Проблема

1.1.3. Положення нормативно-правових актів та їх проектів потребують подальшого удосконалення для усунення можливих корупціогенних факторів

Загальна інформація щодо проблеми

Основною причиною існування переважної більшості корупційних практик, що завдають найбільшої економічної, організаційної та іншої шкоди державі та суспільству, є загальна низька якість нормативно-правових актів, які регламентують відповідну сферу суспільного життя, а також наявність у них ряду положень (корупціогенних факторів), які окремо чи у поєднанні з іншими положеннями можуть сприяти вчиненню корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією.
Загальна низька якість нормативно-правових актів в Україні зумовлена передусім відсутністю закріплення на законодавчому рівні загальних засад та порядку здійснення нормотворчої діяльності в Україні, а також відсутністю законодавчо визначених правил подолання різних видів колізій та складних форм конкуренції правових норм. Значною мірою така ситуація обумовлена тим, що суб’єкти нормотворчої діяльності не застосовують на практиці вироблені у провідних демократичних державах світу підходи щодо циклу формування, координації, моніторингу та оцінки публічної політики, недостатньо вивчають загальну ситуацію у відповідній сфері, неналежно проводять аналіз проблем у кожній такій сфері, не використовують інструменти юридичного прогнозування, нехтують розробкою науково-обґрунтованих концепцій розвитку законодавства. Однією з основних причин низької якості саме законопроектів є тотальна перевантаженість Верховної Ради України та її апарату, обумовлена необхідністю постійного супроводу, змістовного опрацювання та розгляду кількох тисяч законопроектів, значна кількість яких потребує більш детального вивчення загальної ситуації у відповідній сфері чи ґрунтовного аналізу проблем.
До числа основних факторів, що значно обмежують ефективність антикорупційної експертизи, слід віднести об’єктивну складність забезпечення Мін’юстом системної антикорупційної експертизи законопроектів та чинних законів, необхідність оновлення порядку та методології проведення антикорупційної експертизи Національним агентством та неналежний розгляд результатів антикорупційної експертизи (зокрема громадської).
З огляду на відсутність в Україні належного правового регулювання нормотворчої діяльності, а також незастосування принципів і підходів щодо циклу формування публічної політики законодавство характеризується наявністю великої кількості корупціогенних факторів, які на практиці трансформувалися у сталі корупційні практики.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 3
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 31.03.2024
має розпочатись має бути завершено
2 15 18
35
Виконано Виконується Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 2 (5.7%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Національне агентство з питань запобігання корупції

11.1%
9

Міністерство юстиції України

20%
5

Міністерство внутрішніх справ України

0%
2

Національна поліція України

0%
2

Міністерство економіки України

0%
2

Міністерство фінансів України

0%
2

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 3

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 1.1.3.1 Прийнято закон, який визначає види та юридичну силу нормативно-правових актів, встановлює вимоги до процедури їх підготовки (зокрема громадського обговорення), прийняття та набрання чинності, містить правила нормопроектувальної техніки, тлумачення, обліку і систематизації, регулює порядок подолання прогалин і суперечностей 1.1.3.1.1. Супроводження розгляду проекту Закону України “Про правотворчу діяльність” (реєстраційний номер 5707 від 25 червня 2021 р.) у Верховній Раді України (зокрема у разі застосування до нього Президентом України права вето) Міністерство юстиції України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
100% 2/ 2
1.2. 1.1.3.1.2. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до Регламенту Кабінету Міністрів України, що впроваджує повноцінний цикл формування публічної політики, який визначає: 1) процедури, що забезпечують системне вивчення ситуації у кожній сфері суспільного життя та ідентифікацію в ній усіх ключових проблем; 2) обов’язок аналізу всіх ідентифікованих проблем у кожній такій сфері та закріплює принцип пріоритезації їх розв’язання; 3) обов’язок пошуку та аналізу різних варіантів розв’язання проблеми; 4) загальні засади щодо обрання найбільш оптимального варіанта розв’язання проблеми з огляду на результати проведеного аналізу кожного з потенційних варіантів та ухвалення відповідного рішення; 5) обов’язок та потенційні форми координації виконання прийнятого рішення; 6) обов’язок та потенційні форми моніторингу стану виконання прийнятого рішення; 7) загальні засади здійснення оцінки результатів реалізації прийнятого рішення не лише як інструменту визначення його ефективності, а як інструменту з формування основи для нового циклу політики у відповідній сфері; 8) обов’язок підготовки науково обґрунтованих концепцій розвитку законодавства та впроваджує більш ефективне планування правотворчої діяльності Кабінету Міністрів України Міністерство юстиції України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
2.1. ОСР 1.1.3.2 Системно проводиться обов’язкова антикорупційна експертиза проектів та чинних нормативно-правових актів уповноваженими на це суб’єктами; результати антикорупційної (у тому числі громадської) експертизи підлягають оприлюдненню та обов’язковому розгляду 1.1.3.2.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким: 1) встановлено, що результати антикорупційної (зокрема громадської) експертизи підлягають оприлюдненню та обов’язковому розгляду; 2) покладено на Національне агентство обов’язок з проведення антикорупційної експертизи всіх актів, що подаються на розгляд Кабінету Міністрів України; 3) покладено на Національне агентство обов’язок проведення антикорупційної експертизи чинних нормативно-правових актів Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано вчасно і повністю Виконано
100% 6/ 6
2.2. 1.1.3.2.2. Здійснення аналізу практики реалізації Національним агентством у 2022—2024 роках повноважень з проведення антикорупційної експертизи проектів нормативно-правових актів та періодичного перегляду законодавства на наявність у ньому корупціогенних норм Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
2.3. 1.1.3.2.3. Розроблення пропозицій щодо оновлення Порядку та Методології проведення антикорупційної експертизи Національним агентством Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
2.4. 1.1.3.2.4. Проведення громадського обговорення пропозицій щодо оновлення Порядку та Методології проведення антикорупційної експертизи Національним агентством Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
2.5. 1.1.3.2.5. Остаточне доопрацювання (у разі потреби) та затвердження оновлених Порядку та Методології проведення антикорупційної експертизи Національним агентством Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
2.6. 1.1.3.2.6. Забезпечення проведення Мін’юстом (до передачі цих повноважень Національному агентству) та Національним агентством (після отримання відповідних повноважень) антикорупційної експертизи всіх проектів актів, поданих на розгляд Кабінету Міністрів України Міністерство юстиції України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
3.1.(6) ОСР 1.1.3.3 Усунуто колізії, прогалини та інші корупціогенні фактори, що зумовлюють неоднозначне тлумачення, порушення принципу правової визначеності та системні корупційні ризики у сферах запобігання корупції та пріоритетних сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії 1.1.3.3.1.(6) Здійснення заходів правового моніторингу — систематичної, комплексної діяльності, спрямованої на спостереження, аналіз та оцінку ефективності застосування галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, з метою виявлення проблем та недоліків, а отже, і потреб у його подальшому вдосконаленні Міністерство аграрної політики та продовольства України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
0% 0/ 27
3.1.(11) 1.1.3.3.1.(11) Здійснення заходів правового моніторингу — систематичної, комплексної діяльності, спрямованої на спостереження, аналіз та оцінку ефективності застосування галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, з метою виявлення проблем та недоліків, а отже, і потреб у його подальшому вдосконаленні Бюро економічної безпеки України Виконання заходу розпочато вчасно Виконується
3.1.(10) 1.1.3.3.1.(10) Здійснення заходів правового моніторингу — систематичної, комплексної діяльності, спрямованої на спостереження, аналіз та оцінку ефективності застосування галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, з метою виявлення проблем та недоліків, а отже, і потреб у його подальшому вдосконаленні Міністерство освіти і науки України Виконання заходу розпочато вчасно Виконується
3.1.(9) 1.1.3.3.1.(9) Здійснення заходів правового моніторингу — систематичної, комплексної діяльності, спрямованої на спостереження, аналіз та оцінку ефективності застосування галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, з метою виявлення проблем та недоліків, а отже, і потреб у його подальшому вдосконаленні Міністерство охорони здоров’я України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
3.1.(8) 1.1.3.3.1.(8) Здійснення заходів правового моніторингу — систематичної, комплексної діяльності, спрямованої на спостереження, аналіз та оцінку ефективності застосування галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, з метою виявлення проблем та недоліків, а отже, і потреб у його подальшому вдосконаленні Міністерство оборони України Виконання заходу розпочато вчасно Виконується
3.1.(7) 1.1.3.3.1.(7) Здійснення заходів правового моніторингу — систематичної, комплексної діяльності, спрямованої на спостереження, аналіз та оцінку ефективності застосування галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, з метою виявлення проблем та недоліків, а отже, і потреб у його подальшому вдосконаленні Міністерство культури та інформаційної політики України Виконання заходу розпочато вчасно Виконується
3.1.(5) 1.1.3.3.1.(5) Здійснення заходів правового моніторингу — систематичної, комплексної діяльності, спрямованої на спостереження, аналіз та оцінку ефективності застосування галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, з метою виявлення проблем та недоліків, а отже, і потреб у його подальшому вдосконаленні Міністерство фінансів України Виконання заходу розпочато вчасно Виконується
3.1.(3) 1.1.3.3.1.(3) Здійснення заходів правового моніторингу — систематичної, комплексної діяльності, спрямованої на спостереження, аналіз та оцінку ефективності застосування галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, з метою виявлення проблем та недоліків, а отже, і потреб у його подальшому вдосконаленні Національна поліція України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
3.1.(2) 1.1.3.3.1.(2) Здійснення заходів правового моніторингу — систематичної, комплексної діяльності, спрямованої на спостереження, аналіз та оцінку ефективності застосування галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, з метою виявлення проблем та недоліків, а отже, і потреб у його подальшому вдосконаленні Міністерство внутрішніх справ України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
3.1.(4) 1.1.3.3.1.(4) Здійснення заходів правового моніторингу — систематичної, комплексної діяльності, спрямованої на спостереження, аналіз та оцінку ефективності застосування галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, з метою виявлення проблем та недоліків, а отже, і потреб у його подальшому вдосконаленні Міністерство економіки України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
3.1.(1) 1.1.3.3.1.(1) Здійснення заходів правового моніторингу — систематичної, комплексної діяльності, спрямованої на спостереження, аналіз та оцінку ефективності застосування галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, з метою виявлення проблем та недоліків, а отже, і потреб у його подальшому вдосконаленні Міністерство юстиції України Прогресу виконання заходу немає Виконується
3.2. 1.1.3.3.2. Утворення секторальних робочих груп з виявлення та усунення корупціогенних факторів у ключових сферах суспільного життя (передусім визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії) Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу розпочато вчасно Виконується
3.3. 1.1.3.3.3. Забезпечення проведення секторальними робочими групами, передбаченими у підпункті 1.1.3.3.2, аналітичних досліджень, предметом яких є виявлення корупціогенних факторів у сферах, передбачених розділом 3 Антикорупційної стратегії, та подання пропозицій щодо їх усунення Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
3.4. 1.1.3.3.4. Проведення антикорупційної експертизи чинних нормативно-правових актів у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато
3.5.(13) 1.1.3.3.5.(13) Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів законів щодо вдосконалення галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, на основі результатів правового моніторингу, аналітичних досліджень, зазначених у підпункті 1.1.3.3.3, та/або результатів антикорупційної експертизи чинних нормативно-правових актів, проведеної на виконання заходу, зазначеного у підпункті 1.1.3.3.4 Державне бюро розслідувань Виконання заходу не розпочато Не розпочато
3.5.(12) 1.1.3.3.5.(12) Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів законів щодо вдосконалення галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, на основі результатів правового моніторингу, аналітичних досліджень, зазначених у підпункті 1.1.3.3.3, та/або результатів антикорупційної експертизи чинних нормативно-правових актів, проведеної на виконання заходу, зазначеного у підпункті 1.1.3.3.4 Бюро економічної безпеки України Прогресу виконання заходу немає Виконується
3.5.(11) 1.1.3.3.5.(11) Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів законів щодо вдосконалення галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, на основі результатів правового моніторингу, аналітичних досліджень, зазначених у підпункті 1.1.3.3.3, та/або результатів антикорупційної експертизи чинних нормативно-правових актів, проведеної на виконання заходу, зазначеного у підпункті 1.1.3.3.4 Міністерство освіти і науки України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
3.5.(10) 1.1.3.3.5.(10) Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів законів щодо вдосконалення галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, на основі результатів правового моніторингу, аналітичних досліджень, зазначених у підпункті 1.1.3.3.3, та/або результатів антикорупційної експертизи чинних нормативно-правових актів, проведеної на виконання заходу, зазначеного у підпункті 1.1.3.3.4 Міністерство охорони здоров’я України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
3.5.(9) 1.1.3.3.5.(9) Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів законів щодо вдосконалення галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, на основі результатів правового моніторингу, аналітичних досліджень, зазначених у підпункті 1.1.3.3.3, та/або результатів антикорупційної експертизи чинних нормативно-правових актів, проведеної на виконання заходу, зазначеного у підпункті 1.1.3.3.4 Міністерство оборони України Прогресу виконання заходу немає Виконується
3.5.(8) 1.1.3.3.5.(8) Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів законів щодо вдосконалення галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, на основі результатів правового моніторингу, аналітичних досліджень, зазначених у підпункті 1.1.3.3.3, та/або результатів антикорупційної експертизи чинних нормативно-правових актів, проведеної на виконання заходу, зазначеного у підпункті 1.1.3.3.4 Міністерство культури та інформаційної політики України Прогресу виконання заходу немає Виконується
3.5.(7) 1.1.3.3.5.(7) Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів законів щодо вдосконалення галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, на основі результатів правового моніторингу, аналітичних досліджень, зазначених у підпункті 1.1.3.3.3, та/або результатів антикорупційної експертизи чинних нормативно-правових актів, проведеної на виконання заходу, зазначеного у підпункті 1.1.3.3.4 Міністерство аграрної політики та продовольства України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
3.5.(6) 1.1.3.3.5.(6) Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів законів щодо вдосконалення галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, на основі результатів правового моніторингу, аналітичних досліджень, зазначених у підпункті 1.1.3.3.3, та/або результатів антикорупційної експертизи чинних нормативно-правових актів, проведеної на виконання заходу, зазначеного у підпункті 1.1.3.3.4 Міністерство фінансів України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
3.5.(5) 1.1.3.3.5.(5) Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів законів щодо вдосконалення галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, на основі результатів правового моніторингу, аналітичних досліджень, зазначених у підпункті 1.1.3.3.3, та/або результатів антикорупційної експертизи чинних нормативно-правових актів, проведеної на виконання заходу, зазначеного у підпункті 1.1.3.3.4 Міністерство економіки України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
3.5.(4) 1.1.3.3.5.(4) Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів законів щодо вдосконалення галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, на основі результатів правового моніторингу, аналітичних досліджень, зазначених у підпункті 1.1.3.3.3, та/або результатів антикорупційної експертизи чинних нормативно-правових актів, проведеної на виконання заходу, зазначеного у підпункті 1.1.3.3.4 Національна поліція України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
3.5.(3) 1.1.3.3.5.(3) Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів законів щодо вдосконалення галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, на основі результатів правового моніторингу, аналітичних досліджень, зазначених у підпункті 1.1.3.3.3, та/або результатів антикорупційної експертизи чинних нормативно-правових актів, проведеної на виконання заходу, зазначеного у підпункті 1.1.3.3.4 Міністерство внутрішніх справ України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
3.5.(2) 1.1.3.3.5.(2) Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів законів щодо вдосконалення галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, на основі результатів правового моніторингу, аналітичних досліджень, зазначених у підпункті 1.1.3.3.3, та/або результатів антикорупційної експертизи чинних нормативно-правових актів, проведеної на виконання заходу, зазначеного у підпункті 1.1.3.3.4 Міністерство юстиції України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
3.5.(1) 1.1.3.3.5.(1) Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів законів щодо вдосконалення галузевого законодавства, що регулює суспільні відносини у сферах, визначених розділом 3 Антикорупційної стратегії, на основі результатів правового моніторингу, аналітичних досліджень, зазначених у підпункті 1.1.3.3.3, та/або результатів антикорупційної експертизи чинних нормативно-правових актів, проведеної на виконання заходу, зазначеного у підпункті 1.1.3.3.4 Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: