Проблема

1.1.4. Інститут уповноважених підрозділів (осіб) з питань запобігання корупції не повною мірою реалізує свій потенціал у зв’язку з недостатніми гарантіями автономності

Загальна інформація щодо проблеми

Основними причинами, які стримують реалізацію уповноваженими підрозділами (особами) з питань запобігання та виявлення корупції (далі – антикорупційні уповноважені) свого потенціалу, є відсутність лідерської позиції керівника в утвердженні антикорупційних стандартів у діяльності інституції, нерозуміння та несприйняття керівником переваг від діяльності антикорупційного уповноваженого як незалежного професіонала, який забезпечує реалізацію антикорупційної політики в інституції; певна правова невизначеність у питанні утворення антикорупційного уповноваженого підрозділу (призначення/визначення антикорупційного уповноваженого) з питань запобігання та виявлення корупції в окремих державних органах, суб’єктах господарювання державного сектору економіки, а також правового статусу таких підрозділів (осіб); відсутність системи професійного розвитку антикорупційних уповноважених та нерозвинута їх професійна мережа; відсутність визначених пріоритетів у діяльності антикорупційних уповноважених; відсутність чітких гарантій автономії.
Відсутність лідерської позиції керівника в утвердженні антикорупційних стандартів у діяльності інституції обумовлена передусім недостатнім розумінням керівником інституції вимог антикорупційного законодавства щодо своєї лідерської місії, обов’язку впровадити систему запобігання корупції у діяльності інституції, обсягу та напрямів роботи із запобігання корупції, відповідальності за невиконання вимог законодавства щодо її належної організації та переваг від її ефективності, а також неузгодженістю законодавства, що регулює питання підпорядкування, підзвітності та підконтрольності антикорупційних уповноважених на різних рівнях державного управління.
Правова невизначеність у питанні утворення антикорупційного уповноваженого підрозділу (призначення/визначення антикорупційного уповноваженого) в окремих державних органах та суб’єктах господарювання державного сектору економіки полягає у недостатній врегульованості питання можливості призначення уповноважених осіб у судах загальної юрисдикції, в господарських структурах.
Існування у правовому полі двох різних за своїм правовим статусом видів антикорупційних уповноважених (антикорупційних уповноважених у публічних інституціях, правовий статус яких визначається статтею 131 Закону України “Про запобігання корупції”, та антикорупційних уповноважених з реалізації антикорупційних програм юридичних осіб, правовий статус яких визначається статтями 62, 64 зазначеного Закону) призводить до надмірно ускладненого правового регулювання та помилок у правозастосуванні.
У зв’язку з відсутністю системи професійного розвитку антикорупційних уповноважених як професіоналів, які забезпечують реалізацію антикорупційної політики у діяльності інституцій, та нерозвинутістю професійної мережі антикорупційних уповноважених виникає потреба у створенні управлінської моделі організації навчання, що забезпечить підготовку кадрового резерву антикорупційних уповноважених, спеціалізоване навчання діючих антикорупційних уповноважених. Як окремий елемент системи потребує популяризації професія антикорупційного уповноваженого та підвищення цінності антикорупційної роботи для керівників інституцій публічного і приватного сектору.
Відсутність визначених пріоритетів у діяльності антикорупційних уповноважених є однією з причин поширеної практики неправильної організації та планування роботи за напрямом запобігання корупції в інституції, асоціювання функціональних обов’язків антикорупційного уповноваженого насамперед з організацією кампанії декларування та сприйняття як другорядних таких напрямів роботи, як управління корупційними ризиками, проведення аналізу проектів актів на предмет наявності корупціогенних факторів тощо.
Недостатній рівень автономії антикорупційного уповноваженого обумовлений передусім неконкретизованими у законодавстві гарантіями його незалежності, фактично необмеженою дискрецією керівника інституції у питаннях зміни структури або штатного розпису, що призводить до переміщення або звільнення працівників антикорупційного уповноваженого підрозділу, недотриманням керівниками обов’язкових вимог щодо мінімальної штатної чисельності антикорупційного уповноваженого підрозділу, обмеженнями гарантій від незаконного звільнення за ініціативою керівника та залежністю розміру оплати праці працівників антикорупційного уповноваженого підрозділу від дискреційних рішень керівника інституції.
Зазначені чинники перешкоджають формуванню збалансованих систем запобігання корупції у державних органах, органах місцевого самоврядування, суб’єктах господарювання, а також впливають на ефективність антикорупційного комплаєнсу у кожній із сфер реалізації державної політики на національному, регіональному та місцевому рівні.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 3
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 31.03.2024
має розпочатись має бути завершено
4 8 2 13
27
Виконано Виконується Не виконано Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 4 (14.8%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Національне агентство з питань запобігання корупції

5%
20

Національне агентство з питань державної служби України

50%
4

Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України

100%
1

Міністерство економіки України

0%
1

Міністерство освіти і науки України

0%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 3

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 1.1.4.1 Інститут уповноважених з питань запобігання корупції функціонує як доброчесна, незалежна, лідерська мережа з урахуванням кращих світових і національних практик та отримує комплексну координаційну підтримку з боку Національного агентства 1.1.4.1.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким: 1) у Законі України “Про центральні органи виконавчої влади” визначено лідерську роль керівника інституції у формуванні та реалізації відомчої антикорупційної політики та виключено норму про наявність у міністра заступника з питань боротьби з корупцією; 2) передбачено утворення уповноваженого підрозділу (визначення уповноваженої особи) з питань запобігання та виявлення корупції на комунальних підприємствах, у господарських структурах, суб’єктах господарювання, управління якими (корпоративними правами яких) здійснюють державні господарські об’єднання, державні холдингові компанії, інші державні господарські організації; а також можливість призначення/визначення уповноваженої особи в судах загальної юрисдикції, сільських, селищних радах; 3) уніфіковано засади організації діяльності уповноважених осіб державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб публічного права, а також юридичних осіб приватного права; 4) включено керівників уповноважених підрозділів обласних державних адміністрацій, виконавчих апаратів обласних рад, державних підприємств, господарських структур до переліку керівників уповноважених підрозділів з питань запобігання та виявлення корупції, на звільнення яких за ініціативою керівника інституції надає згоду Національне агентство; 5) розширено мету, з якою надається згода Національного агентства на звільнення керівника уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи); 6) визначено повноваження Національного агентства встановлювати рекомендаційні вимоги до мінімальної штатної чисельності уповноваженого підрозділу в органах місцевого самоврядування; 7) встановлено обов’язок виконання керівником державного органу вимог до мінімальної штатної чисельності уповноваженого підрозділу з питань запобігання та виявлення корупції в державних органах; 8) встановлено обов’язок погоджувати з Національним агентством зміну структури та штату органів, зазначених у частині першій статті 19 Закону, що призводить до реорганізації уповноваженого підрозділу, переміщення або звільнення його керівника або працівників, а також затверджувати таку структуру та штатний розпис, що передбачають утворення уповноваженого підрозділу (призначення уповноваженої особи) вперше; 9) передбачено обов’язок керівників органів, підприємств, установ, організацій укладати з керівником уповноваженого підрозділу (уповноваженою особою) декларацію незалежності за типовою формою, затвердженою Національним агентством, та забезпечити її дотримання, що дасть змогу конкретизувати гарантії незалежності уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) від впливу чи втручання у його роботу; 10) передбачено погодження призначення на посади та звільнення з посад керівників уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) територіальних органів державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, підприємств, установ, організацій, які належать до сфери управління державних органів, з керівниками уповноважених підрозділів (уповноваженими особами) відповідних державних органів, а керівників уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) комунальних підприємств — з керівниками уповноважених підрозділів (уповноваженими особами) відповідних органів місцевого самоврядування Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
300% 48/ 16
1.2. 1.1.4.1.2. Розроблення проекту наказу Національного агентства про внесення змін до Порядку надання згоди Національним агентством з питань запобігання корупції на звільнення керівника уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) з питань запобігання та виявлення корупції державного органу, юрисдикція якого поширюється на всю територію України, затвердженого наказом Національного агентства від 21 травня 2021 р. № 268/21, в частині перегляду обставин, які з’ясовує Національне агентство під час надання згоди на звільнення керівника уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) державного органу, юрисдикція якого поширюється на всю територію України; регламентації процедури надання згоди Національним агентством на звільнення керівників уповноважених підрозділів обласних державних адміністрацій, виконавчих апаратів обласних рад, державних підприємств, господарських структур Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.3. 1.1.4.1.3. Проведення громадського обговорення проекту наказу, зазначеного у підпункті 1.1.4.1.2, забезпечення його доопрацювання (у разі потреби), видання та подання на державну реєстрацію Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.4. 1.1.4.1.4. Супроводження державної реєстрації наказу, зазначеного у підпункті 1.1.4.1.2, та його офіційного опублікування Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.5. 1.1.4.1.5. Розроблення проекту наказу Національного агентства, яким встановлено порядок надання Національним агентством згоди на зміну структури та/або штатного розпису, що призводить до реорганізації уповноваженого підрозділу, переміщення або звільнення його керівника або працівників, а також затвердження такої структури та штатного розпису, що передбачають утворення уповноваженого підрозділу (призначення уповноваженої особи) вперше, для органів, зазначених у частині першій статті 19 Закону Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.6. 1.1.4.1.6. Проведення громадського обговорення проекту наказу, зазначеного у підпункті 1.1.4.1.5, забезпечення його доопрацювання (у разі потреби), видання та подання на державну реєстрацію Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.7. 1.1.4.1.7. Супроводження державної реєстрації наказу, зазначеного у підпункті 1.1.4.1.5, та його офіційного опублікування Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.8. 1.1.4.1.8. Розроблення проекту наказу Національного агентства, яким затверджена типова форма декларації незалежності керівника уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) з питань запобігання та виявлення корупції організації Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.9. 1.1.4.1.9. Проведення громадського обговорення проекту наказу, зазначеного у підпункті 1.1.4.1.8, забезпечення його доопрацювання (у разі потреби), видання та подання на державну реєстрацію Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.10. 1.1.4.1.10. Супроводження державної реєстрації наказу, зазначеного у підпункті 1.1.4.1.8, та його офіційного опублікування Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.11. 1.1.4.1.11. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України щодо внесення змін до рекомендаційних переліків структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2012 р. № 606, в частині включення уповноваженого підрозділу з питань запобігання корупції до рекомендаційних переліків структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
1.12. 1.1.4.1.12. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України щодо внесення змін до Типової форми контракту з керівником підприємства, що є у державній власності, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 2 серпня 1995 р. № 597, в частині визначення у Типовій формі обов’язку керівника підприємства впроваджувати стандарти запобігання корупції у діяльності підприємства та забезпечувати гарантії незалежності антикорупційного уповноваженого Міністерство економіки України Захід не виконано Не виконано
1.13. 1.1.4.1.13. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України щодо внесення змін до Типових вимог до осіб, які претендують на зайняття посад державної служби категорії “А”, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2016 р. № 448, та визначення одним із компонентів вимоги “Лідерство” створення культури нульової толерантності до корупції, відкритості та відповідальності Національне агентство з питань державної служби України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
1.14. 1.1.4.1.14. Розроблення та впровадження онлайн-курсу про роль керівника у розбудові доброчесного середовища організації. Навчання пройшли та успішно склали вихідне тестування щонайменше 300 керівників міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій, міських, селищних, сільських голів, голів обласних рад, керівників підприємств, установ, організацій всіх форм власності Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
1.15. 1.1.4.1.15. Розроблення загальної короткострокової програми підвищення кваліфікації державних службовців категорії “А” щодо ролі керівника у побудові доброчесного середовища організації Національне агентство з питань державної служби України Захід виконано невчасно та повністю Виконано
1.16. 1.1.4.1.16. Забезпечення проведення навчання державних службовців категорії “А” за загальною короткостроковою програмою підвищення кваліфікації щодо ролі керівника у побудові доброчесного середовища організації Національне агентство з питань державної служби України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
2.1. ОСР 1.1.4.2 Уповноважені з питань запобігання корупції мають, поділяють і впроваджують зрозумілі та ефективні стандарти діяльності, які розроблені Національним агентством спільно з іншими заінтересованими сторонами та базуються на обґрунтованих кваліфікаційних вимогах, якісному доборі на ці посади, ресурсній достатності та захищеності від втручання 1.1.4.2.1. Розроблення та запровадження разом з партнерськими закладами вищої освіти освітніх програм освітнього рівня магістр (зокрема міждисциплінарних) антикорупційного спрямування у межах діючих спеціальностей та галузей знань Міністерство освіти і науки України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
100% 5/ 5
2.2. 1.1.4.2.2. Щорічне проведення Національного антикорупційного форуму, на якому уповноважені особи з питань запобігання та виявлення корупції презентують кращі практики роботи, обговорюють міжнародні та національні практики і виклики у сфері запобігання та виявлення корупції Національне агентство з питань запобігання корупції Прогресу виконання заходу немає Виконується
2.3. 1.1.4.2.3. Розроблення спеціалізованих онлайн-курсів для професійного розвитку уповноважених з питань запобігання та виявлення корупції за такими темами: 1) візування антикорупційним уповноваженим проектів актів органу/організації; 2) управління корупційними ризиками у діяльності органу/організації; 3) здійснення повноважень у сфері захисту викривачів та розгляд повідомлень про порушення вимог антикорупційного законодавства; 4) запобігання конфлікту інтересів та порушенню інших антикорупційних обмежень; 5) проведення антикорупційної перевірки контрагентів; 6) інформування та забезпечення обізнаності з питань додержання антикорупційного законодавства Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
2.4. 1.1.4.2.4. Забезпечення розроблення загальної короткострокової програми підвищення кваліфікації уповноважених осіб з питань запобігання та виявлення корупції за ключовими функціями професійного стандарту “Уповноважений з антикорупційної діяльності” з подальшим проведенням навчання Національне агентство з питань державної служби України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
2.5. 1.1.4.2.5. Оновлення методології з оцінки ефективності роботи уповноважених з питань запобігання та виявлення корупції з фокусом на оцінці ефективності виконання пріоритетних напрямів діяльності уповноважених Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано невчасно та повністю Виконано
3.1. ОСР 1.1.4.3 Пріоритетом у діяльності уповноважених з питань запобігання корупції визначено запобігання поширенню корупційних практик, залучення громадськості до аналізу та усунення корупційних ризиків у нормативно-правових актах органів державної влади та органів місцевого самоврядування 1.1.4.3.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, згідно з яким пріоритетом у діяльності уповноважених осіб з питань запобігання та виявлення корупції визначено запобігання поширенню корупційних практик, залучення громадськості до аналізу та усунення корупційних ризиків у нормативно-правових актах органів державної влади та органів місцевого самоврядування Національне агентство з питань запобігання корупції Захід не виконано Не виконано
0% 0/ 6
3.2. 1.1.4.3.2. Розроблення проекту наказу Національного агентства про внесення змін до Типового положення про уповноважений підрозділ (уповноважену особу) з питань запобігання та виявлення корупції, відповідно до яких пріоритетом у діяльності уповноважених осіб з питань запобігання корупції визначено запобігання поширенню корупційних практик, залучення громадськості до аналізу та усунення корупційних ризиків у нормативно-правових актах органів державної влади та органів місцевого самоврядування Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато
3.3. 1.1.4.3.3. Проведення громадського обговорення проекту наказу, зазначеного у підпункті 1.1.4.3.2, забезпечення його доопрацювання (у разі потреби), видання та подання на державну реєстрацію Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато
3.4. 1.1.4.3.4. Супроводження державної реєстрації наказу, зазначеного у підпункті 1.1.4.3.2, та його офіційного опублікування Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато
3.5. 1.1.4.3.5. Організація проходження навчання за спеціалізованим онлайн-курсом Національного агентства з управління корупційними ризиками у діяльності організації уповноваженими особами міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, обласних державних адміністрацій, виконавчих апаратів обласних рад та апаратів міських рад. Навчання пройшли та успішно склали вихідне тестування щонайменше 180 уповноважених осіб Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато
3.6. 1.1.4.3.6. Забезпечення проведення навчання уповноважених осіб з питань запобігання та виявлення корупції за загальною короткостроковою програмою підвищення кваліфікації з питань управління корупційними ризиками Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: