Захід
2.3.2.2.1. Проведення постійного моніторингу ефективності проведення заходів пост-митного контролю, у тому числі із залученням бізнес-асоціацій, та щорічне публічне звітування про результати застосування пост-аудит контролю
Статус заходу:
Фактична дата виконання:
31.03.2025
Захід спрямований на досягнення ОСР:
2.3.2.2. Запроваджено переважне адміністрування митних платежів за результатами пост-аудит контролю
Вирішення Проблеми:
2.3.2.
Непрозорість підходів у класифікації товарів, визначенні їх митної вартості та призначенні перевірок
Строки виконання:
Відповідальні виконавці (органи влади):
Джерела фінансування:
державний бюджет
Обсяги фінансування (тис. грн.):
у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік
Показник виконання:
щорічний звіт оприлюднено
Стан виконання
Хід/ Результат виконання:
З метою проведення постійного моніторингу ефективності проведення заходів пост-митного контролю:
1. Створено Робочу групу з питань практичної реалізації пост-митного контролю (наказ Держмитслужби від 25.04.2023 № 168 «Про утворення робочої групи з питань практичної реалізації пост-митного контролю»).
2. З метою забезпечення виконання завдань, поставлених перед Робочою групою з питань практичної реалізації пост-митного контролю проведено дві робочих наради.
3. На виконання рішень протоколів за результатами опрацювання пропозицій, наданих членами Робочої групи, сформовано Методичні рекомендації щодо алгоритму дій посадових осіб митних органів в напрямку здійснення пост-митного контролю.
4. Прийнято наказ Держмитслужби від 21.08.2023 № 411 «Про запровадження рекомендаційного-технічного пілотного проекту здійснення пост-митного контролю», яким з 01 листопада 2023 року по 25 грудня 2023 року (включно) запроваджено рекомендаційно-технічний пілотний проект щодо здійснення посадовими особами митних органів пост-митного контролю (далі – Пілотний проект) (до 22.12.2023 участь у Пілотному проекті приймали лише Київська та Львівська митниці). З метою його практичної реалізації наказом Держмитслужби від 15.09.2023 № 510 «Про утворення робочої групи з управління ІТ-проектом із запровадження рекомендаційно-технічного пілотного проекту здійснення пост-митного контролю модуля «Митні перевірки»» створено робочу групу для впорядкування та реєстраційних заходів проведення пост-митного контролю.
5. Прийнято наказ Держмитслужби від 22.12.2023 № 979 «Про внесення змін до наказів Держмитслужби від 21.08.2023 № 411 та від 12.10.2023 № 608», яким строки реалізації Пілотного проекту продовжено до 29.03.2024, дію пілотного проекту поширено на всі митниці, що здійснюють митне оформлення товарів. Київською митницею, у грудні 2023 року проведено зустріч керівництва митниці з бізнесом та членами Громадської ради при Держмитслужбі на якій обговорено питання проведення пост-митного контролю, надано роз’яснення про відмінність пост-митного контролю від документальних перевірок та про те, де враховуються результати пост-митного контролю. Інформацію про проведену зустріч розміщено на сторінці Київської митниці у соціальній мережі «Facebook».
6. Прийнято наказ Держмитслужби від 26.03.2024 № 397 «Про внесення змін до наказів Держмитслужби від 21.08.2023 № 411 та від 12.10.2023 № 608», яким строки реалізації рекомендаційно-технічного пілотного проекту щодо здійснення посадовими особами митних органів пост-митного контролю (далі – Пілотний проект) продовжено до кінця 2024 року.
7. На засіданні Громадської ради при Державній митній службі України, яке відбулось 16 лютого 2024 року обговорено особливості практичної реалізації пост-митного контролю.
8. Митницями Держмитслужби на своїх офіційних сторінках соціальної мережі «Facebook» також опубліковано інформацію про початок реалізації Пілотного проекту, проведено обговорення особливостей практичної реалізації пост-митного контролю на громадських радах, зустрічах з представниками бізнес-спільноти тощо.
9. Питання впливу результатів проведення пост-митного контролю на формування плану-графіку документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань митної справи обговорено, зокрема, на дистанційному семінарі із представниками Громадської ради при Державній митній службі України 26 квітня 2024 року.
10. Розроблено та затверджено показники оцінки ефективності виконання завдань та функцій «Оцінка ефективності здійснення пост-митного контролю», за якими здійснюється щомісячна оцінка ефективності реалізації митницями Держмитслужби положень статті 337-1 Митного кодексу України.
11. На офіційному веб-сайті Держмитслужби регулярно публікується інформація, зокрема, про початок практичної реалізації статті 337-1 Митного кодексу України та основні напрями здійснення пост-митного контролю, про стан реалізації пост-митного контролю, результати здійснення пост-митного контролю, особливості проведення пост-митного контролю та відмінність пост-митного контролю від документальних перевірок, що проводяться митними органами, а також результатів здійснення пост-митного контролю.
12. За участі міжнародної аудит-консалтингової компанії PwC та Американської торгівельної палати проведено зустрічі, на яких обговорено актуальні питання митного аудиту, зокрема, результати проведення митницями документальних перевірок та заходів в рамках реалізації рекомендаційно-технічного пілотного проєкту здійснення пост-митного контролю, тенденції зафіксованих порушень та основні зони ризику, міжнародний досвід митного аудиту і перспективи адаптації європейських підходів в Україні. Також обговорено ключові аспекти змін у принципах відбору компаній для аудиту та особливості здійснення пост-митного контролю, питання формування плану-графіку перевірок на 2025 рік, включаючи акценти на перший квартал, та ключові рекомендації для бізнесу.
13. Враховуючи положення Закону України від 22 серпня 2024 року № 3926-IX «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо імплементації деяких положень Митного кодексу Європейського Союзу», набуття чинності якими відбудеться з 19.04.2025 року, проводиться робота по визначенню максимально об’єктивних показників комплексної оцінки митниць у напрямку здійснення пост-митного контролю.
14. Держмитслужба регулярно звітує Тимчасовій слідчій комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих протиправних дій посадових осіб органів державної влади, інших державних органів та суб’єктів господарювання державного сектору економіки, що можуть загрожувати економічній безпеці України, та надає інформацію про результати здійснення митними органами пост-митного контролю (на запит Тимчасової слідчої комісії від червня 2024 року щодо всебічного вивчення діяльності Державної митної служби України).
15. Забезпечено збирання, узагальнення та аналіз статистичних даних про результати проведення митними органами пост-митного контролю, у тому числі для щорічного публічного звітування та публікації на офіційному веб-сайті Держмитслужби, а також на офіційних сторінках митниць соціальної мережі «Facebook».
Водночас, з огляду на дату початку заходу, а саме 1 березня 2023 року, а також на показник виконання заходу 2.3.2.2.1, передбачається оприлюднення щорічного звіту про результати застосування пост-аудит контролю за 2023 та 2024 роки. При цьому опублікування звіту за відповідних звітних період не залежить від фактичної дати початку здійснення пост-митного контролю. Державна митна служба України розмістила на своєму офіційному вебсайті звіт лише за 2024 рік, що дає змогу аналітику констатувати часткове виконання цього заходу.