Проблема

2.5.1. Непублічність інформації у сфері містобудування та землеустрою обумовлює корупцію та можливість здійснювати будівництво всупереч вимогам законодавства

Загальна інформація щодо проблеми

Запровадження Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва стало позитивним кроком на шляху подолання корупції у сфері містобудування. Водночас варто зазначити, що на даному етапі реалізація всього функціоналу Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва не завершена, тому і досягнення всіх позитивних результатів діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва поки не забезпечено. Крім того, під час практичного впровадження Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва були виявлені певні недоліки: додаткові функції під час роботи з Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва, які не відповідають закону; можливість отримання погодження/дозволу за фактичної відсутності підстав для цього.
Внесення даних до публічних реєстрів та систем відбувається непослідовно та неузгоджено, а єдина платформа баз даних та реєстрів відсутня. Сьогодні законодавством передбачено створення місцевих реєстрів та кадастрів, які наповнюються за різними параметрами даних та відповідно до різних технічних завдань на їх створення, що унеможливлює їх систематизацію та взаємодію. Крім містобудування, такі суміжні сфери, як землеустрій, екологія та природні ресурси, охорона культурної спадщини, нерухомість мають свої окремі види документації, за якими визначаються умови провадження містобудівної діяльності. Зазначена інформація та дані в єдиному інформаційному просторі жодним чином не об’єднуються, що зумовлює наявність окремих, незалежних одна від одної відомчих дозвільних процедур, кожна з яких є додатковим бар’єром для бізнесу та має значний корупційний ризик.
У розрізі публічності інформації у сфері містобудування залишається проблемним питання щодо містобудівної документації. Доступ до неї обмежений: не вся містобудівна документація оприлюднена, а та, що оприлюднена, подана не в повному обсязі та переважно лише у текстовому вигляді, тоді як графічна частина внесена лише частково і без можливості приближення для детального ознайомлення. Тому під час отримання вихідних даних, зокрема містобудівних умов і обмежень, в заявника не завжди є можливість перевірити відповідність містобудівних умов і обмежень містобудівній документації, а можливість чиновника впливати на текст містобудівних умов і обмежень є значним корупціогенним фактором та забезпечує можливість незаконного будівництва на всіх подальших стадіях. Будучи лише “проекцією” вимог містобудівної документації на місцевому рівні на конкретну земельну ділянку, містобудівні умови і обмеження перетворилися на фактор тиску на заявника, адже саме від тексту містобудівних умов і обмежень залежить, яких умов та обмежень необхідно дотримуватися під час проектування та будівництва в цілому і який вид будівництва можливий. Крім того, можливість ручного впливу на текст містобудівних умов і обмежень забезпечує можливість отримання містобудівних умов і обмежень, які дають змогу будувати, хоча це не передбачено містобудівною документацією.
Недостатня публічність інформації у сфері містобудування створює ситуацію, за якої можливе затвердження планів просторового розвитку території (містобудівної документації) та кардинально інших програм соціально-економічного розвитку територіальної громади на такій території. Також відповідність та взаємна узгодженість таких двох документів не передбачена законодавством. Зазначене призводить до ситуації, за якої на рівні населеного пункту можуть існувати та виконуватися різні, неузгоджені між собою, а часом і взаємовиключні стратегії та політики. А існування програм та політик за двома різними напрямами потенційно містить великі корупційні ризики, дає змогу обирати найбільш сприятливі умови, що передбачені такими документами, при цьому ігноруючи вимоги іншого, а також створює для державних органів та органів місцевого самоврядування потенційну можливість для отримання неправомірної вигоди.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 5
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
2 5
7
Виконується Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 0 (0%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Міністерство розвитку громад та територій України

0%
7

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 5

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.5.1.1 Завершено впровадження Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва 2.5.1.1.1. Здійснення заходів, спрямованих на забезпечення систематизації та публічного доступу до чинної містобудівної документації в повному обсязі, наповнення нею Містобудівного кадастру на державному рівні, зокрема шляхом: 1) наповнення Містобудівного кадастру на державному рівні відомостями та документами містобудівної документації (крім інформації, яка відповідно до закону становить державну таємницю або належить до інформації з обмеженим доступом); 2) надання можливості доступу в режимі перегляду до містобудівної документації за будь-якою адміністративно-територіальною одиницею чи територіальною громадою з деталізацією до окремої земельної ділянки (крім інформації, яка відповідно до закону становить державну таємницю або належить до інформації з обмеженим доступом); 3) надання можливості посадовим особам уповноважених органів містобудування та архітектури забезпечити завантаження містобудівної документації до Містобудівного кадастру на державному рівні; 4) забезпечення електронної інформаційної взаємодії між Містобудівним кадастром на державному рівні та національним геопорталом Національної інфраструктури геопросторових даних щодо отримання базових або тематичних наборів (видів) геопросторових даних та метаданих (відомості про геопросторові дані та/або сервіси), які використовуються для розроблення містобудівної документації Міністерство розвитку громад та територій України Не розпочато
0% 0/ 4
1.2. 2.5.1.1.2. Запроваджено в роботу сервіси валідації та публічного обговорення проектів містобудівної документації на геопорталі Містобудівного кадастру на державному рівні Міністерство розвитку громад та територій України Не розпочато
1.3. 2.5.1.1.3. Здійснення заходів, спрямованих на забезпечення інтеграції та електронної інформаційної взаємодії між Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва, Державним реєстром речових прав на нерухоме майно, Державним земельним кадастром, зокрема, шляхом: 1) відображення об’єктів нерухомого майна в Державному земельному кадастрі та інтеграцію інформації про об’єкти нерухомого майна і об’єкти будівництва (видані будівельні паспорти, зареєстровані містобудівні умови і обмеження, чинні документи, що дають право на виконання будівельних робіт), доступу до відомостей Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва про об’єкти будівництва у складі Державного земельного кадастру; 2) отримання державними реєстраторами прав на нерухоме майно інформації з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва про результати проведення технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна Міністерство розвитку громад та територій України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
1.4. 2.5.1.1.4. Здійснення заходів, спрямованих на забезпечення інтеграції та електронної інформаційної взаємодії між Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва та електронним реєстром об’єктів культурної спадщини не лише за адресою, а і за геопросторовими даними об’єктів та реєстраційним номером об’єкта культурної спадщини Міністерство розвитку громад та територій України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
2.1. ОСР 2.5.1.2 Створено єдиний електронний Містобудівний кадастр, який є платформою для надання всіх адміністративних послуг у сфері містобудівної діяльності, публічним джерелом містобудівної інформації. Містобудівна документація набирає чинності з моменту її внесення до Містобудівного кадастру та присвоєння просторового індексу 2.5.1.2.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону щодо внесення змін до деяких законів про створення та функціонування Містобудівного кадастру на державному рівні, яким: 1) передбачено створення Містобудівного кадастру на державному рівні з єдиними вимогами щодо структури даних містобудівної документації; 2) визначено держателя, адміністратора та технічного адміністратора, відповідальних за ведення Містобудівного кадастру на державному рівні; 3) встановлено повноваження та осіб, відповідальних за передачу інформації для наповнення Містобудівного кадастру на державному рівні, а також відповідальність таких осіб за достовірність та актуальність внесеної інформації, своєчасне її внесення; 4) забезпечено публічний доступ до Містобудівного кадастру на державному рівні (крім інформації з обмеженим доступом); 5) передбачено перелік та порядок надання адміністративних послуг у сфері містобудівної діяльності за допомогою платформи Містобудівного кадастру на державному рівні, зокрема через Єдину державну електронну систему у сфері будівництва; 6) передбачено розроблення містобудівної документації у формі геопросторових даних та набрання чинності містобудівною документацією лише з моменту внесення її до Містобудівного кадастру на державному рівні; 7) передбачено інформаційну інтеграцію Містобудівного кадастру на державному рівні та Державного земельного кадастру, Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, електронного реєстру об’єктів культурної спадщини, Державного лісового кадастру, Державного кадастру територій та об’єктів природно-заповідного фонду, інших інформаційних ресурсів держави, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України шляхом внесення змін до Порядку ведення Містобудівного кадастру на державному рівні (за умови наявності технічної можливості підключення); 8) установлено, що містобудівні умови та обмеження (і окремі види дозвільних документів) генеруються автоматично програмними засобами Містобудівного кадастру на державному рівні на основні містобудівної документації у формі геопросторових даних Міністерство розвитку громад та територій України Не розпочато
0% 0/ 2
2.2. 2.5.1.2.2. Введення в експлуатацію Містобудівного кадастру на державному рівні, засобами якого забезпечено: 1) автоматизацію та надання визначеного законом переліку адміністративних послуг у сфері містобудівної діяльності, що повинні надаватися через платформу Містобудівного кадастру на державному рівні; 2) наповнення Містобудівного кадастру на державному рівні містобудівною документацією (зокрема прийнятою до запровадження кадастру); 3) ведення державного реєстру містобудівної документації у складі Містобудівного кадастру на державному рівні та внесення до єдиного електронного Містобудівного кадастру містобудівної документації та оприлюднення із наданням вільного доступу (крім інформації з обмеженим доступом); 4) взаємний обмін та інтеграцію даних Містобудівного кадастру на державному рівні, Державного земельного кадастру, Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, електронного реєстру об’єктів культурної спадщини, Державного лісового кадастру, Державного кадастру територій та об’єктів природно-заповідного фонду; геопросторових даних про територію, адміністративно-територіальні одиниці; баз даних екологічних, лісових кадастрів, інженерно-геологічних умов; даних про об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури, наявні та запроектовані інженерні мережі, лінійні об’єкти енергетичної інфраструктури, розподіл потужностей інженерних мереж, наявні вільні потужності та видані технічні умови; геопросторових даних технічної інвентаризації та обліку об’єктів нерухомого майна, єдиного адресного реєстру; 5) можливість автоматичного формування за онлайн-запитом через геопортал Містобудівного кадастру на державному рівні містобудівних умов і обмежень, а так само окремих видів документів дозвільного характеру Міністерство розвитку громад та територій України Не розпочато
5.1. ОСР 2.5.1.5 Запроваджено обов’язкове врахування вимог містобудівної документації під час розроблення та реалізації програм соціально-економічного розвитку 2.5.1.5.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону про внесення змін до деяких законів щодо реалізації містобудівної документації, яким передбачено, що: 1) реалізація містобудівної документації здійснюється шляхом розроблення, затвердження і виконання відповідних планів заходів, які є невід’ємною частиною містобудівної документації і підлягають оприлюдненню; 2) узгодження документів соціально-економічного і бюджетного планування та планів заходів покладається на орган, яким прийнято рішення про затвердження відповідної містобудівної документації; 3) заходи щодо реалізації містобудівної документації мають бути забезпечені фінансуванням на відповідний період; 4) перелік заходів та джерела фінансування повинні відображатися у документах соціально-економічного і бюджетного планування відповідно до строків, визначених планом заходів Міністерство розвитку громад та територій України Не розпочато
0% 0/ 1

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: