Проблема

2.1.1. У суспільстві спостерігається тенденція щодо збільшення рівня недовіри до органів у системі правосуддя. Закон не визначає доброчесність як кваліфікаційну вимогу до членів Вищої ради правосуддя і Вищої кваліфікаційної комісії суддів України

Загальна інформація щодо проблеми

Протягом тривалого часу суспільство висловлює недовіру до ряду органів у системі правосуддя. Основними чинниками, які вплинули на оцінку довіри до таких органів, стали висловлені у засобах масової інформації сумніви у доброчесності їх членів та можливе прийняття ними рішень в умовах конфлікту інтересів.
Для підвищення довіри до органів суддівського врядування та з метою виконання міжнародних зобов’язань України у 2021 році були прийняті Закони України “Про внесення змін до Закону України “Про судоустрій і статус суддів” та деяких законів України щодо відновлення роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України” та “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку обрання (призначення) на посади членів Вищої ради правосуддя та діяльності дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя”.
Значною мірою відповідні положення вже реалізовані: утворені та провадять свою діяльність Етична рада та Конкурсна комісія з добору членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України; проведено одноразове оцінювання діючих членів Вищої ради правосуддя на відповідність критеріям професійної етики та доброчесності для зайняття посади члена Вищої ради правосуддя; повноваження одного члена Вищої ради правосуддя, щодо якого Етична рада надала висновок про невідповідність зазначеним критеріям, були припинені. Також для формування нового складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів України була утворена Конкурсна комісія з добору членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, яка вже розпочала свою діяльність.
Водночас залишаються невирішеними такі питання:
формування нового складу Вищої ради правосуддя та Вищої кваліфікаційної комісії суддів України не завершено. Саме тому у висновку Європейської Комісії щодо заявки України на членство в Європейському Союзі надається рекомендація щодо необхідності “завершення перевірки Етичною радою доброчесності кандидатів у члени Вищої ради правосуддя та відбір кандидатів до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України”. При цьому громадськість висловлювала критичні зауваження щодо браку прозорості у діяльності Етичної ради;
існуючі механізми запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності членів Вищої ради правосуддя та Вищої кваліфікаційної комісії суддів України не були дієвими на практиці, що не дало змоги запобігти вчиненню дій чи прийняттю рішень в умовах реального конфлікту інтересів. Так, положення частини другої статті 351 Закону України “Про запобігання корупції” передбачають загальне правило, згідно з яким у разі виникнення реального чи потенційного конфлікту інтересів у особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, прирівняної до неї особи, яка входить до складу колегіального органу (комітету, комісії, колегії тощо), вона не має права брати участь у прийнятті рішення цим органом. Разом з тим відповідно до статті 100 Закону України “Про судоустрій і статус суддів” відвід члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, щодо якого наявні дані про конфлікт інтересів, не є безумовним – рішення про відвід (самовідвід) ухвалюється більшістю голосів членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, які беруть участь у засіданні. Аналогічне положення існує також щодо порядку розгляду відводів членів Вищої ради правосуддя (частина п’ята статті 33 Закону України “Про Вищу раду правосуддя”). При цьому на практиці можуть виникнути ситуації, коли у всіх членів Вищої ради правосуддя чи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України буде однаковий приватний інтерес або коли констатація факту наявності конфлікту інтересів призведе до втрати можливості ухвалювати відповідні рішення;
на практиці виникали проблеми з обґрунтованістю та прозорістю виставлення балів, прийняття рішень у Вищій раді правосуддя та Вищій кваліфікаційній комісії суддів України під час процедур добору суддів чи кваліфікаційного оцінювання. Наприклад, під час кваліфікаційного оцінювання суддів Вищою кваліфікаційною комісією суддів України не зазначалося, яку кількість балів визначено окремо за кожним із десяти показників за положенням про проходження кваліфікаційного оцінювання, що унеможливило громадський контроль за процесом оцінювання.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 3
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 31.03.2024
має розпочатись має бути завершено
2 1 1 2
6
Виконано Виконано частково Виконується Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 3 (50%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Національне агентство з питань запобігання корупції

33.3%
3

Вища рада правосуддя

0%
1

Етична рада

100%
1

Конкурсна комісія для проведення конкурсу на зайняття посади члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України

100%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 3

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.1.1.1 Доброчесність визначена як обов’язкова законодавча вимога до членів Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, дисциплінарних органів у системі правосуддя 2.1.1.1.1. Моніторинг проектів законів, які передбачають внесення змін до Законів України “Про судоустрій і статус суддів”, “Про Вищу раду правосуддя” щодо проведення оцінки відповідності критеріям доброчесності кандидатів посади на посаду члена Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та показників, за якими здійснюється оцінка відповідності критерію доброчесності, підготовка відповідних пропозицій Вища рада правосуддя Прогрес виконання заходу наявний Виконується
0% 0/ 1
2.1. ОСР 2.1.1.2 Оцінка щодо доброчесності нових членів Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України проводиться незалежною комісією, чинний склад Вищої ради правосуддя перевірено щодо відповідності вимогам доброчесності та професійної етики; нові члени Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України відповідають цим вимогам; розглянуто питання про втрату посади членами, які не відповідали цим вимогам 2.1.1.2.1. Проведення оцінки відповідності кандидатів на вакантні посади члена Вищої ради правосуддя вимогам професійної етики та доброчесності Етична рада Захід виконано вчасно і повністю Виконано
200% 6/ 3
2.2. 2.1.1.2.2. Проведення оцінки відповідності кандидатів на вакантні посади члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України критерію доброчесності Конкурсна комісія для проведення конкурсу на зайняття посади члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
2.3. 2.1.1.2.3. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким: 1) внесено зміни до статті 95-1 Закону України “Про судоустрій і статус суддів” щодо входження до складу конкурсної комісії (замість міжнародних експертів відповідно до пункту 50 розділу XII “Прикінцеві та перехідні положення” зазначеного Закону) представників громадянського суспільства; 2) внесено зміни до статті 9-1 Закону України “Про Вищу раду правосуддя” щодо входження до складу Етичної ради (замість міжнародних експертів відповідно до пункту 231 розділу ІІІ “Прикінцеві та перехідні положення” зазначеного Закону) представників громадянського суспільства Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
3.1. ОСР 2.1.1.3 Усунуто можливості прийняття членом Вищої ради правосуддя і Вищої кваліфікаційної комісії суддів України рішень в умовах конфлікту інтересів. 2.1.1.3.1. Забезпечення проведення аналітичного дослідження щодо механізму запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності Вищої ради правосуддя та Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, їх проблем з розробленням пропозицій щодо напрямів їх розв’язання, його презентація (зокрема щодо можливості повідомлення про потенційний конфлікт інтересів або подання добровільної декларації про приватні інтереси) Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
0% 0/ 2
3.2. 2.1.1.3.2. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким усунуто наявні проблеми механізму запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності Вищої ради правосуддя та Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, з урахуванням результатів аналітичного дослідження, зазначеного у підпункті 2.1.1.3.1 Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: