Захід
2.1.6.2.3.
Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким передбачено:
1) створення та функціонування двох типів дисциплінарних комісій:
для проведення службових розслідувань згідно з відомостями про порушення поліцейськими службової дисципліни;
з розгляду питань щодо порушення поліцейськими прав людини або громадянина;
2) включення до складу дисциплінарних комісій з розгляду питань щодо порушення поліцейськими прав людини або громадянина не менше половини членів, які є авторитетними і відомими представниками громадськості, правозахисних організацій;
3) що кількість та склад дисциплінарних комісій центрального органу управління поліції затверджує Міністр внутрішніх справ, а кількість та склад дисциплінарних комісій територіальних (зокрема міжрегіональних) органів поліції — Голова Національної поліції;
4) право дисциплінарної комісії для виконання своїх повноважень надсилати запити до органів (підрозділів) поліції, інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб з метою збирання матеріалів, необхідних для проведення службового розслідування; строки, підстави і форми надання органами (підрозділами) поліції, іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними особами інформації дисциплінарним комісіям, а також підстави для відмови у наданні інформації;
5) що висновок дисциплінарної комісії за результатами службового розслідування затверджується керівником, який призначив службове розслідування;
6) що уповноважений накладати дисциплінарне стягнення керівник поліцейського під час вирішення питання про накладення або ненакладення дисциплінарного стягнення керується висновком дисциплінарної комісії з розгляду питань щодо порушення поліцейськими прав людини або громадянина, а в разі незгоди з таким висновком долучає до нього висловлену в письмовій формі окрему думку з обґрунтуванням своєї правової позиції, а також має право застосувати дисциплінарне стягнення, що відрізняється від запропонованого дисциплінарною комісією з розгляду питань щодо порушення поліцейськими прав людини або громадянина, але не більш як на один ступінь;
7) ознаки та перелік дисциплінарних проступків поліцейських, якими порушуються права та свободи людини і громадянина і за які дисциплінарна комісія з розгляду питань щодо порушення поліцейськими прав людини або громадянина може, зокрема, рекомендувати застосувати дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення з посади із залишенням на службі або звільнення із служби в поліції;
8) внесення змін з урахуванням рекомендацій щодо підвищення ефективності та якості роботи дисциплінарних комісій, наданих за результатами дослідження, зазначеного у підпункті 2.1.6.2.1
Статус заходу:
Фактична дата виконання:
08.07.2025
Захід спрямований на досягнення ОСР:
2.1.6.2. Проаналізовано практику застосування норм Дисциплінарного статуту Національної поліції України, підготовлено пропозиції щодо внесення змін до нього
Вирішення Проблеми:
2.1.6. Відсутність ефективної моделі призначення на посади, оплати праці, просування по службі та розгляду дисциплінарних скарг у системі Національної поліції
Строки виконання:
Відповідальні виконавці (органи влади):
Національна поліція України
Джерела фінансування:
державний бюджет
Обсяги фінансування (тис. грн.):
у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік
Показник виконання:
проект закону подано до Верховної Ради України
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18 жовтня 2024 р. № 1194 "Про внесення змін до Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки" внесено зміни до змісту заходу.
Стан виконання
Хід/ Результат виконання:
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18.10.2024 № 1194 "Про внесення змін до Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки" внесено зміни до змісту заходу. З огляду на це Національна поліція України (далі - НПУ) розробила оновлений проект Закону України «Про внесення змін до Дисциплінарного статуту Національної поліції України щодо вдосконалення порядку проведення службових розслідувань та забезпечення незалежності дисциплінарних комісій» . Зазначений законопроект погоджено з усіма заінтересованими органами, у тому числі правоохоронними органами, на працівників яких поширюється дія Дисциплінарного статуту НПУ, а також проведено відповідні експертизи відповідно до положень Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950.
24.06.2025 доопрацьований з урахуванням зауважень Секретаріату Кабінету Міністрів відповідний законопроект внесено на розгляд Уряду.
08.07.2025 проект Закону України «Про внесення змін до Дисциплінарного статуту Національної поліції України щодо вдосконалення порядку проведення службових розслідувань та забезпечення незалежності дисциплінарних комісій» зареєстровано у Верховній Раді України за № 13458.
Водночас 17.07.2025 законопроект від 08.07.2025 № 13458 знято з розгляду (відкликано відповідно до ч. 3 ст. 105 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України" у зв'язку з припиненням повноважень Кабінету Міністрів України).
29.07.2025 МВС повторно подало на розгляд Уряду вище згаданий законопроект, який схвалено Кабінетом Міністрів України 26.08.2025 та 29.08.2025 зареєстровано у Верховній Раді України за № 13713.
Водночас законопроект від 29.08.2025 № 13713 частково відповідає положенням п.п. 2, 3 та 6 п. 2.1.6.2.3 додатка 2 до Державної антикорупційної програми на 2023 - 2025 роки (далі - Програма), у зв'язку з чим, захід не може вважатися таким, що виконаний повністю.
Так, відповідно до п.п. 2 п. 2.1.6.2.3 додатка 2 до Програми законопроектом має бути передбачено «включення до складу дисциплінарних комісій з розгляду питань щодо порушення поліцейськими прав людини або громадянина не менше половини членів, які є авторитетними і відомими представниками громадськості, правозахисних організацій». Разом з тим, законопроект від 29.08.2025 № 13713 не містить відповідних положень.
До того ж, згідно з положеннями п.п. 3 п. 2.1.6.2.3 додатка 2 до Програми, йдеться про повноваження Міністра внутрішніх справ чи Голови Національної поліції України затверджувати кількість та склад дисциплінарних комісій, водночас законопроектом пропонується наділити зазначених суб'єктів повноваженням затвердження лише складу.
Відповідно до абз. 2 ч. 8 ст. 19 Дисциплінарного статуту Національної поліції України (у редакції законопроекту): "У разі розгляду висновку службового розслідування та незгоди уповноваженого керівника із запропонованим у ньому дисциплінарним стягненням" використано формулювання "у разі", що створює ризики тлумачення в такий спосіб, що встановлює нічим не регламентовану дискрецію щодо розгляду чи не розгляду висновку службового рослідування. Такий підхід не повною мірою узгоджується з положеннями п.п. 6 п. 2.1.6.2.3 додатка 2 до Програми.