Проблема

2.5.1. Непублічність інформації у сфері містобудування та землеустрою обумовлює корупцію та можливість здійснювати будівництво всупереч вимогам законодавства

Загальна інформація щодо проблеми

Запровадження Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва стало позитивним кроком на шляху подолання корупції у сфері містобудування. Водночас варто зазначити, що на даному етапі реалізація всього функціоналу Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва не завершена, тому і досягнення всіх позитивних результатів діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва поки не забезпечено. Крім того, під час практичного впровадження Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва були виявлені певні недоліки: додаткові функції під час роботи з Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва, які не відповідають закону; можливість отримання погодження/дозволу за фактичної відсутності підстав для цього.
Внесення даних до публічних реєстрів та систем відбувається непослідовно та неузгоджено, а єдина платформа баз даних та реєстрів відсутня. Сьогодні законодавством передбачено створення місцевих реєстрів та кадастрів, які наповнюються за різними параметрами даних та відповідно до різних технічних завдань на їх створення, що унеможливлює їх систематизацію та взаємодію. Крім містобудування, такі суміжні сфери, як землеустрій, екологія та природні ресурси, охорона культурної спадщини, нерухомість мають свої окремі види документації, за якими визначаються умови провадження містобудівної діяльності. Зазначена інформація та дані в єдиному інформаційному просторі жодним чином не об’єднуються, що зумовлює наявність окремих, незалежних одна від одної відомчих дозвільних процедур, кожна з яких є додатковим бар’єром для бізнесу та має значний корупційний ризик.
У розрізі публічності інформації у сфері містобудування залишається проблемним питання щодо містобудівної документації. Доступ до неї обмежений: не вся містобудівна документація оприлюднена, а та, що оприлюднена, подана не в повному обсязі та переважно лише у текстовому вигляді, тоді як графічна частина внесена лише частково і без можливості приближення для детального ознайомлення. Тому під час отримання вихідних даних, зокрема містобудівних умов і обмежень, в заявника не завжди є можливість перевірити відповідність містобудівних умов і обмежень містобудівній документації, а можливість чиновника впливати на текст містобудівних умов і обмежень є значним корупціогенним фактором та забезпечує можливість незаконного будівництва на всіх подальших стадіях. Будучи лише “проекцією” вимог містобудівної документації на місцевому рівні на конкретну земельну ділянку, містобудівні умови і обмеження перетворилися на фактор тиску на заявника, адже саме від тексту містобудівних умов і обмежень залежить, яких умов та обмежень необхідно дотримуватися під час проектування та будівництва в цілому і який вид будівництва можливий. Крім того, можливість ручного впливу на текст містобудівних умов і обмежень забезпечує можливість отримання містобудівних умов і обмежень, які дають змогу будувати, хоча це не передбачено містобудівною документацією.
Недостатня публічність інформації у сфері містобудування створює ситуацію, за якої можливе затвердження планів просторового розвитку території (містобудівної документації) та кардинально інших програм соціально-економічного розвитку територіальної громади на такій території. Також відповідність та взаємна узгодженість таких двох документів не передбачена законодавством. Зазначене призводить до ситуації, за якої на рівні населеного пункту можуть існувати та виконуватися різні, неузгоджені між собою, а часом і взаємовиключні стратегії та політики. А існування програм та політик за двома різними напрямами потенційно містить великі корупційні ризики, дає змогу обирати найбільш сприятливі умови, що передбачені такими документами, при цьому ігноруючи вимоги іншого, а також створює для державних органів та органів місцевого самоврядування потенційну можливість для отримання неправомірної вигоди.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 5
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
1 2 5 1
9
Виконано частково Виконується Не виконано Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 1 (11.1%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Міністерство розвитку громад та територій України

11.1%
9

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 5

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.5.1.1 Завершено впровадження Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва 2.5.1.1.1. Здійснення заходів, спрямованих на забезпечення систематизації та публічного доступу до чинної містобудівної документації в повному обсязі, інтеграцію її до складу Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, зокрема, шляхом: 1) наповнення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва матеріалами містобудівної документації (крім інформації з обмеженим доступом); 2) надання можливості доступу в режимі перегляду до містобудівної документації за будь-якою адміністративно-територіальною одиницею чи територіальною громадою з деталізацією до окремої земельної ділянки (крім інформації з обмеженим доступом); 3) надання можливості працівникам уповноважених органів містобудування та архітектури вносити та оновлювати містобудівну документацію відповідного рівня в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва; 4) надання можливості використання в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва геопросторових наборів даних містобудівної документації, ортофотопланів, топографічних карт та планів відповідних рівнів у державній геодезичній системі координат УСК-2000, які оприлюднені як геопросторові сервіси відображення даних (крім інформації з обмеженим доступом) Міністерство розвитку громад та територій України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
0% 0/ 6
1.2. 2.5.1.1.2. Запроваджено в роботу сервіс валідації та публічного обговорення проектів (зокрема електронні громадські обговорення) містобудівної документації на порталі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва Міністерство розвитку громад та територій України Захід не виконано Не виконано
1.3. 2.5.1.1.3. Здійснення заходів, спрямованих на забезпечення інтеграції та електронної інформаційної взаємодії між Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва, Державним реєстром речових прав на нерухоме майно, Державним земельним кадастром, зокрема, шляхом: 1) відображення об’єктів нерухомого майна в Державному земельному кадастрі та інтеграцію інформації про об’єкти нерухомого майна і об’єкти будівництва (видані будівельні паспорти, зареєстровані містобудівні умови і обмеження, чинні документи, що дають право на виконання будівельних робіт), доступу до відомостей Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва про об’єкти будівництва у складі Державного земельного кадастру; 2) отримання державними реєстраторами прав на нерухоме майно інформації з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва про результати проведення технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна Міністерство розвитку громад та територій України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
1.4. 2.5.1.1.4. Здійснення заходів, спрямованих на забезпечення інтеграції та електронної інформаційної взаємодії між Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва та електронним реєстром об’єктів культурної спадщини не лише за адресою, а і за геопросторовими даними об’єктів та реєстраційним номером об’єкта культурної спадщини Міністерство розвитку громад та територій України Захід не виконано Не виконано
1.5. 2.5.1.1.5. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким запропоновано внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення функціонування Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, яким передбачено можливість надання в електронній формі лише тих адміністративних послуг, для яких законами України визначено порядок надання послуги, перелік документів, необхідний для отримання послуги, підстави для відмови, повернення на доопрацювання, погодження заявки (надання послуги) Міністерство розвитку громад та територій України Захід не виконано Не виконано
1.6. 2.5.1.1.6. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким запропоновано внесення змін до деяких законів України і передбачено: 1) внесення адміністратором центру надання адміністративних послуг відомостей до Реєстру будівельної діяльності під час отримання документів від замовника у паперовій формі; 2) удосконалення механізму виконання органом державного архітектурно-будівельного контролю рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, про задоволення скарги та зобов’язання щодо повторного розгляду Міністерство розвитку громад та територій України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
2.1. ОСР 2.5.1.2 Створено єдиний електронний Містобудівний кадастр, який є платформою для надання всіх адміністративних послуг у сфері містобудівної діяльності, публічним джерелом містобудівної інформації. Містобудівна документація набирає чинності з моменту її внесення до Містобудівного кадастру та присвоєння просторового індексу 2.5.1.2.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону щодо внесення змін до деяких законів про створення та функціонування єдиного електронного Містобудівного кадастру, яким: 1) передбачено створення єдиного електронного Містобудівного кадастру з єдиними (стандартними) вимогами щодо наповнення всіх реєстрів на єдиній картографічній основі; 2) визначено орган державної влади, відповідальний за створення та ведення (адміністрування) єдиного електронного Містобудівного кадастру; 3) встановлено повноваження та відповідальних осіб за передачу інформації для наповнення єдиного електронного Містобудівного кадастру, а також відповідальність таких осіб за достовірність, вчасність та актуальність внесеної інформації; 4) забезпечено публічний доступ до єдиного електронного Містобудівного кадастру (крім інформації з обмеженим доступом); 5) передбачено перелік та порядок надання адміністративних послуг у сфері містобудівної діяльності за допомогою платформи єдиного електронного Містобудівного кадастру, зокрема через Єдину державну електронну систему у сфері будівництва; 6) передбачено розроблення містобудівної документації у векторній цифровій формі та набрання чинності містобудівною документацією лише з моменту внесення її до єдиного електронного Містобудівного кадастру та присвоєння їй просторового індексу, а також передбачено строки та відповідальних осіб за наповнення зазначеного кадастру чинною містобудівною документацією (зокрема прийнятою до запровадження кадастру); 7) передбачено інформаційну інтеграцію єдиного електронного Містобудівного кадастру, Державного земельного кадастру, Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, електронного реєстру об’єктів культурної спадщини, Державного лісового кадастру, Державного кадастру територій та об’єктів природно-заповідного фонду та інших необхідних інформаційних ресурсів держави, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку ведення єдиного електронного Містобудівного кадастру; 8) установлено, що містобудівні умови та обмеження генеруються автоматично програмними засобами єдиного електронного Містобудівного кадастру, а так само окремі види дозвільних документів Міністерство розвитку громад та територій України Захід не виконано Не виконано
0% 0/ 2
2.2. 2.5.1.2.2. Введення в експлуатацію єдиного електронного Містобудівного кадастру, засобами якого забезпечено: 1) автоматизацію та надання визначеного законом переліку адміністративних послуг у сфері містобудівної діяльності, що повинні надаватися через платформу єдиного електронного Містобудівного кадастру; 2) наповнення єдиного електронного Містобудівного кадастру чинною містобудівною документацією (зокрема прийнятою до запровадження кадастру) та присвоєння їй просторового індексу; 3) ведення державного реєстру містобудівної документації у складі єдиного електронного Містобудівного кадастру та внесення до єдиного електронного Містобудівного кадастру містобудівної документації в установлені законом строки, присвоєння їй просторового індексу та оприлюднення із наданням вільного доступу (крім інформації з обмеженим доступом); 4) взаємний обмін та інтеграцію даних єдиного електронного Містобудівного кадастру, Державного земельного кадастру, Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, електронного реєстру об’єктів культурної спадщини, Державного лісового кадастру, Державного кадастру територій та об’єктів природно-заповідного фонду; геопросторових даних про територію, адміністративно-територіальні одиниці; баз даних екологічних, лісових кадастрів, інженерно-геологічних умов; даних про об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури, наявні та запроектовані інженерні мережі, лінійні об’єкти енергетичної інфраструктури, розподіл потужностей інженерних мереж, наявні вільні потужності та видані технічні умови; геопросторових даних технічної інвентаризації та обліку об’єктів нерухомого майна, єдиного адресного реєстру; 5) можливість автоматичного формування за онлайн-запитом через платформу єдиного електронного Містобудівного кадастру містобудівних умов і обмежень, а так само окремих видів дозвільних документів Міністерство розвитку громад та територій України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
5.1. ОСР 2.5.1.5 Запроваджено обов’язкове врахування вимог містобудівної документації під час розроблення та реалізації програм соціально-економічного розвитку 2.5.1.5.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону про внесення змін до деяких законів щодо реалізації містобудівної документації, яким передбачено, що: 1) реалізація містобудівної документації здійснюється шляхом розроблення, затвердження і виконання відповідних планів заходів, які можуть затверджуватися одночасно із затвердженням відповідної містобудівної документації, але не пізніше шести місяців після затвердження відповідної документації; 2) узгодження положень програм економічного та соціального розвитку та планів заходів покладається на орган, яким прийнято рішення про затвердження відповідної містобудівної документації; 3) заходи щодо реалізації містобудівної документації мають бути забезпечені фінансуванням на відповідний період; 4) перелік заходів, обсяги та джерела фінансування повинні відображатися у програмах соціально-економічного розвитку відповідно до строків, визначених планом заходів; 5) зміни до плану заходів у частині перенесення строків та черговості реалізації окремих частин проектів у сфері розвитку соціальної та інженерної інфраструктури не допускаються; 6) план заходів підлягає обов’язковому оприлюдненню органом, яким прийнято рішення про затвердження відповідної містобудівної документації Міністерство розвитку громад та територій України Захід не виконано Не виконано
0% 0/ 1

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: