Проблема

2.5.5. Процедура справляння земельного податку та передачі в оренду державних та комунальних земель супроводжується корупційними ризиками, обумовленими можливістю надання їх у користування, за вартістю, що є нижчою за ринкову

Загальна інформація щодо проблеми

Одним із найважливіших економічних регуляторів земельних відносин в Україні є нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка здійснюється на основі методичних засад, закладених ще у другій половині 1990-х років, та з використанням показників, не пов’язаних з ринковою базою оцінки. Внаслідок цього склалася ситуація, за якої показники нормативної грошової оцінки земельних ділянок майже завжди або нижчі, або вищі за реальну ринкову вартість таких ділянок.
Застосування неринкової бази оцінки під час оподаткування земельних ділянок і особливо встановлення орендної плати за користування державними та комунальними землями створює широке поле для корупції. За умов, коли грошова оцінка земельної ділянки визначається нормативно, поширеними стають ситуації, коли фактично сплачуваний розмір орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної форми власності є істотно нижчим (інколи в десятки разів) за ринковий розмір орендної плати, що є на вторинному ринку таких земель.
Формула і методика розрахунку нормативної грошової оцінки є надзвичайно складними та не забезпечують відповідну якість результатів таких розрахунків, їм властива відсутність чітких та простих алгоритмів перевірки якості виконання, що призводить до зловживань з боку уповноважених органів та посадових осіб.
Значні корупційні ризики закладені у законодавстві і щодо визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної форми власності. Положеннями Закону України “Про оцінку земель” передбачено, що для визначення розміру орендної плати за такі земельні ділянки також використовується нормативна грошова оцінка. Недосконалість визначення нормативної грошової оцінки спричиняє ряд негативних наслідків (зокрема, корупції) в аспекті оренди земельних ділянок державної та комунальної форми власності.
Податковий кодекс України дає змогу встановлювати орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної форми власності у необґрунтовано широкому діапазоні: від 0,3 відсотка до 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки. Така ситуація дає можливість недоброчесним посадовим особам передавати державні та комунальні землі за орендною платою, що може бути суттєво нижчою за ринкову орендну плату, а тому призводить до виникнення корупційних практик, зумовлених такою можливістю.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 2
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.06.2024
має розпочатись має бути завершено
2 3 2
7
Виконано частково Не виконано Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 2 (28.6%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 14.10.2024

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Міністерство аграрної політики та продовольства України

40%
5

Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру

0%
1

Міністерство фінансів України

0%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 2

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.5.5.1 Запроваджено пілотний проект із визначення розміру земельного податку на основі показників масової оцінки земель з урахуванням міжнародних стандартів оцінки майна для цілей оподаткування 2.5.5.1.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону про внесення змін до Закону України “Про оцінку земель”, яким: 1) запроваджено такий вид оцінки земель, як масова оцінка; 2) встановлено обов’язок проведення оновлення масової оцінки земель не рідше одного разу на два роки; 3) визначено правові засади реалізації центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, пілотного проекту із масової оцінки земель на основі даних ціни (вартості) нерухомого майна та речових прав на нього чи розміру плати за користування нерухомим майном за відповідними правочинами; 4) забезпечено належну взаємодію інформаційних систем Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Державного земельного кадастру під час реалізації пілотного проекту із масової оцінки земель; 5) передбачено обов’язок надання заінтересованим особам відомостей щодо масової оцінки земель та визначених на їх базі земельного податку та/або орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної форми власності Міністерство аграрної політики та продовольства України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
0% 0/ 6
1.2. 2.5.5.1.2. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України, який визначає порядок реалізації Держгеокадастром пілотного проекту із масової оцінки земель на основі даних ціни (вартості) нерухомого майна та речових прав на нього чи розміру плати за користування нерухомим майном за відповідними правочинами, зокрема встановлює: 1) порядок функціонування геоінформаційної системи масової оцінки земель у складі Державного земельного кадастру; 2) методику побудови та калібрування математико-статистичної моделі масової оцінки земель, її тестування, порядок контролю якості та уточнення результатів оцінки; 3) порядок інформаційної взаємодії систем Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Державного земельного кадастру під час реалізації пілотного проекту із масової оцінки земель; 4) порядок надання заінтересованим особам відомостей щодо масової оцінки земель та визначених на їх базі земельного податку та/або орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, зокрема, через публічну кадастрову карту Міністерство аграрної політики та продовольства України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
1.3. 2.5.5.1.3. Підготовка технічного завдання для створення геоінформаційної системи масової оцінки земель у складі Державного земельного кадастру Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру Захід не виконано Не виконано
1.4. 2.5.5.1.4. Забезпечення розробки програмного забезпечення геоінформаційної системи масової оцінки земель у складі Державного земельного кадастру Міністерство аграрної політики та продовольства України Захід не виконано Не виконано
1.5. 2.5.5.1.5. Забезпечення введення у дослідну експлуатацію геоінформаційної системи масової оцінки земель у складі Державного земельного кадастру Міністерство аграрної політики та продовольства України Захід не виконано Не виконано
1.6. 2.5.5.1.6. Забезпечення введення у промислову експлуатацію геоінформаційної системи масової оцінки земель у складі Державного земельного кадастру Міністерство аграрної політики та продовольства України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
2.1. ОСР 2.5.5.2 Внесено зміни до Податкового кодексу України та Закону України "Про оцінку земель" щодо встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної форми власності на основі їх ринкової вартості 2.5.5.2.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону щодо внесення змін до Податкового кодексу України, яким передбачено: 1) перехід до визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності на базі показників масової оцінки земель; 2) порядок визначення ставок земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності у разі застосування показників масової оцінки земель Міністерство фінансів України Не розпочато
0% 0/ 1

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: