Відгук громадськості

Захід

2.3.2.2.2. Збирання та оприлюднення щорічних статистичних даних про здійснені посадовими особами митних органів форми контролю, що дасть змогу визначити частку заходів пост-митного контролю серед інших його форм

Статус заходу:

Виконано частково

Фактична дата виконання:

31.03.2025

Захід спрямований на досягнення ОСР:

2.3.2.2. Запроваджено переважне адміністрування митних платежів за результатами пост-аудит контролю

Вирішення Проблеми:

2.3.2. Непрозорість підходів у класифікації товарів, визначенні їх митної вартості та призначенні перевірок

Строки виконання:

01.03.2023 - 31.03.2025

Відповідальні виконавці (органи влади):

Головний виконавець: Державна митна служба України

Джерела фінансування:

державний бюджет

Обсяги фінансування (тис. грн.):

у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік

Показник виконання:

щорічну статистику оприлюднено

Стан виконання

Хід/ Результат виконання:

Заходи, спрямовані на виконання п.п. 2.3.2.2.1, забезпечили початок роботи щодо збирання та оприлюднення щорічних статистичних даних про здійснення посадовими особами митних органів пост-митного контролю, передбачених п.п. 2.3.2.2.2.

Відповідно до звітної інформації за 2023 рік, наданої Київською та Львівською митницями, пост-митний контроль розпочато за 115 митними деклараціями (далі – МД), з них пост-митний контроль завершено по 53 МД, виявлено порушення у 19 МД, з них в напрямку контролю за правильністю визначення митної вартості товарів – 11 МД, контролю за правильністю класифікації товарів згідно з УКТЗЕД – 4 МД, контролю за наданням пільг в оподаткуванні та повноти та своєчасності сплати митних платежів – 1 МД, контролю за дотриманням заходів нетарифного регулювання – 4 МД. Під час реалізації Пілотного проекту за результатами пост-митного контролю до держбюджету перераховано 529,1 тис. грн, а очікувані надходження від пост-митного контролю становлять близько 2,6 млн. гривень.

У 2024 році пост-митний контроль розпочато за 3 015 митними деклараціями. У 2 136 митних деклараціях (70,8% від загальної кількості митних декларацій, по яких ініційовано пост-пост митний контроль) виявлено можливі порушення/невідповідності. За результатами проведеного пост-митного контролю у 2024 році до держбюджету перераховано 62,8 млн грн.

В рамках реалізації рекомендаційно-технічного пілотного проєкту здійснення пост-митного контролю у І кварталі 2025 року митницями ініційовано пост-митний контроль за 696 митними деклараціями. З них, за результатами проведеного пост-митного контролю у 436 митних деклараціях (що становить 63% від загальної кількості митних декларацій, по яких ініційовано пост-митний контроль) виявлені можливі порушення/невідповідності. У І кварталі 2025 року за результатами проведеного пост-митного контролю декларантами добровільно додатково сплачено до державного бюджету 25,7 млн грн митних платежів. За податковими повідомленнями-рішеннями, винесеними за результатами документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань митної справи, у І кварталі 2025 року сплачено 12,7 млн грн.

З набранням чинності 19.04.2025 окремих положень Закону України від 22.08.2024 № 3926-IX «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо імплементації деяких положень Митного кодексу Європейського Союзу», в митному законодавстві відбулись суттєві зміни у підходах до реалізації форми митного контролю «пост-митний контроль».

Законом № 3926-IX Митний кодекс України доповнено новою статтею 3441 «Пост-митний контроль», відповідно до положень якої пост-митний контроль здійснюється шляхом проведення доперевірочного аналізу митних декларацій, митне оформлення яких завершено, та документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань митної справи.

З 19.04.2025 по 30.06.2025, в межах реалізації статті 3441 митницями розпочато проведення доперевірочного аналізу 616 митних декларацій, митне оформлення яких завершено, оформлених 305 суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності. У 408 митних деклараціях, по яких проведено доперевірочний аналіз, виявлено можливі порушення або невідповідності, внаслідок чого платниками податків до державного бюджету додатково сплачено понад 8 млн грн.

У порівнянні із загальною кількістю оформлених митних декларацій (оподаткований імпорт) частка митних декларацій, по яких проведено доперевірочний аналіз за період з 19.04.2025 по 30.06.2025, становить 0,21%.

Водночас даний захід вимагає збирання та оприлюднення щорічних статистичних даних про здійснені посадовими особами митних органів форми контролю, що дасть змогу визначити частку заходів пост-митного контролю серед інших його форм. Для цього необхідно мати відомості про загальну кількість усіх проведених форм митного контролю та окремо — про кількість заходів пост-митного контролю за звітні періоди.

Крім того, Держмитслужба зазначає, що публікацію статистичних даних про здійснених посадовими особами митних органів заходів пост-митного контролю забезпечено, що дає змогу визначити частку заходів пост-митного контролю серед інших форм шляхом порівняння статистичних даних про результати пост-митного контролю зі статистичними даними, що публікуються на офіційному веб-сайті Держмитслужби у розділі «Статистика та реєстри». Натомість, під час аналізу даних публікацій не було ідентифіковано інформації, яка б надала можливість визначити частку заходів пост-митного контролю серед інших форм.

Варто зазначити, що під час моніторингу за ІІ квартал 2025 року враховується оновлена інформація за період з 01.04.2025 по 30.06.2025. Таким чином, станом на 30.06.2025 на офіційному сайті Державної митної служби України публікується статистика, яка охоплює лише дані про пост-митний контроль, без інформації про загальну кількість усіх форм контролю та/або без розрахунку відповідної частки. Унаслідок цього оприлюднена інформація не дозволяє повною мірою визначити частку пост-митного контролю серед інших форм митного контролю у 2023 та 2024 роках, що свідчить про часткове виконання цього заходу.

Публікації, розміщені після 30.06.2025, будуть враховані під час наступних моніторингів.

Результати моніторингу (щоквартально):

08.08.2025:
Захід виконано вчасно, але частково
15.05.2025:
Захід виконано вчасно, але частково
06.02.2025:
Прогрес виконання заходу наявний
07.11.2024:
Прогрес виконання заходу наявний
13.08.2024:
Прогрес виконання заходу наявний
14.05.2024:
Прогрес виконання заходу наявний
13.02.2024:
Прогрес виконання заходу наявний
15.11.2023:
Прогрес виконання заходу наявний
11.08.2023:
Виконання заходу розпочато вчасно

Ключові джерела оцінки: