Проблема

1.1.5. У багатьох сферах суспільного життя застосування корупційних практик є зручнішим, оперативнішим, ефективнішим, а інколи і єдиним способом задоволення потреб фізичних та юридичних осіб порівняно із задоволенням таких потреб у законний спосіб

Загальна інформація щодо проблеми

Останні соціологічні дослідження щодо ставлення населення до корупції в Україні засвідчують існування в українському суспільстві своєрідного соціально-психологічного феномену, який полягає в тому, що, з одного боку, абсолютна більшість громадян України вважають корупцію неприпустимим явищем, вони розуміють, що корупція призводить до ряду негативних наслідків (зокрема гальмує економічний і соціально-політичний розвиток України), а також засуджують людей, які вдаються до корупції; а з іншого боку, коли йдеться не про загальний опис корупції чи корупцію інших осіб (особливо політиків, чиновників, суддів, правоохоронців тощо), а про особисті проблеми громадянина, необхідність задоволення тих чи інших власних потреб (чи потреб близьких), ті самі громадяни переконані, що немає нічого поганого в тому, що вони усунуть ці проблеми у корупційний спосіб.
Водночас зазначені дослідження засвідчують, що якщо людина точно знатиме, що вона гарантовано, швидко, комфортно та в законний спосіб отримає бажаний результат, вона ніколи не вдасться до корупції. На сьогодні держава не пропонує достатню кількість механізмів взаємодії з нею, які були б зручними для фізичних та юридичних осіб (як альтернатива до вже сформованих корупційних практик), а про новостворені законні, зручні та ефективні механізми задоволення таких потреб суспільство не завжди належним чином інформується.
Серед представників органів влади нерідко побутує думка про те, що основною метою комунікації в антикорупційній сфері є моралізаторство. При цьому комунікаційні кампанії мають бути не основним фактором зміни поведінки людей, а допоміжним інструментом просування створених альтернатив. З цією ж метою держава має налагоджувати діалог з бізнесом, стимулюючи його також до пошуку законних альтернативних шляхів (на противагу існуючим неформальним практикам) вирішення складних питань у взаємодії з публічним сектором.
Окремим аспектом проблеми є недоступність таких альтернатив у зв’язку з недоліками системи державних органів та органів місцевого самоврядування. У 2020 році в Україні змінився адміністративно-територіальний устрій, понад 11 000 сільських, селищних, міських рад замінили 1 470 спроможних територіальних громад на базовому рівні, а на основі 490 районів було оптимізовано і утворено 136 районів на субрегіональному рівні. Водночас повномасштабна збройна агресія проти України значно поглибила проблеми, що існували в місцевому самоврядуванні роками, і підкреслила недоліки, які були збережені у
2020 році. Отже реорганізація системи державних органів та органів місцевого самоврядування залежить від законодавчого визначення основних засад адміністративно-територіального устрою України, порядку утворення, ліквідації, встановлення і зміни меж адміністративно-територіальних одиниць та вирішення інших питань адміністративно-територіального устрою.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 3
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 31.03.2024
має розпочатись має бути завершено
2 6 3 9
20
Виконано Виконується Не виконано Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 2 (10%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Національне агентство з питань запобігання корупції

11.1%
9

Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України

25%
4

Міністерство цифрової трансформації України

0%
2

Міністерство юстиції України

0%
2

Центральні органи виконавчої влади, які формують чи реалізують державну політику у найбільш уражених корупцією сферах

0%
1

Центральні органи виконавчої влади, визначені міжвідомчою робочою групою

0%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 3

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 1.1.5.1 У сферах освіти, науки, охорони здоров’я, адміністративних, соціальних та комунальних послуг, а також державного регулювання економіки на противагу існуючим корупційним практикам створено зручні законні способи задоволення потреб фізичних та юридичних осіб, що передусім передбачають: ідентифікацію найбільш поширених корупційних практик та причин їх існування; удосконалення законних форм задоволення потреб фізичних та юридичних осіб, за яких вони будуть упевнені, що гарантовано, швидко та комфортно отримають бажаний і законний результат; забезпечення належної нормативно-правової, організаційної і фінансової бази для скоординованих дій органів державної влади та органів місцевого самоврядування, спрямованих на спрощення процедур надання адміністративних, соціальних, комунальних та інших послуг, а також захисту суб’єктів господарювання від недобросовісної поведінки цих органів; приведення системи органів державної влади та органів місцевого самоврядування у відповідність з адміністративно-територіальним устроєм; впровадження електронних сервісів, підвищення прозорості та підзвітності процесів, які стосуються взаємодії держави з населенням і бізнесом 1.1.5.1.1. Проведення комплексного дослідження з метою ідентифікації 10 найбільш уражених корупцією сфер (з використанням соціологічних, аналітичних, наукових та інших джерел інформації) Національне агентство з питань запобігання корупції Захід не виконано Не виконано
100% 9/ 9
1.2. 1.1.5.1.2. Проведення комплексного дослідження (досліджень) з метою ідентифікації найбільш поширених та найбільш економічно шкідливих корупційних практик у 10 найбільш уражених корупцією сферах Національне агентство з питань запобігання корупції Захід не виконано Не виконано
1.3. 1.1.5.1.3. Проведення 10 аналітичних досліджень (по п’ять щороку), присвячених: 1) детальному вивченню найбільш поширених або найбільш економічно шкідливих корупційних практик та причин їх існування у 10 найбільш вражених корупцією сферах; 2) пошуку та моделюванню впровадження зручних та законних форм задоволення відповідних потреб фізичних або юридичних осіб на противагу існуючим корупційним практикам (зокрема шляхом впровадження електронних сервісів) Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу розпочато вчасно Виконується
1.4. 1.1.5.1.4. Щорічне обговорення висновків та рекомендацій, зазначених в аналітичних дослідженнях, за участю представників органів державної влади, неурядових організацій, міжнародних організацій, проектів міжнародної технічної допомоги, наукової спільноти Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
1.5. 1.1.5.1.5. Удосконалення законних форм задоволення потреб фізичних та юридичних осіб з урахуванням рекомендацій, наданих в аналітичних дослідженнях (зокрема шляхом впровадження електронних сервісів, підвищення прозорості та підзвітності процесів, які стосуються взаємодії держави з населенням і бізнесом, застосування процедур реінжинірингу, а також впровадження технологічних інструментів усунення типових корупційних ризиків: модулі випадкового розподілу матеріалів для проведення певних адміністративних дій, технології реалізації принципу екстериторіальності розгляду певних матеріалів і прийняття рішень, експертні системи з використанням штучного інтелекту для агрегації та оцінки значних масивів інформації тощо) Центральні органи виконавчої влади, які формують чи реалізують державну політику у найбільш уражених корупцією сферах Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.6. 1.1.5.1.6. Супроводження розгляду проекту Закону України “Про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою України” (реєстраційний номер 4664 від 28 січня 2021 р.) у Верховній Раді України (зокрема у разі застосування до нього Президентом України права вето) Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Прогресу виконання заходу немає Виконується
1.7. 1.1.5.1.7. Розроблення та супроводження розгляду підзаконних нормативно-правових актів, необхідних для реалізації закону, зазначеного у підпункті 1.1.5.1.6 Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.8. 1.1.5.1.8. Приведення нормативно-правових актів у відповідність із законом, зазначеним у підпункті 1.1.5.1.6 Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.9. 1.1.5.1.9. Проведення аналітичного дослідження щодо приведення системи органів державної влади та органів місцевого самоврядування у відповідність із системою адміністративно-територіального устрою із розробленням рекомендацій щодо вдосконалення законодавства Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України Захід виконано вчасно і повністю Виконано
2.1. ОСР 1.1.5.2 Громадяни утримуються від корупційних практик завдяки проведенню інформаційно-просвітницьких кампаній, спрямованих на підвищення обізнаності про наявність електронних сервісів, спрощення процедур тощо 1.1.5.2.1. Утворення міжвідомчої робочої групи для обміну інформацією про альтернативні корупційним практикам ініціативи та сервіси, зокрема електронні чи спрощені, які запроваджено органами виконавчої влади Національне агентство з питань запобігання корупції Захід не виконано Не виконано
0% 0/ 8
2.2. 1.1.5.2.2. Розроблення інформаційних матеріалів у рамках запуску сервісів, інструментів для фізичних та/або юридичних осіб, що є зручними і законними способами задоволення потреб і слугують альтернативами корупційним практикам, які описують, як користуватися цими сервісами, зокрема: 1) інструкцій з користування, які розміщені на офіційному веб-сайті, в соціальних мережах (за наявності); 2) інфографік; 3) ознайомчих відео, скринкастів; 4) інших тематичних матеріалів Центральні органи виконавчої влади, визначені міжвідомчою робочою групою Виконання заходу не розпочато Не розпочато
2.3. 1.1.5.2.3. Забезпечення розроблення дизайну пілотної інформаційно-просвітницької кампанії, присвяченої успіхам держави в подоланні корупції в частині створення зручних законних альтернатив на противагу корупційним практикам Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу розпочато вчасно Виконується
2.4. 1.1.5.2.4. Проведення пілотної інформаційно-просвітницької кампанії, присвяченої успіхам держави в подоланні корупції в частині створення зручних законних альтернатив на противагу корупційним практикам Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
2.5. 1.1.5.2.5. Забезпечення розроблення дизайну спільної інформаційно-просвітницької кампанії, присвяченої електронним сервісам як альтернативам корупційних практик Міністерство цифрової трансформації України Не розпочато
2.6. 1.1.5.2.6. Проведення спільної інформаційно-просвітницької кампанії, присвяченої електронним сервісам як альтернативам корупційних практик Міністерство цифрової трансформації України Не розпочато
2.7. 1.1.5.2.7. Забезпечення розроблення спільної інформаційно-просвітницької кампанії, присвяченої новим засадам здійснення адміністративної процедури, зокрема через центри “ДІЯ” (центри надання адміністративних послуг) Міністерство юстиції України Не розпочато
2.8. 1.1.5.2.8. Проведення спільної інформаційно-просвітницької кампанії, присвяченої новим засадам здійснення адміністративної процедури, зокрема через центри “ДІЯ” (центри надання адміністративних послуг) Міністерство юстиції України Не розпочато
3.1. ОСР 1.1.5.3 Представники бізнес-спільноти та Ради бізнес-омбудсмена є активними учасниками процесу мінімізації корупційних ризиків та запровадження ефективного регулювання, що сприяє розвитку економіки та залученню інвестицій 1.1.5.3.1. Внесення змін до меморандуму між Національним агентством та Установою бізнес-омбудсмена від 22 вересня 2016 р. про співпрацю та обмін інформацією щодо порядку обміну інформацією про найбільш поширені корупційні практики у взаємодії бізнесу з публічним сектором Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано вчасно і повністю Виконано
100% 3/ 3
3.2. 1.1.5.3.2. Періодичний (не рідше ніж двічі на рік) обмін інформацією про найбільш поширені корупційні практики у взаємодії бізнесу з публічним сектором Рада бізнес-омбудсмена Прогресу виконання заходу немає Виконується
3.3. 1.1.5.3.3. Використання інформації, отриманої Національним агентством від Ради бізнес-омбудсмена: 1) з метою моделювання впровадження зручних та законних форм задоволення відповідних потреб фізичних або юридичних осіб на противагу існуючим корупційним практикам (зокрема шляхом впровадження електронних сервісів); 2) під час розроблення та погодження антикорупційних програм; 3) під час здійснення антикорупційної експертизи Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: