Проблема

1.5.3. Система контролю за фінансуванням діяльності політичних партій та фінансуванням їх участі у виборах потребує удосконалення

Загальна інформація щодо проблеми

Основними причинами виникнення проблеми недосконалої системи контролю за фінансуванням діяльності політичних партій та фінансуванням їх участі у виборах є:
відсутність можливості подання до електронної системи звітності фінансових звітів про надходження та використання коштів виборчих фондів та фондів референдумів.
Фінансові звіти про надходження та використання коштів виборчих фондів політичних партій, їх місцевих організацій, кандидатів на загальнодержавних та місцевих виборах (далі – фінансові звіти суб’єктів виборчого процесу, що зобов’язані звітувати згідно із законодавством) оприлюднюються Національним агентством у публічній частині електронної системи Єдиного державного реєстру звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру. Водночас подання фінансових звітів про надходження та використання коштів фондів референдумів (всеукраїнських чи місцевих), ініціативної групи та агітації щодо ініціативи їх проведення політичними партіями, громадськими організаціями, зареєстрованими як прихильники або опоненти питання референдуму, передбачено в паперовій формі та електронному вигляді одночасно до двох державних органів (Центральної виборчої комісії, Національного агентства). У зв’язку з цим система контролю за фінансуванням діяльності політичних партій та фінансуванням їх участі у виборах потребує покращення шляхом удосконалення електронної системи Єдиного державного реєстру звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру. Зазначене створить можливість подавати та оприлюднювати фінансову звітність в режимі онлайн як політичним партіям, їх місцевим організаціям, кандидатам на загальнодержавних та місцевих виборах, так і політичним партіям, громадським організаціям, зареєстрованим як прихильники або опоненти питання референдуму (всеукраїнського чи місцевого) на єдиній електронній платформі;
відсутність автоматичного режиму проведення перевірок фінансових звітів суб’єктів виборчого процесу, що зобов’язані звітувати згідно із законодавством.
Національне агентство розпочало запровадження автоматичного режиму проведення перевірок звітів політичних партій шляхом інтеграції з іншими інформаційно-телекомунікаційними і довідковими системами, реєстрами, базами даних. Проте остаточне налаштування можливе за умови відновлення звітування та поєднання автоматизованої системи з іншими базами даних.
Запровадження механізму подання фінансових звітів суб’єктів виборчого процесу, що зобов’язані звітувати згідно з законодавством, за допомогою електронних сервісів Національного агентства передбачено відповідною постановою Центральної виборчої комісії, що дасть змогу застосувати автоматичний контроль за дотриманням вимог законодавства цими суб’єктами;
неохоплення ризик-орієнтованим підходом здійснення контролю за діяльністю політичних партій, їх місцевих організацій, кандидатів на загальнодержавних та місцевих виборах.
Національне агентство застосовує ризик-орієнтований підхід до здійснення контролю за діяльністю політичних партій шляхом оперативного моніторингу ризиків в їх діяльності відповідно до затверджених внутрішніх методичних рекомендацій. Водночас потребує законодавчого закріплення визначення повноваження із здійснення моніторингу як постійного спостереження за фінансово-господарською та іншої діяльністю політичних партій з метою ідентифікації ризиків.
Контроль за діяльністю суб’єктів виборчого процесу здійснюється одночасно Центральною виборчою комісією та Національним агентством. Однак обом інституціям не вистачає необхідних ресурсів та інструментів для того, щоб ефективно аналізувати витрати кандидатів на передвиборну агітацію або виявляти порушення правил фінансування через значну кількість звітів. Розв’язання проблеми обмеженості ресурсів під час здійснення контролю за фінансуванням політичної діяльності та передвиборної агітації можливе шляхом запровадження вибіркового контролю з урахуванням ризиків фінансово-господарської та іншої діяльності політичних партій, їх місцевих організацій, кандидатів на загальнодержавних та місцевих виборах;
неефективний розподіл повноважень між Центральною виборчою комісією і Національним агентством щодо контролю за фінансуванням політичної діяльності та передвиборної агітації. Це обумовлено відсутністю законодавчо визначеного єдиного державного органу, на який покладено обов’язок здійснення контролю (аналізу) фінансових звітів про надходження та використання коштів виборчих фондів політичних партій, їх місцевих організацій, кандидатів на загальнодержавних та місцевих виборах. Так, аналіз фінансових звітів про надходження та використання коштів виборчих фондів здійснюється Центральною виборчою комісією разом з Національним агентством, що призводить до дублювання повноважень та, як наслідок, до неефективного використання ресурсів.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 5
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
3 2 12
17
Виконано Виконується Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 3 (17.6%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Національне агентство з питань запобігання корупції

18.8%
16

Центральна виборча комісія

0%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 5

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 1.5.3.1 Функціонує електронна система подання та оприлюднення звітності політичних партій 1.5.3.1.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів законів, якими передбачено подання та оприлюднення всіх фінансових звітів учасників референдумів в електронному вигляді Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
0% 0/ 7
1.2. 1.5.3.1.2. Розроблення проекту нормативно-правового акта, яким регламентовано порядок ведення ІТ-системи Національного агентства, що забезпечуватиме, зокрема, подання і оприлюднення всіх фінансових звітів учасників референдумів в електронному вигляді. Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
1.3. 1.5.3.1.3. Проведення громадського обговорення проекту акта, зазначеного у підпункті 1.5.3.1.2, та забезпечення його доопрацювання (у разі потреби) Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
1.4. 1.5.3.1.4. Погодження проекту акта, зазначеного у підпункті 1.5.3.1.2, із заінтересованими органами Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
1.5. 1.5.3.1.5. Видання проекту акта, зазначеного у підпункті 1.5.3.1.2 Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
1.6. 1.5.3.1.6. Удосконалення Єдиного державного реєстру звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру, яке дає можливість подання фінансових звітів в електронній формі політичним партіям, суб’єктам виборчого процесу, суб’єктам референдумів Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
1.7. 1.5.3.1.7. Розроблення та впровадження автоматизованої інформаційно-аналітичної системи, призначеної для забезпечення автоматизації виборчих процедур у Центральній виборчій комісії та виборчих комісіях нижчого рівня під час проведення виборів Центральна виборча комісія Виконання заходу не розпочато Не розпочато
2.1. ОСР 1.5.3.2 Запроваджено автоматичний режим проведення перевірок звітів політичних партій шляхом інтеграції з іншими інформаційно-телекомунікаційними і довідковими системами, реєстрами, базами даних 1.5.3.2.1. Розроблення проектів спільних актів Національного агентства та інших державних органів, які є держателями інформаційно-комунікаційних та довідкових систем, реєстрів, баз даних, якими регламентовано порядок, обсяги та способи обміну інформацією ІТ-системи Національного агентства з іншими електронними та довідковими системами, реєстрами, базами даних Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано невчасно та повністю Виконано
300% 12/ 4
2.3. 1.5.3.2.3. Погодження проектів спільних актів, зазначених у підпункті 1.5.3.2.1, із заінтересованими органами, проведення правової експертизи Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано вчасно і повністю Виконано
2.4. 1.5.3.2.4. Прийняття проектів спільних актів, зазначених у підпункті 1.5.3.2.1 Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано вчасно і повністю Виконано
2.5. 1.5.3.2.5. Проведення перевірки поданих до Національного агентства фінансових звітів за відповідний період з використанням автоматичного режиму на предмет дотримання політичними партіями вимог законодавства щодо: 1) своєчасності подання фінансової звітності; 2) повноти відображення відомостей про майно, що перебуває на праві власності у політичної партії; 3) дотримання обмежень щодо розміру внеску, здійсненого фізичними та юридичними особами на користь політичної партії; 4) дотримання обмежень щодо здійснення внеску на користь політичної партії особами, з якими укладено договір про закупівлю робіт, товарів чи послуг для забезпечення потреб держави або територіальної громади в установленій граничній сумі на рік, в якому здійснюється внесок, — протягом строку дії такого договору та протягом року після припинення його дії Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
3.1. ОСР 1.5.3.3 Запроваджено ризик-орієнтований підхід до здійснення контролю за діяльністю політичних партій 1.5.3.3.1. Розроблення проекту нормативно-правового акта, яким визначено правила проведення вибіркової перевірки фінансових звітів суб’єктів виборчого процесу (крім кандидатів на пост Президента України та політичних партій) відповідно до визначених критеріїв ризиків Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
0% 0/ 4
3.2. 1.5.3.3.2. Проведення громадського обговорення проекту акта, зазначеного у підпункті 1.5.3.3.1, та забезпечення його доопрацювання (у разі потреби) Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
3.3. 1.5.3.3.3. Погодження проекту нормативно-правового акта, зазначеного у підпункті 1.5.3.3.1, із заінтересованими органами, проведення правової експертизи Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
3.4. 1.5.3.3.4. Щоквартальне інформування 100 відсотків політичних партій, у діяльності яких виявлено ризикові операції за результатом моніторингу у відповідному кварталі в автоматичному режимі Національним агентством Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
5.1. ОСР 1.5.3.5 Забезпечено ефективний розподіл повноважень між Центральною виборчою комісією і Національним агентством щодо контролю за фінансуванням політичної діяльності та передвиборної агітації 1.5.3.5.1. Супроводження розгляду проекту змін до Виборчого кодексу України у Верховній Раді України (зокрема у разі застосування до нього Президентом України права вето), відповідно до якого: 1) передбачено електронне подання та оприлюднення всіх фінансових звітів учасників виборчого процесу на порталі політичних фінансів Національного агентства; 2) встановлено обов’язок здійснення повної перевірки фінансових звітів, які подано розпорядниками виборчих фондів кандидатів на пост Президента України, політичних партій та вибіркового контролю за фінансуванням виборчих кампаній інших суб’єктів виборчого процесу; 3) визначено, що функцію контролю (аналізу) фінансових звітів про надходження та використання коштів виборчих фондів здійснює Національне агентство Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато
0% 0/ 2
5.2. 1.5.3.5.2. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким передбачено, що функція контролю (аналізу) фінансових звітів учасників референдумів повністю переходить до Національного агентства Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: