Захід
3.2.2.1.1.
Подання Кабінетові Міністрів України та супроводження розгляду проекту закону у Верховній Раді України (зокрема у разі застосування до нього Президентом України права вето), яким передбачено:
1) спрощення порядку виклику та вручення протоколів про такі правопорушення, зокрема шляхом надання права у виняткових випадках складати протокол за відсутності особи, яка притягається до відповідальності, та надсилати їй такий протокол поштою;
2) встановлення вичерпного переліку істотних порушень під час складання протоколу, які перешкоджають прийняттю рішення у справі про адміністративне правопорушення та зумовлюють надсилання протоколу для доопрацювання (належного оформлення), визначенню граничного строку для усунення таких порушень;
3) встановлення, що справи за протоколами, складеними Національним агентством, розглядає Вищий антикорупційний суд (з відтермінуванням введення в дію відповідних положень проекту закону на три місяці з дня припинення чи скасування в Україні або на території більшості адміністративно-територіальних одиниць, визначених частиною другою статті 133 Конституції України, воєнного стану, введеного в Україні 24 лютого 2022 р.);
4) надання Національному агентству статусу учасника процесу у справах за складеними ним протоколами;
5) надання Національному агентству права апеляційного оскарження рішень судів, прийнятих у справах за складеними ним протоколами, а прокурору — у справах за статтями 1724—1729 Кодексу України про адміністративні правопорушення;
6) встановлення загального правила про те, що особа не може бути звільненою від адміністративної відповідальності за такі правопорушення у зв’язку з малозначністю, із визначенням вичерпного переліку винятків з правила;
7) скасування прив’язки строків накладення стягнень за вчинення таких правопорушень до дня їх виявлення, а також встановлення правила, згідно з яким перебіг таких строків зупиняється у разі, коли особа умисно ухиляється від явки до суду або з поважних причин не може туди з’явитися;
8) встановлення, що провадження у справі про адміністративне правопорушення може бути закрите на підставі статті 38 Кодексу України про адміністративні правопорушення лише за умови доведеності винуватості особи у вчиненні відповідного адміністративного правопорушення, про що обов’язково повинно бути зазначено у резолютивній частині постанови про закриття справи;
9) удосконалення порядку застосування заходів примусу до осіб, які без поважних причин ухиляються від явки до суду
Статус заходу:
Захід спрямований на досягнення ОСР:
3.2.2.1.
Процедуру притягнення осіб до адміністративної відповідальності за пов’язані з корупцією правопорушення, а також за правопорушення у сфері фінансування політичних партій та подання ними фінансової звітності удосконалено, зокрема, завдяки:
спрощенню порядку виклику та вручення протоколів про такі правопорушення;
встановленню вичерпного переліку істотних порушень під час складання протоколу, які перешкоджають прийняттю рішення у справі про адміністративне правопорушення та зумовлюють надсилання протоколу для доопрацювання (належного оформлення), визначенню граничного строку для усунення таких порушень;
наданню Національному агентству статусу учасника процесу у справах за складеними ним протоколами;
встановленню загального правила про те, що особа не може бути звільненою від адміністративної відповідальності за такі правопорушення у зв’язку з малозначністю, із визначенням вичерпного переліку винятків з правила;
скасуванню прив’язки строків накладення стягнень за вчинення таких правопорушень до дня їх виявлення, а також встановленню правила, згідно з яким перебіг таких строків зупиняється у разі, коли особа умисно ухиляється від явки до суду або з поважних причин не може туди з’явитися;
удосконаленню порядку застосування заходів примусу до осіб, які без поважних причин ухиляються від явки до суду
Вирішення Проблеми:
3.2.2. Більшість осіб, винних у вчиненні правопорушень, пов’язаних з корупцією, а також правопорушень у сфері фінансування політичних партій та подання ними фінансової звітності, уникають адміністративної відповідальності та/або стягнення, використовуючи системні недоліки існуючої процедури притягнення осіб до адміністративної відповідальності та недосконалість судової системи
Строки виконання:
Відповідальні виконавці (органи влади):
Джерела фінансування:
державний бюджет
Обсяги фінансування (тис. грн.):
у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік (КПКВК 6331010)
Показник виконання:
закон підписано Президентом України
Стан виконання
Хід/ Результат виконання:
На виконання вказаного заходу Національне агентство розробило проекти Законів України:
«Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо вдосконалення процедури притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, та деякі інші правопорушення»;
«Про внесення змін до Закону України «Про Вищий антикорупційний суд» у зв’язку з прийняттям Закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо вдосконалення процедури притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, та деякі інші правопорушення».
Зазначені законодавчі ініціативи були подані Кабінету Міністрів України та були згодом повернуті Урядом для доопрацювання з Вищим антикорупційним Судом та Національним антикорупційним бюро.
Національне агентство надіслало законопроекти на погодження до вказаних органів.
Також з метою досягнення узгоджених позицій щодо відповідних законодавчих ініціатив 30.08.2024 у Національному агентстві було проведено зустріч очільників Вищого антикорупційного Суду, Спеціалізованої антикорупційної прокуратури та Національного антикорупційного бюро.
31.12.2024 року листом №10-03/100230-24 Національне агентство направило зазначені законопроекти на розгляд Кабінету Міністрів України.
14.02.2025 доопрацьовані за результатами засідання Урядового комітету законопроекти подано на розгляд Кабінету Міністрів України. Законопроекти були розглянуті на засіданні Уряду 04.04.2025 та повернуті на доопрацювання.
Національне агентство доопрацювало проект Закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо вдосконалення процедури притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, та деякі інші правопорушення» та подало його до Кабінету Міністрів України 30.06.2025. Водночас проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Вищий антикорупційний суд» у зв’язку з прийняттям Закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо вдосконалення процедури притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, та деякі інші правопорушення» у зв'язку з рішенням Урядового комітету Національне агентство повторно на розгляд Уряду не подавало. повторно.