Проблема

1.4.2. Процес подання інформації до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, є обтяжливим через недостатню обізнаність суб’єктів декларування з вимогами до заповнення декларацій; періодичні проблеми у функціонуванні цього реєстру, недостатня якість законодавства

Загальна інформація щодо проблеми

Процес подання інформації до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, довгий час був обтяжливим у зв’язку з рядом причин. Основними з них були: технічні проблеми, що порушували стале функціонування Реєстру; необізнаність декларантів з вимогами законодавства та порядком заповнення декларацій; необхідність збору декларантом великої кількості даних; недостатня якість і сталість законодавства.
Зазначена проблема призводить до великої кількості помилок під час заповнення декларацій суб’єктами декларування, поширені випадки порушення строків подання декларації, нерозуміння декларантом суті норм законодавства і порядку їх виконання.
Слід зазначити, що ця проблема частково вирішена. Зокрема, Єдиний державний реєстр декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, як програмно-апаратний комплекс було модернізовано та перенесено у приміщення Національного агентства. Також було вжито значних кроків щодо полегшення і спрощення процедури заповнення декларації, зокрема було запроваджено такі новації: можливість зміни виду декларації без подання нової декларації; можливість використовувати інтегрований довідник з новими назвами населених пунктів, територіальних громад, районів; автоматичне заповнення полів з найменуванням юридичних осіб за кодом згідно з ЄДРПОУ; інтегровано довідник марок, моделей транспортних засобів; запроваджено “випадаючий список” найбільш поширених об’єктів декларування, який було сформовано за результатами проведеного аналізу декларацій за попередні періоди; усунуто можливість зазначати неіснуючу криптовалюту; полегшено введення інформації про банківські рахунки; створено можливість ознайомлюватися з даними, що містяться в інших реєстрах з використанням функції “Дані для декларації”.
Іншою актуальною причиною проблеми є мінливість і непередбачуваність законодавства у сфері декларування. Зокрема, за час існування електронного декларування законодавець неодноразово змінював перелік декларантів та інформації, що має бути відображена в декларації. Такі зміни переважно відбувалися без попереднього широкого обговорення, ними не передбачалися достатні для адаптації перехідні періоди. Це спричиняло численні помилки декларантів під час заповнення декларації, неподання чи несвоєчасне подання декларацій тощо.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 4
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
4 1 2
7
Виконується Не виконано Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 0 (0%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Національне агентство з питань запобігання корупції

0%
6

Міністерство цифрової трансформації України

0%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 4

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
2.1. ОСР 1.4.2.2 Суб’єкти подання декларацій витрачають менше часу при їх заповненні та роблять менше помилок при внесенні інформації, зокрема завдяки оновленій формі декларації, можливості автоматичного перенесення у декларацію окремої інформації з інших державних реєстрів 1.4.2.2.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким передбачено деталізацію норм у статті 46 Закону та оптимізацію переліку інформації, що підлягає декларуванню Національне агентство з питань запобігання корупції Захід не виконано Не виконано
0% 0/ 4
2.2. 1.4.2.2.2. Забезпечення технічної сумісності (інтероперабельності) між державними (публічними) електронними реєстрами, яка, зокрема, включає: 1) оприлюднення плану впровадження нереалізованих функцій, усунення невідповідностей реєстрів, змін (як користувацьких, так і змін бізнес-процесу) у наступних чергах реєстрів; 2) впровадження рекомендацій щодо реалізації відсутнього, але передбаченого нормативно-правовими актами функціоналу; 3) забезпечення єдності методології створення, ведення, адміністрування, реєстрації, взаємодії та припинення реєстрів; 4) забезпечення верифікації та сумісності даних за форматами; 5) використання єдиних довідників для всіх реєстрів, що дасть змогу уніфікувати дані в реєстрах та в подальшому зменшить кількість випадків несумісності; 6) розроблення та підтримку в актуальному стані деталізованої документації щодо усіх компонентів реєстру та способів їх взаємодії, що дасть можливість оптимізувати навчання працівників та зменшить час виконавців робіт і послуг із вдосконалення і підтримки реєстру на ознайомлення з принципами його функціонування; 7) створення довідника помилок для кожного реєстру окремо, оскільки не всі помилки, які відображають реєстри, мають зрозумілий опис, а також з метою їх врахування під час роботи реєстрів та під час “міграції” на нові технології; 8) доопрацювання нормативної бази кожного реєстру окремо та зменшення можливості маніпулювання з типом поля “Інше”, за наявності можливості напрацювання чіткого переліку, який не містить згаданого поля; 9) впровадження процедури проведення регулярного аналізу інцидентів та звернень користувачів реєстру до технічної підтримки, що дасть змогу чітко формувати напрями удосконалення реєстру, запровадження додаткових інструментів комунікації між технічними адміністраторами та користувачами через електронну пошту та інші канали повідомлення про помилки; 10) перенесення до діючих реєстрів даних із попередніх електронних реєстрів за стандартизованою структурою релевантних полів, оцифрування паперових архівів та внесення даних з них до державних реєстрів з одночасним забезпеченням сумісності даних за форматами 11) забезпечення наповнення базових державних реєстрів Міністерство цифрової трансформації України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
2.3. 1.4.2.2.3. Проведення дослідження щодо взаємодії та технічної сумісності (інтероперабельності) Єдиного державного реєстру декларацій ociб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та інших базових державних реєстрів, яке включає: 1) опитування зовнішніх та внутрішніх користувачів державних реєстрів; 2) ідентифікацію причин недостатньої сумісності Єдиного державного реєстру декларацій ociб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; 3) формування рекомендацій щодо усунення виявлених причин недостатньої сумісності реєстрів Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
2.4. 1.4.2.2.4. Запровадження елементів системи автоматичного перенесення у декларацію окремої інформації за наслідками забезпечення інтероперабельності між державними (публічними) електронними реєстрами України Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
3.1. ОСР 1.4.2.3 Суб’єкти декларування мають змогу отримати вичерпну інформацію та консультації щодо заповнення декларації, зокрема завдяки належному проведенню інформаційно-роз’яснювальної та просвітницької роботи 1.4.2.3.1. Надання суб’єктам декларування актуальних роз’яснень положень антикорупційного законодавства Національне агентство з питань запобігання корупції Прогресу виконання заходу немає Виконується
0% 0/ 2
3.2. 1.4.2.3.2. Проведення двох опитувань декларантів (І квартал 2024 р., І квартал 2025 р.) щодо якості інформаційно-роз’яснювальної та просвітницької роботи Національного агентства Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
4.1. ОСР 1.4.2.4 Нормативно визначено особливості зміни правил у період подання щорічних декларацій для забезпечення сталості та передбачуваності правил декларування 1.4.2.4.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону щодо внесення змін до Закону, яким передбачено: 1) заборону змінювати правила електронного декларування у період подання щорічних декларацій; 2) що у разі внесення змін щодо електронного декларування пізніше ніж за шість місяців до початку нового звітного періоду вони набирають чинності після закінчення такого звітного періоду Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
0% 0/ 1

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: