Проблема

1.3.4. На законодавчому рівні не закріплено стандарти етичної поведінки народних депутатів України, депутатів місцевих рад та виборних осіб місцевого самоврядування. Існуючі правила етичної поведінки не реалізуються належним чином у зв’язку з невиконанням керівниками повноважень щодо притягнення винних у порушенні таких правил до відповідальності

Загальна інформація щодо проблеми

Дотримання народними депутатами України, депутатами місцевих рад, виборними посадовими особами місцевого самоврядування етичних правил поведінки протягом строку реалізації їх представницьких повноважень має важливе значення для формування довіри до таких осіб та підтримки їх виборцями і забезпечує встановлення зворотного зв’язку між суспільством та його обранцями.
Крім того, вимогами міжнародних актів, рекомендаціями Групи держав проти корупції (GRECO) в межах четвертого раунду оцінювання “Запобігання корупції серед народних депутатів, суддів та прокурорів”, рекомендаціями за результатами роботи у 2015—2016 роках спеціальної Місії Європейського парламенту передбачено необхідність прийняття кодифікованих актів, які регламентують правила етичної поведінки.
На сьогодні норми, які стосуються етичної поведінки народних депутатів України, депутатів місцевих рад, виборних посадових осіб місцевого самоврядування, у тому числі обов’язків щодо дотримання відповідних норм, містяться у різних законах, положення яких мають недоліки, зокрема декларативний характер певних норм, відсутність норм, які передбачають правила етичної поведінки на засіданнях комітетів, офіційних заходах, під час контактів з пресою, відсутність достатніх дієвих механізмів юридичного впливу на народних депутатів України, депутатів місцевих рад та виборних посадових осіб місцевого самоврядування за порушення вимог професійної етики.
Також на сьогодні не створено дієвий механізм моніторингу та забезпечення виконання відповідних правил етичної поведінки, що передбачає, зокрема, подання та розгляд скарг, порядок застосування санкцій за порушення правил етичної поведінки, що є важливою запорукою громадської довіри до народних обранців.
Обов’язок дотримуватися правил етичної поведінки покладено як на виборних осіб, так і на посадових осіб, переважну частину з яких становлять державні службовці.
Практика засвідчила, що у багатьох випадках, коли питання стосується необхідності здійснення відомчого контролю за дотриманням державним службовцем правил етичної поведінки, керівник державної служби інформацію, яка потребує перевірки, надсилає до Національного агентства, хоча інструменти для ініціювання розслідування фактів можливого порушення правил етичної поведінки державних службовців та можливість притягнення до відповідальності державного службовця належать до сфери повноважень керівника державної служби.
Невжиття відповідними керівниками заходів щодо притягнення до дисциплінарної відповідальності підлеглих за порушення правил етичної поведінки має зумовлювати реальні негативні наслідки для таких керівників.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 3
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
1 2 1 2
6
Виконано Виконується Не виконано Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 1 (16.7%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.10.2024

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Національне агентство з питань запобігання корупції

16.7%
6

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 3

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 1.3.4.1 На законодавчому рівні закріплено правила етичної поведінки народних депутатів України, депутатів місцевих рад та виборних осіб місцевого самоврядування із запровадженням механізмів притягнення до відповідальності за їх порушення; народні депутати України, депутати місцевих рад та виборні особи місцевого самоврядування обізнані з правилами етичної поведінки 1.3.4.1.1. Супроводження розгляду проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо правил етичної поведінки народних депутатів України (Етичного кодексу)” (реєстраційний номер 8327 від 30 грудня 2022 р.) у Верховній Раді (зокрема у разі застосування до нього Президентом України права вето) Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
100% 3/ 3
1.2. 1.3.4.1.2. Проведення аналітичного дослідження та підготовка аналітичного звіту щодо актуального стану проблем, пов’язаних з виконанням правил етичної поведінки депутатами місцевих рад та виборними особами місцевого самоврядування, а також щодо можливих механізмів притягнення до відповідальності зазначених осіб за порушення таких правил Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано невчасно та повністю Виконано
1.3. 1.3.4.1.3. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону з урахуванням висновків аналітичного звіту, зазначеного у підпункті 1.3.4.1.2, який дасть змогу: 1) удосконалити існуючі правила етичної поведінки депутатів місцевих рад; 2) установити порядок та строки притягнення винних осіб у порушенні стандартів (правил) етичної поведінки депутатів місцевих рад, виборних осіб місцевого самоврядування; 3) визначити орган, який здійснюватиме контроль за дотриманням стандартів (правил) етичної поведінки депутатами місцевих рад, виборними особами місцевого самоврядування; 4) запровадити процедуру звернень громадян щодо неетичної поведінки депутатів місцевих рад, виборних осіб місцевого самоврядування Національне агентство з питань запобігання корупції Захід не виконано Не виконано
2.1. ОСР 1.3.4.2 Забезпечено запровадження заходів відповідальності керівників за відсутність передбаченого законом реагування на виявлені факти грубого порушення антикорупційного законодавства 1.3.4.2.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким встановлено механізм притягнення до відповідальності для всіх категорій керівників за невжиття заходів реагування на виявлені факти грубого порушення антикорупційного законодавства їх підлеглими Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
0% 0/ 1
3.1. ОСР 1.3.4.3 Забезпечено моніторинг ефективності заходів притягнення до відповідальності народних депутатів України, депутатів місцевих рад та виборних осіб місцевого самоврядування за порушення правил етичної поведінки 1.3.4.3.1. Підготовка та оприлюднення звіту за результатами проведення моніторингу ефективності заходів притягнення до відповідальності народних депутатів України, депутатів місцевих рад та виборних осіб місцевого самоврядування за порушення правил етичної поведінки (з рекомендаціями щодо вдосконалення законодавства та практики його застосування) Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
0% 0/ 2
3.2. 1.3.4.3.2. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону на підставі рекомендацій, зазначених у підпункті 1.3.4.3.1, яким передбачено вдосконалення підстав та механізмів притягнення до відповідальності народних депутатів України, депутатів місцевих рад та виборних осіб місцевого самоврядування за порушення правил етичної поведінки (у разі потреби) Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: