Проблема

2.7.7. Відсутній належний облік та прозорість у використанні коштів, передбачених у бюджетах усіх рівнів на соціальний захист для всіх категорій отримувачів соціальної допомоги

Загальна інформація щодо проблеми

До проблем сфери соціального захисту належить неефективність механізму обліку коштів, спрямованих на соціальну підтримку, що призводить до наявності ряду корупційних ризиків, які в цілому полягають у можливості зловживань системою соціального захисту як з боку отримувачів соціальної підтримки, так і державних службовців, які можуть суб’єктивно розпоряджатися даними про отримувачів, спричиняючи необґрунтовані витрати бюджетних коштів. Така проблема спричинена неефективністю механізму соціальної підтримки та ускладненістю процесу надання послуг у соціальній сфері, а також несправедливим та дискримінаційним порядком розподілу бюджетних коштів фінансової підтримки громадських об’єднань осіб з інвалідністю.
Неефективність механізму соціальної підтримки та ускладненість процесу надання послуг у соціальній сфері зумовлені дублюванням інструментів соціальної підтримки, а також веденням реєстрів осіб, що потребують соціальної підтримки та отримують грошові виплати, без проведення звірки інформації, що міститься в інших згаданих реєстрах. До основних факторів, що зумовлюють ці причини, належать наявність законодавчих положень, які передбачають види соціальної допомоги, які значною мірою дублюють один одного, та відсутністю єдиного реєстру осіб, які отримують різні види соціальної допомоги. До того ж наявність корупційних ризиків у процесі надання послуг у соціальній сфері зумовлена відсутністю належного обліку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на соціальну підтримку для всіх категорій її отримувачів.
Несправедливий розподіл коштів фінансової підтримки серед громадських об’єднань осіб з інвалідністю зумовлений відсутністю чіткої законодавчої вимоги надання згаданої фінансової підтримки за рахунок бюджетних коштів виключно на конкурсних засадах, недостатнім рівнем прозорості існуючих конкурсних процедур та відсутністю визначеної на рівні закону заборони надання привілеїв для окремих громадських об’єднань осіб з інвалідністю під час здійснення державної фінансової підтримки.
До того ж одним із додаткових факторів недосконалості та неефективності існуючого механізму фінансової підтримки громадських об’єднань осіб з інвалідністю є невиконання вимог керівних документів щодо впровадження на державному рівні інституційної підтримки громадських об’єднань осіб з інвалідністю виключно на конкурсних засадах (на доповнення до проектної підтримки, яка здійснюється на цей час).
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 2
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 31.03.2024
має розпочатись має бути завершено
1 1 2 3
7
Виконано частково Виконується Не виконано Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 1 (14.3%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2024

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Міністерство соціальної політики України

14.3%
7

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 2

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 2.7.7.1 Впроваджено єдину інформаційну систему соціальної сфери та забезпечено спрощення надання послуг у соціальній сфері 2.7.7.1.1. Розроблення проекту Соціального кодексу України Міністерство соціальної політики України Захід не виконано Не виконано
0% 0/ 4
1.2. 2.7.7.1.2. Супроводження розгляду проекту Кодексу, зазначеного у підпункті 2.7.7.1.1, у Верховній Раді України Міністерство соціальної політики України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
1.3. 2.7.7.1.3. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів нормативно-правових актів на виконання Соціального кодексу України Міністерство соціальної політики України Не розпочато
1.4. 2.7.7.1.4. Введення в промислову експлуатацію Єдиної інформаційної системи соціальної сфери Міністерство соціальної політики України Прогресу виконання заходу немає Виконується
2.1. ОСР 2.7.7.2 Впроваджено справедливий конкурс на підтримку громадських об’єднань осіб з інвалідністю 2.7.7.2.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, який: 1) визначає термін “громадське об’єднання осіб з інвалідністю”; 2) впроваджує інституційну підтримку для громадських об’єднань осіб з інвалідністю на державному та місцевому (у разі здійснення таких видатків) рівні; 3) встановлює вимогу про отримання громадськими об’єднаннями осіб з інвалідністю за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів виключно за результатами відкритих та прозорих конкурсів — як для виконання програм (реалізації проектів, заходів), так і в рамках інституційної підтримки; 4) не передбачає жодних привілеїв для всеукраїнських або інших громадських об’єднань осіб з інвалідністю Міністерство соціальної політики України Захід не виконано Не виконано
0% 0/ 3
2.2. 2.7.7.2.2. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України про затвердження Порядку проведення конкурсу з інституційної підтримки громадських об’єднань осіб з інвалідністю, який: 1) впроваджує інституційну підтримку для громадських об’єднань осіб з інвалідністю виключно на конкурсних засадах; 2) не передбачає жодних привілеїв для окремих громадських об’єднань осіб з інвалідністю; 3) встановлює недискримінаційні критерії допуску громадських об’єднань осіб з інвалідністю до конкурсу, зокрема щодо мінімальної кількості членів організації (щонайбільше десятки осіб, оптимально — без вимог щодо членства), мінімального представництва в регіонах (щонайбільше, в одній чверті регіонів), мінімальної тривалості статутної діяльності (щонайбільше три роки); 4) встановлює обґрунтовані, чіткі, вимірювані та досяжні критерії оцінки конкурсних пропозицій та визначення переможців конкурсу; 5) забезпечує повну прозорість конкурсу інституційної підтримки та публічність всієї конкурсної документації, прийнятих рішень та документації щодо виконання бюджетної програми та моніторингу використання коштів інституційної підтримки; 6) встановлено ефективні, обґрунтовані, чіткі, вимірювані та досяжні показники ефективності (КРІ) використання коштів інституційної підтримки громадських об’єднань осіб з інвалідністю Міністерство соціальної політики України Виконання заходу не розпочато Не розпочато
2.3. 2.7.7.2.3. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на фінансову підтримку громадських об’єднань осіб з інвалідністю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 березня 2020 р. № 166, Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансової підтримки Українського товариства сліпих та Українського товариства глухих, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 березня 2018 р. № 183, та Порядку проведення конкурсу з визначення програм (проектів, заходів), розроблених інститутами громадянського суспільства, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2011 р. № 1049, який: 1) закріплює вимогу про бюджетну фінансову підтримку виконання програм (реалізації проектів, заходів) громадськими об’єднаннями осіб з інвалідністю виключно на конкурсних засадах; 2) не передбачає жодних привілеїв для окремих громадських об’єднань осіб з інвалідністю; 3) визначає такою, що втратила чинність, постанову Кабінету Міністрів України від 14 березня 2018 р. № 183 “Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансової підтримки Українського товариства сліпих та Українського товариства глухих”; 4) мінімізує можливості для проведення конкурсів без використання програмного модуля “Конкурси проектів інститутів громадянського суспільства” (електронної системи проведення конкурсу); 5) забезпечує оприлюднення всіх матеріалів конкурсних пропозицій, у тому числі кошторисів витрат; 6) забезпечує можливість оплати роботи членів конкурсних комісій не з числа представників Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, державних та муніципальних службовців із визначеним максимальним обсягом/відсотком для таких платежів; 7) встановлює додаткові стандарти прозорості конкурсу, у тому числі право присутності на засіданнях конкурсної комісії представників засобів масової інформації та громадськості, здійснення відео-, аудіозапису та трансляції засідань конкурсної комісії; 8) встановлює вимогу про оприлюднення щонайменше знеособлених результатів голосування членів конкурсної комісії щодо кожного питання; 9) встановлює вимогу про оприлюднення рішень конкурсної комісії про результати оцінки конкурсних пропозицій та виставлених кожним членом конкурсної комісії балів (у знеособленому вигляді); 10) визначає деталізовану процедуру оскарження рішень конкурсної комісії про недопуск до конкурсу, результатів оцінки конкурсних пропозицій та про визначення переможців конкурсу; 11) встановлює, що рішення конкурсної комісії, утвореної Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю, оскаржуються у порядку, визначеному Мінсоцполітики; 12) встановлює, що переможці конкурсу отримують фінансову підтримку за рахунок бюджетних коштів на рахунки, відкриті у державних банках (замість казначейських рахунків) Міністерство соціальної політики України Захід виконано невчасно та частково Виконано частково

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: