліквідованих міністерств у попередніх звітних періодах.
Мінекономіки, зважаючи на передані від Міндовкілля та Мінагрополітики функції, є органом, що формує та реалізує державну політику у таких сферах, що стосуються змісту заходу: раціональне використання надр, лісів, рибальство та рибництво (аквакультура).
З огляду на це, обсяг тих дій, що повинні зробити Мінекономіки та підпорядковані йому Держгеонадра, Держлісагентство, Держрибагентство на виконання цього заходу складається з чотирьох частин, а саме розроблення відповідних проєктів актів для галузей використання надр, використання лісів, рибальства та рибництва.
1.Щодо сфери використання надр
Варто зазначити, що електронні аукціони та системи для доступу до обмеженого спільного ресурсу (в цьому випадку таким ресурсом є надра) вже впроваджені на законодавчому рівні.
Так, ст. 16 Кодексу України про надра вказує, що за загальним правилом спеціальний дозвіл на користування надрами надається за результатами аукціону (електронних торгів). Порядок проведення аукціону (електронних торгів) з продажу спеціального дозволу на користування надрами затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 993.
Окрім того, захід передбачає нормативне впровадження не лише електронних аукціонів, а й електронних систем для доступу до обмеженого спільного ресурсу. Тобто електронних програм, які дозволять цифровізувати процедури отримання доступу до спільних ресурсів.
Кодекс про надра передбачає у тій же статті 16, що заява (разом з усіма необхідними документами) на отримання спеціального дозволу на користування надрами подається в електронній формі через електронний кабінет надрокористувача на Державному геологічному вебпорталі. В такому ж порядку здійснюється й подання заяв про продовження строку дії дозволу, внесення змін до нього, внесення змін до угоди про умови користування надрами, а також заяви на ініціювання ділянки надр на виставлення на аукціон (остання згадана вже не у Кодексі про надра, а у Положенні про електронний кабінет надрокористувача). Порядок подання всіх цих заяв через електронний кабінет надрокористувача визначений Положенням про електронний кабінет надрокористувача, яке затверджене наказом Міндовкілля від 28 березня 2023 року № 177.
З огляду на те, що електронний кабінет надрокористувача надає змогу особам взаємодіяти з Держгеонадрами в електронній формі задля отримання спеціального дозволу, ми можемо зробити висновок, що електронний кабінет надрокористувача і є електронною системою для доступу до обмеженого спільного ресурсу у сфері використання надр.
Таким чином, оскільки Кодексом про надра, Порядком проведення аукціону (електронних торгів) з продажу спеціального дозволу на користування надрами, Положенням про електронний кабінет надрокористувача впроваджено електронні аукціони та системи для доступу до обмеженого спільного ресурсу на постійній основі, можна стверджувати, що цей захід є виконаним в частині використання надр.
2.Щодо сфери використання лісів
З огляду на інформацію, яка надходила від Держлісагентства, можна зробити висновок, про те, що нормативно-правові акти, які б впроваджували електронні аукціони та системи для доступу до обмеженого спільного ресурсу в цій сфері на постійній основі, на цей момент не прийняті.
При цьому, варто зазначити, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 травня 2025 року №625 продовжено видачу деяких дозвільних документів у сфері лісового господарства в електронній формі до 1 червня 2027 р. у межах раніше започаткованого експериментального проекту.
3.Щодо рибальства
Мінагрополітики спільно з Держрибагентством за результатами попередньо проведеного експерименту розробили постанову Кабінету Міністрів України від 22.12.2023 № 1347 «Деякі питання здійснення спеціального використання водних біоресурсів».
Ця постанова затвердила Порядок здійснення спеціального використання водних біоресурсів. Цим Порядком, в тому числі врегульована процедура проведення аукціонів з продажу права на укладення договорів на право здійснення промислового рибальства або дослідного вилову (далі для спрощення називатимемо це «право на промисловий вилов риби») шляхом електронних торгів.
Окрім того, захід передбачає нормативне впровадження не лише електронних аукціонів, а й електронних систем для доступу до обмеженого спільного ресурсу. Тобто електронних програм, які дозволять цифровізувати процедури отримання доступу до спільних ресурсів. І в галузі рибальства така електронна система існує. Йде мова про Єдину державну електронну систему управління галуззю рибного господарства (еРибальство).
Функціонал системи надає можливість, в тому числі укладання договору на право на промисловий вилов риби після перемоги особи в аукціоні та одержання відповідного дозволу. Ці юридичні дії є критично важливими кроками в процедурі отримання права на промисловий вилов риби після закінчення аукціону і завдяки системі «еРибальство» вони тепер цифровізовані, що також зменшує корупційні ризики в цій процедурі.
На нормативному рівні питання функціонування системи «еРибальство» врегульовані ЗУ «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів» (зі змінами, внесеними Законом від 21.03.2023 № 2989-IX), вже згаданою вище Постановою КМУ від 22.12.2023 № 1347, Постановою КМУ від 8 вересня 2025 р. № 1109, якою затверджено порядок функціонування, наповнення та ведення Єдиної державної електронної системи управління галуззю рибного господарства “еРибальство” та деякими іншими нормативними актами.
Прийняття Постанови КМУ від 22.12.2023 № 1347, а також передбачення на нормативному рівні, що деякі юридичні дії в рамках процедури отримання права на промисловий вилов риби здійснюються за допомогою системи «еРибальство», достатньо, щоб вважати захід виконаним в частині галузі рибальства.
4. Щодо рибництва
Якщо в галузі рибальства спільним ресурсом, до якого підприємець отримує доступ є власне водні біоресурси (перш за все, риба), то в галузі рибництва основним спільним ресурсом, до якого підприємцю потрібно отримати доступ, є водний об’єкт (його частина), який і буде використовуватися для розведення риби.
Ознайомившись зі ст. 14 ЗУ «Про аквакультуру», можна зробити висновок, що, загалом, є дві процедури отримання такого водного об’єкта в користування.
Перша стосується тих випадків, коли мова йде про водний об’єкт, що знаходиться в межах сухопутної території України й не є частиною моря. Іншими словами, мова йде про ставки, озера тощо. Такі водні об’єкти особам для зайняття рибництвом надають в оренду разом з землею під ними за договором оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об’єктом. Земельні ділянки в оренду за загальним правилом передаються за результатами земельних торгів. Земельні торги проводяться у формі електронного аукціону в порядку, визначеному Земельним кодексом України та ЗУ «Про оренду землі».
Таким чином, можна зробити висновок, що ця процедура отримання водних об’єктів в оренду для зайняття рибництвом задовольняє вимоги заходу.
Відмінною є ситуація щодо отримання в оренду водного простору морських вод. За Законом «Про аквакультуру» водний простір морських вод надається в оренду Кабінетом Міністрів України. Жодної процедури проведення будь-яких електронних торгів для цього на постійній основі не передбачено.
З метою запровадити такий механізм Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 14.10.2022 № 1191 «Деякі питання реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу права на укладення договорів користування на умовах оренди акваторією (водним простором) внутрішніх морських вод, територіального моря, виключної (морської) економічної зони України для цілей морської аквакультури шляхом електронних торгів».
Ця Постанова передбачає проведення експериментального проекту із запровадження процедури аукціонів з продажу права на укладення договорів користування на умовах оренди водного простору морських вод для цілей морської аквакультури шляхом електронних торгів. Цей експериментальний проект тривав протягом двох років, тобто до жовтня 2024 року.
Як повідомляє Мінекономіки у своєму листі до Кабінету Міністрів України від 03.04.2024 № 3212-01/24312-01 з посиланням на інформацію Держрибагентства, «у зв’язку з триваючою збройною агресією російської федерації проти України, а також відсутністю доступу до акваторії (водного простору) внутрішніх морських вод, територіального моря, виключної (морської) економічної зони України, в рамках реалізації постанови Кабінету Міністрів України жодного аукціону не було проведено, що не дає змоги здійснити аналіз результативності експериментального проєкту».
Варто зазначити, що під час моніторингу завдяки інформації від Мінагрополітики все ж таки вдалося віднайти запис в системі «Prozorro.Продажі» про проведення одного такого аукціону. Втім, лише один приклад не може слугувати належною базою для аналізу ефективності експериментального проєкту.
Таким чином, у зв’язку з об’єктивними причинами, а саме триваючою збройною агресією ворога, війська якого діють, в тому числі й у водах територіального моря України, не має можливості належним чином провести такий експеримент.
У зв’язку з цим поки що процедура надання в оренду водного простору морських вод для зайняття рибництвом залишається без змін, а в такому вигляду, в якому вона є зараз, вона не задовольняє вимоги цього заходу.
Початкова редакція Державної антикорупційної програми визначала строком завершення виконання цього заходу лютий 2024 року. У зв'язку з цим у травні 2024 року при проведенні моніторингу за перший квартал 2024 року цьому заходу був присвоєний статус "Виконано частково". Однак, постановою Кабінету Міністрів України від 18.10.2024 р. № 1194 до Державної антикорупційної програми були внесені зміни, відповідно до яких, зокрема, строк завершення виконання цього заходу був продовжений до грудня 2025 року. У зв'язку з цим, статус виконання цього заходу був змінений на "Виконується".