Проблема

2.7.6. У сфері освіти і науки наявні конфлікти інтересів під час формування та реалізації державної політики

Загальна інформація щодо проблеми

Виникнення конфлікту функцій під час формування та реалізації державної політики у сфері освіти і науки насамперед зумовлено тим, що на той самий орган виконавчої влади покладаються повноваження, здійснення яких може суперечити одне одному.
Так, функції ліцензування освітньої діяльності у сфері вищої освіти, державного нагляду за додержанням відповідними ліцензіатами вимог ліцензійних умов (повноваження у сфері інспекційно-наглядової діяльності) покладені на орган, який одночасно здійснює повноваження щодо управління багатьма з них, а отже безумовно заінтересований в успішному їх ліцензуванні.
При цьому одним з принципів державної політики у сфері ліцензування є його застосування лише до такого виду господарської діяльності, провадження якого становить загрозу порушенню прав, законних інтересів громадян, життю чи здоров’ю людини, навколишньому природному середовищу та/або безпеці держави, і лише у разі недостатності інших засобів державного регулювання (пункт 4 частини першої статті 3 Закону України “Про ліцензування видів господарської діяльності”), з чим не узгоджена процедура ліцензування у сфері вищої освіти.
Крім того, ряд законів містять окремі норми, які не є чітко визначеними (не містять конкретних повноважень центральних органів виконавчої влади), у зв’язку з чим виникають корупціогенні фактори.
У законодавстві у сфері освіти недостатньо чітко регламентовано також повноваження інших центральних органів виконавчої влади, місцевих держадміністрацій та органів місцевого самоврядування як органів управління у сфері освіти і як засновників державних і комунальних закладів освіти (наукових установ). Так, на рівні Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад визначаються за застарілою радянською концепцією як “управління закладами освіти”. Це поняття не має визначеного змісту, тому часто тлумачиться ширше за вичерпний перелік повноважень у спеціалізованих законах, а отже призводить до конфлікту повноважень між різними органами управління у сфері освіти.
Крім того, положення інших законів також містять застарілі норми, які не узгоджуються за змістом з освітнім та бюджетним законодавством, а отже утворюють корупціогенні фактори.
Порядок розподілу публічних коштів на підготовку фахівців з вищою освітою та на наукові дослідження між закладами освіти і науковими установами також містить корупційні ризики через недостатню якість законодавчого регулювання, а отже потребує вдосконалення.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 2
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
2 1 2 3 1
9
Виконано Виконано частково Виконується Не виконано Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 3 (33.3%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.01.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Міністерство освіти і науки України

25%
8

Міністерство охорони здоров’я України

100%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 2

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.7.6.1 Функції з формування та реалізації державної політики у сфері освіти і науки, зокрема щодо управління об’єктами державної власності, інспекційно-наглядової діяльності та надання адміністративних послуг, розподілені між різними інституціями 2.7.6.1.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону про внесення змін до Законів України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”, “Про вищу освіту”, “Про професійну (професійно-технічну) освіту”, “Про фахову передвищу освіту”, яким: 1) передбачено, що повноваження з ліцензування освітньої діяльності у сфері вищої освіти та державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог ліцензійних умов передано від МОН до Державної служби якості освіти; 2) визначено, що ліцензуванню підлягає лише освітня діяльність за освітніми програмами, що передбачають присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання згідно із затвердженим МОН переліком Міністерство освіти і науки України Захід виконано вчасно, але частково Виконано частково
100% 4/ 4
1.2. 2.7.6.1.2. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, який передбачає виключення частини другої статті 75 Основ законодавства України про охорону здоров’я щодо погодження навчальних планів та програм підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації медичних, фармацевтичних працівників та фахівців з реабілітації МОЗ Міністерство охорони здоров’я України Захід виконано невчасно та повністю Виконано
1.3. 2.7.6.1.3. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, який передбачає виключення розділу VI Закону України “Про пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового комплексу в народному господарстві” щодо наукового і кадрового забезпечення Міністерство освіти і науки України Не розпочато
1.4. 2.7.6.1.4. Проведення аналітичного дослідження щодо виявлення випадків дублювання органами влади одних і тих самих функцій у сфері освіти згідно із Законом України “Про повну загальну середню освіту”, у тому числі повноважень Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, його територіальних органів, місцевих держадміністрацій щодо аналізу роботи органів місцевого самоврядування у сфері освіти, та внесення змін до законодавства (у разі потреби) Міністерство освіти і науки України Прогресу виконання заходу немає Виконується
2.1. ОСР 2.7.6.2 Розподіл публічних коштів між закладами вищої освіти і науки відбувається прозоро, ефективно за об’єктивними, заздалегідь визначеними процедурами та показниками результативності їх діяльності 2.7.6.2.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України, а саме: 1) внесення змін до підпункту “в” пункту 7 частини першої статті 87 Бюджетного кодексу України про те, що до видатків, які здійснюються з державного бюджету, належать видатки на здобуття вищої освіти особам, які на конкурсних засадах отримали право на її здобуття за кошти державного бюджету, у тому числі на умовах державного замовлення; їх розподіл між закладами вищої освіти здійснюється на основі формули, яка розробляється МОН та затверджується Кабінетом Міністрів України; 2) внесення змін до пункту 46 розділу VI “Прикінцеві та перехідні положення” Бюджетного кодексу України щодо переліку параметрів формули розподілу обсягу видатків державного бюджету на вищу освіту між закладами вищої освіти; 3) передбачення вичерпного переліку випадків розподілу видатків державного та місцевих бюджетів на фінансування наукових і науково-технічних досліджень та проектів без застосування конкурсних процедур Міністерство освіти і науки України Захід не виконано Не виконано
100% 5/ 5
2.2. 2.7.6.2.2. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту”, яким передбачено, що: 1) з державного бюджету здійснюються видатки на здобуття вищої освіти у закладах вищої освіти, вартість освітніх послуг в яких встановлюється з урахуванням законодавства про індикативну собівартість; 2) обсяг видатків державного бюджету на вищу освіту розподіляється між закладами вищої освіти на основі формули, яку розробляє МОН та затверджує Кабінет Міністрів України Міністерство освіти і науки України Захід виконано невчасно та повністю Виконано
2.3. 2.7.6.2.3. Забезпечення проведення аналітичного дослідження щодо уточнення конкретних показників результативності, які використовуються у формулі розподілу обсягу видатків державного бюджету на вищу освіту між закладами вищої освіти Міністерство освіти і науки України Захід не виконано Не виконано
2.4. 2.7.6.2.4. Проведення презентації звіту за результатами аналітичного дослідження, зазначеного у підпункті 2.7.6.2.3, та його експертного обговорення Міністерство освіти і науки України Захід не виконано Не виконано
2.5. 2.7.6.2.5. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до Формули розподілу видатків державного бюджету на вищу освіту між закладами вищої освіти в частині уточнення конкретних показників результативності, які використовуються у ній, з урахуванням результатів аналітичного дослідження, зазначеного у підпункті 2.7.6.2.3 Міністерство освіти і науки України Прогресу виконання заходу немає Виконується

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: