Проблема

2.6.2. Закупівля товарів, робіт і послуг оборонного призначення здійснюється в умовах надмірного режиму засекречування та має низький рівень конкурентності, що сприяє зловживанням та необґрунтованим витратам бюджетних коштів

Загальна інформація щодо проблеми

З 2014 року після перших актів збройної агресії Російської Федерації обсяги закупівель озброєння, боєприпасів та інших військових товарів постійно зростають. У 2021 році бюджетні витрати Міноборони в рамках державного оборонного замовлення досягли 26,4 млрд. гривень, що майже в п’ять разів більше за аналогічні витрати у 2014 році, в якому на модернізацію і закупівлю озброєння Міноборони витратило 5,6 млрд. гривень.
До 2024 року включно Міноборони планувало витратити на модернізацію озброєння та військової техніки понад 95 млрд. гривень.
Водночас більшість процедур оборонного замовлення були здійснені із порушенням принципів конкурентності, відкритості та прозорості, що зумовлювало існування ряду корупційних практик. Так, під час виконання державного оборонного замовлення часто залучалися посередники, що не мали виробничої бази та не виконували реальних робіт. Нерідко ціна державного контракту штучно збільшувалась, а постачання продукції було фіктивним або із підміною на аналог нижчої якості або вживаною технікою.
1 січня 2021 р. на зміну державному оборонному замовленню повинен був набрати чинності Закон України “Про оборонні закупівлі”. Однак, імплементація цього Закону розтягнулася на весь рік через повільний процес ухвалення необхідних нормативно-правових актів. Не були розроблені додаткові зміни до законодавства про державну таємницю, для того щоб забезпечити прозорість і конкурентність більшості оборонних закупівель, оприлюднення яких не заподіє шкоду національній безпеці і обороні. Також не було введено в промислову експлуатацію електронний реєстр учасників відбору та виконавців державних контрактів (договорів), який мав стати фільтром від фіктивних компаній та забезпечувати конкурентність.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 5
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
5 6
11
Виконується Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 0 (0%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Міністерство оборони України

0%
6

центральні органи виконавчої влади, визначені міжвідомчою робочою групою, яка зазначена у підпункті 2.6.2.1.4

0%
2

Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України

0%
2

Міністерство економіки України

0%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 5

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.6.2.1 Процедури закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення є конкурентними і передбачають застосування з певними застереженнями електронної системи закупівель; закрита процедура закупівель застосовується як виняток, а законодавчо визначена процедура закупівлі в єдиного виконавця має детальне врегулювання на рівні підзаконних актів, зокрема щодо формування вартості та рівня прибутку 2.6.2.1.1. Проведення моніторингу проектів законів, які передбачають внесення змін до Закону України “Про оборонні закупівлі”, яким визначено, що оборонні закупівлі здійснюються, зокрема, на основі таких принципів: 1) конкурентність; 2) ефективність використання коштів, результативність; 3) відкритість та прозорість (крім відомостей, що становлять державну таємницю і розголошення яких може заподіяти шкоду національній безпеці); 4) запобігання корупції, зловживанням та дискримінації, та підготовка відповідних пропозицій Міністерство оборони України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
0% 0/ 4
1.4. 2.6.2.1.4. Утворення міжвідомчої робочої групи з питань удосконалення правових засад та реформування моделі оборонних закупівель із залученням представників громадських організацій Міністерство економіки України Не розпочато
1.5. 2.6.2.1.5. Забезпечення проведення аналітичного дослідження щодо: 1) допустимості відшкодування витрат (формування повної собівартості) на продукцію оборонного призначення відповідно до принципів і процедур країн — членів НАТО; 2) ціноутворення та рівня прибутку на продукцію оборонного призначення відповідно до принципів і процедур країн — членів НАТО центральні органи виконавчої влади, визначені міжвідомчою робочою групою, яка зазначена у підпункті 2.6.2.1.4 Не розпочато
1.6. 2.6.2.1.6. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України з урахуванням результатів аналітичного дослідження, зазначеного у підпункті 2.6.2.1.5 центральні органи виконавчої влади, визначені міжвідомчою робочою групою, яка зазначена у підпункті 2.6.2.1.4 Не розпочато
2.3. ОСР 2.6.2.2 Секретність у сфері оборонних закупівель знижено до обґрунтованого рівня, за результатами закупівель оприлюднюється визначений законом обсяг відомостей, у тому числі як набір даних, діє прозора система ціноутворення на продукцію оборонного призначення 2.6.2.2.3. Забезпечення проведення аналітичного дослідження щодо охорони таємної інформації, зокрема стосовно визначення обсягів відомостей, які публікуються в електронній системі закупівель, а також процедур для розсекречування відомостей про оборонні закупівлі Міністерство оборони України Не розпочато
0% 0/ 2
2.4. 2.6.2.2.4. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту щодо охорони таємної інформації, що визначає обсяги відомостей, які публікуються в електронній системі закупівель, з урахуванням результатів аналітичного дослідження, зазначеного у підпункті 2.6.2.2.3 Міністерство оборони України Не розпочато
3.1. ОСР 2.6.2.3 Запроваджено можливість здійснювати закупівлі не лише за критерієм найнижчої ціни, а і з урахуванням вартості життєвого циклу продукції та інших нецінових критеріїв, необхідних для закупівлі товарів, робіт або послуг, що відповідають потребам Збройних Сил та інших сил безпеки і оборони 2.6.2.3.1. Проведення моніторингу проектів законів, які передбачають внесення змін до Закону України “Про оборонні закупівлі”, яким визначено, що серед критеріїв оцінки пропозицій учасників закупівель, зокрема, визначені: 1) рівень забезпечення життєвого циклу (гарантійне та сервісне обслуговування, утилізація тощо); 2) вартість життєвого циклу та інші, та підготовка відповідних пропозицій Міністерство оборони України Прогрес виконання заходу наявний Виконується
0% 0/ 1
4.1. ОСР 2.6.2.4 Прозоро сформовано електронний реєстр учасників відбору та виконавців державних контрактів (договорів), а також забезпечено прозоре інформування потенційних постачальників щодо планів закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення 2.6.2.4.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України щодо внесення змін до Порядку створення, функціонування та ведення електронного реєстру учасників відбору та виконавців державних контрактів (договорів), внесення до нього суб’єктів господарювання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 березня 2021 р. № 233, який передбачає: 1) забезпечення реєстром (а не адміністратором) учасників відбору та виконавців державних контрактів систематизації та здійснення ретроспективного аналізу даних щодо суб’єктів господарювання в оборонних закупівлях відповідно до класифікаційних ознак, визначених частиною другою статті 37 Закону України “Про оборонні закупівлі”; 2) автоматизоване наповнення реєстру; 3) забезпечення оприлюднення інформації з реєстру, що не містить державної таємниці, онлайн Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України Прогресу виконання заходу немає Виконується
0% 0/ 2
4.2. 2.6.2.4.2. Введення в експлуатацію Електронного реєстру учасників відбору та виконавців державних контрактів (договорів), що здійснює функції, передбачені у підпункті 2.6.2.4.1, і, зокрема містить систематизовані дані про суб’єктів господарювання за класифікаційними ознаками та автоматизовано наповнюється Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
5.1. ОСР 2.6.2.5 З метою мінімізації ризиків корупції в закупівлях за імпортом налагоджено взаємодію з Агенцією НАТО щодо підтримки та постачання 2.6.2.5.1. Визначення процедур проведення оборонних закупівель через міжнародні спеціалізовані організації, їх представництва, спеціалізовані фонди, підприємства, установи та організації, а також через програми міжнародних військових продажів, які визначені відповідно до переліку міжнародних спеціалізованих організацій, їх представництв, що здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2021 р. № 527 Міністерство оборони України Прогресу виконання заходу немає Виконується
0% 0/ 2
5.2. 2.6.2.5.2. Проведення оборонних закупівель через міжнародні спеціалізовані організації, їх представництва, спеціалізовані фонди, підприємства, установи та організації, а також через програми міжнародних військових продажів відповідно до процедур, зазначених у підпункті 2.6.2.5.1 Міністерство оборони України Прогресу виконання заходу немає Виконується

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: