Відгук громадськості

Захід

2.1.6.1.3. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким:
1) визначено, що призначення на вищу посаду в поліції, яка передбачає здійснення керівних функцій, здійснюється виключно на умовах конкурсу;
2) доброчесність визначено як один із критеріїв, яким повинен відповідати поліцейський, який претендує на зайняття вищої посади;
3) передбачено внесення змін з урахуванням рекомендацій щодо підвищення ефективності та якості роботи поліцейських комісій і процедури відбору, наданих за результатами аналітичного дослідження, зазначеного у підпункті 2.1.6.1.1

Статус заходу:

Виконано частково

Фактична дата виконання:

29.08.2025

Захід спрямований на досягнення ОСР:

2.1.6.1. Вивчено питання організації роботи постійно діючих поліцейських комісій, утворених у системі Національної поліції, напрацьовано та вжито комплекс організаційних та практичних заходів до удосконалення їх діяльності

Вирішення Проблеми:

2.1.6. Відсутність ефективної моделі призначення на посади, оплати праці, просування по службі та розгляду дисциплінарних скарг у системі Національної поліції

Строки виконання:

01.10.2023 - 31.12.2024

Відповідальні виконавці (органи влади):

Головний виконавець: Міністерство внутрішніх справ України
співвиконавці:
Національна поліція України

Джерела фінансування:

державний бюджет

Обсяги фінансування (тис. грн.):

у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік

Показник виконання:

проект закону подано до Верховної Ради України

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18 жовтня 2024 р. № 1194 "Про внесення змін до Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки" внесено зміни до змісту заходу.

Стан виконання

Хід/ Результат виконання:

На виконання відповідного заходу Міністерство внутрішніх справ України (далі - МВС) спільно з Національною поліцією України розробили проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Національну поліцію» щодо вдосконалення службової діяльності поліції».

Зазначена законодавча ініціатива 21.08.2024 листом МВС № 24159/01/38-2024 подана на розгляд Уряду.

28.10.2024 відповідний законопроект зареєстровано у Верховній Раді України як проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Національну поліцію" щодо підвищення ефективності службової діяльності поліції" (реєстр. № 12159).

Водночас 17.07.2025 законопроект реєстр. № 12159 від 28.10.2024 знято з розгляду (відкликано відповідно до ч. 3 ст. 105 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України" у зв'язку з припиненням повноважень Кабінету Міністрів України).

31.07.2025 МВС подало на розгляд Уряду проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Національну поліцію" щодо підвищення ефективності службової діяльності поліції", який схвалено Кабінетом Міністрів України 26.08.2025 та 29.08.2025 зареєстровано у Верховній Раді України за № 13716.

Законопроект від 29.08.2025 № 13716 частково відповідає положенням п.п. 1 та 2 п. 2.1.6.1.3 додатка 2 до Державної антикорупційної програми на 2023 - 2025 роки (далі - Програма), у зв'язку з чим, захід не може вважатися таким, що виконаний повністю.

Так, відповідно до п.п. 1 п. 2.1.6.1.3 додатка 2 до Програми законопроектом має бути встановлено, що «призначення на вищу посаду в поліції, яка передбачає здійснення керівних функцій, здійснюється виключно на умовах конкурсу».

Змінами до ч. 3 ст. 52 Закону України «Про Національну поліцію», запропонованими у законопроекті від 29.08.2025 № 13716, передбачено, що конкурс на посаду поліцейського обов’язково проводиться «серед кандидатів для призначення на керівні посади згідно з переліком, який затверджується Міністерством внутрішніх справ України». Запропонована редакція абз. 3 ч. 3 ст. 52 Закону України «Про Національну поліцію» містить ризики її тлумачення у спосіб, за якого Міністр внутрішніх справ України визначатиме не перелік керівних посад у поліції як такий, а перелік керівних посад, призначення на які має здійснюватися на умовах конкурсу. Такий підхід, на думку Національного агентства, істотно звужує потенціал закладеної в Програму реформи добору на керівні посади в поліції, до того ж надаючи керівнику МВС нічим не регламентовану дискрецію щодо виокремлення серед керівних посад тих, призначення на які має здійснюватися на засадах конкурсу.

До того ж згідно з положеннями п.п. 2 п. 2.1.6.1.3 додатка 2 до Програми, законопроектом має бути визначено, що доброчесність є одним із критеріїв, яким повинен відповідати поліцейський, який претендує на зайняття вищої посади.

Отже, з огляду на зміст Програми критерій доброчесності мав би бути імплементований в процедури проведення:

а) конкурсу на посаду, яка передбачає здійснення керівних функцій;

б) добору на вищу посаду в порядку атестування, передбаченого п. 1 ч. 2 ст. 57 Закону України «Про Національну поліцію».

Натомість законопроектом прямо передбачено впровадження оцінки доброчесності лише щодо процедури атестування (зміна до абз. 1 ч. 1 ст. 57 Закону України «Про Національну поліцію»), яка з урахуванням інших змін, передбачених законопроектом, не поширюється на добір на вищі посади в поліції, що передбачають здійснення керівних функцій.

Результати моніторингу (щоквартально):

14.11.2025:
Захід виконано невчасно та частково
13.02.2025:
Захід виконано вчасно, але частково
05.12.2024:
Захід виконано вчасно, але частково
14.11.2024:
Захід виконано невчасно та частково
08.08.2024:
Захід виконано невчасно та частково
08.05.2024:
Прогрес виконання заходу наявний
06.02.2024:
Виконання заходу розпочато вчасно
15.11.2023:
Виконання заходу не розпочато

Ключові джерела оцінки:

Додаткові джерела інформації: