Проблема

2.3.2. Непрозорість підходів у класифікації товарів, визначенні їх митної вартості та призначенні перевірок

Загальна інформація щодо проблеми

Аналіз практики застосування законодавства з питань митної справи, а також судової практики надає змогу дійти висновку, що одним із поширених корупціогенних факторів у процесі діяльності митниці є непрозорість підходів у класифікації товарів та визначенні їх митної вартості.
При цьому вирішення проблеми повинно узгоджуватися із кроками, вжитими Україною у процесі реформи митниці, спрямованої на узгодження національного законодавства у сфері митної справи та митного законодавства ЄС.
Із року в рік спостерігається системна неефективність рішень та дій посадових осіб митних органів, масштабність зловживання повноваженнями, що впливає на бізнес у вигляді фінансових, часових та інших витрат. Відсутність реакції на прийняття неефективних рішень та/або зловживання, відсутність оцінки такої неефективності та невжиття заходів реагування продовжують тенденції неефективної роботи митних органів та заподіяння збитків бізнесу.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 2
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
5 4 1
10
Виконано Виконується Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 5 (50%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Державна митна служба України

16.7%
6

Міністерство фінансів України

100%
4

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 2

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.3.2.1 Створено умови для отримання Україною попередньої митної інформації від митних органів країн Європейського Союзу щодо товарів, що є об’єктами експорту в Україну з їх територій 2.3.2.1.1. Проведення моніторингу застосування міжнародної комп’ютеризованої системи транзиту (далі – NCTS) Державна митна служба України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
200% 8/ 4
1.2. 2.3.2.1.2. Забезпечення розроблення та розгортання NCTS (фаза 5) Державна митна служба України Захід виконано невчасно та повністю Виконано
1.3. 2.3.2.1.3. Забезпечення розроблення та розгортання NCTS (фаза 6) Державна митна служба України Не розпочато
1.4. 2.3.2.1.4. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, відповідно до якого положення Митного кодексу України в редакції Закону України від 15 серпня 2022 р. № 2510-ІХ “Про внесення змін до Митного кодексу України та інших законів України щодо деяких питань виконання глави 5 розділу IV Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони”, що стосуються використання електронної транзитної системи, електронної системи управління гарантіями та їх складових, доповнені положеннями щодо запровадження систем контролю імпорту та експорту, сумісних з тими, що використовуються в ЄС Міністерство фінансів України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
2.1. ОСР 2.3.2.2 Запроваджено переважне адміністрування митних платежів за результатами пост-аудит контролю 2.3.2.2.1. Проведення постійного моніторингу ефективності проведення заходів пост-митного контролю, у тому числі із залученням бізнес-асоціацій, та щорічне публічне звітування про результати застосування пост-аудит контролю Державна митна служба України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
300% 18/ 6
2.2. 2.3.2.2.2. Збирання та оприлюднення щорічних статистичних даних про здійснені посадовими особами митних органів форми контролю, що дасть змогу визначити частку заходів пост-митного контролю серед інших його форм Державна митна служба України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
2.3. 2.3.2.2.3. Забезпечення збільшення частки проведених заходів пост-митного контролю серед інших здійснених заходів митного контролю з урахуванням статистичних даних, оприлюднених на виконання завдання, зазначеного у підпункті 2.3.2.2.2 Державна митна служба України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
2.4. 2.3.2.2.4. Розроблення проекту наказу щодо внесення змін до Порядку здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю, затвердженого наказом Мінфіну від 31 липня 2015 р. № 684, відповідно до яких система управління ризиками застосовується для визначення необхідності проведення пост-митного контролю Міністерство фінансів України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
2.5. 2.3.2.2.5. Проведення громадського обговорення проекту наказу, зазначеного у підпункті 2.3.2.2.4, забезпечення його доопрацювання (у разі потреби), видання та подання на державну реєстрацію Міністерство фінансів України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
2.6. 2.3.2.2.6. Супроводження державної реєстрації наказу, зазначеного у підпункті 2.3.2.2.4, та його офіційного опублікування Міністерство фінансів України Захід виконано вчасно і повністю Виконано

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: