Проблема

3.1.1. Порушення вимог антикорупційного законодавства на практиці не завжди розглядається як дисциплінарне правопорушення; значна частина суб’єктів, на яких поширюється дія Закону, уникає дисциплінарних стягнень

Загальна інформація щодо проблеми

Інститут дисциплінарної відповідальності характеризується високим антикорупційним потенціалом, оскільки дає змогу не лише швидко та ефективно реагувати на факти порушень вимог антикорупційного законодавства, стимулюючи доброчесних осіб до належного виконання своїх обов’язків, а і усувати від виконання функцій держави або місцевого самоврядування осіб, які систематично порушують свої обов’язки, приймають упереджені рішення, використовують надані їм повноваження у власних інтересах, беруть участь у корупційних практиках.
Водночас в Україні цей потенціал практично не реалізований, адже порушення вимог антикорупційного законодавства на практиці не завжди розглядається як дисциплінарне правопорушення, що зумовлено як недосконалістю (зокрема суперечністю окремих його положень) законодавства, так і низькою правосвідомістю осіб, на яких законодавством покладено повноваження застосування заходів дисциплінарної відповідальності.
Ця обставина у поєднанні з низькою ефективністю адміністративної відповідальності за такі правопорушення призвела до того, що значна частина суб’єктів, на яких поширюється дія Закону України “Про запобігання корупції”, що порушують вимоги антикорупційного законодавства, не притягаються до жодного з видів юридичної відповідальності, продовжуючи і надалі перебувати на своїх посадах.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 4
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 31.03.2024
має розпочатись має бути завершено
1 2 3
6
Виконано Виконується Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 1 (16.7%)

Строки виконання всіх заходів

01.05.2023 - 30.09.2024

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Національне агентство з питань запобігання корупції

20%
5

Державна судова адміністрація України

0%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 4

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 3.1.1.1 Удосконалено положення законодавства, якими визначено підстави та процедуру притягнення суб’єктів, на яких поширюється дія Закону “Про запобігання корупції”, до дисциплінарної відповідальності за порушення вимог антикорупційного законодавства, із запровадженням базових правил про те, що: грубе порушення вимог зазначеного Закону є підставою для притягнення таких осіб до дисциплінарної відповідальності; окремою підставою для початку дисциплінарного провадження є факт набрання законної сили рішенням суду про притягнення такої особи до адміністративної відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією, або закриття провадження у справі про таке адміністративне правопорушення у зв’язку із закінченням строку накладення адміністративного стягнення чи у зв’язку із звільненням особи від адміністративної відповідальності через малозначність правопорушення; набрання законної сили вироком суду про притягнення такої особи до кримінальної відповідальності за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією кримінального правопорушення, а також набрання законної сили ухвалою суду про звільнення такої особи від кримінальної відповідальності є безумовною підставою для звільнення особи з посади 3.1.1.1.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону щодо доповнення Закону України “Про запобігання корупції” новим розділом, у межах якого: 1) визначено єдиний уніфікований перелік порушень вимог Закону, які є проявами грубого порушення правил етичної поведінки та підставами для притягнення осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (незалежно від категорії), до дисциплінарної відповідальності; 2) встановлено, що окремою підставою для притягнення таких осіб до дисциплінарної відповідальності є факт набрання законної сили рішенням суду про притягнення цих осіб до адміністративної відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією, або закриття провадження у справі про таке адміністративне правопорушення у зв’язку із закінченням строку накладення адміністративного стягнення чи звільненням особи від адміністративної відповідальності через малозначність правопорушення; 3) встановлено обов’язок керівників органів державної влади та органів місцевого самоврядування інформувати Національне агентство про факти виявлення порушень вимог Закону, відкриття за цими фактами дисциплінарних проваджень, а також ухвалені рішення за результатами таких дисциплінарних проваджень; 4) встановлено, що невжиття заходів до притягнення осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, до дисциплінарної відповідальності за порушення вимог Закону, а також невиконання вимог законодавства щодо безумовного звільнення таких осіб (у прямо передбачених законодавством випадках) є дисциплінарними правопорушеннями; 5) визначено єдині (загальні) засади притягнення до дисциплінарної відповідальності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що порушили вимоги Закону, які, зокрема, визначають, що: особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, які порушили вимоги Закону, притягаються до дисциплінарної відповідальності незалежно від того, чи встановлено за це правопорушення інший вид юридичної відповідальності, чи розглядається це правопорушення в межах кримінального, адміністративного чи цивільного судочинства, стадії розгляду, наявності/відсутності кінцевого рішення у таких справах; відсутність висновку Національного агентства щодо наявності у діянні особи ознак корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення не перешкоджає притягненню таких осіб до дисциплінарної відповідальності; факт притягнення особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, до адміністративної, кримінальної чи цивільної відповідальності за порушення вимог Закону не звільняє її від дисциплінарної відповідальності за це ж правопорушення; безпосередні керівники, а також керівники органів чи установ, у яких працюють особи, що вчинили такі дисциплінарні правопорушення, зобов’язані ініціювати відповідне дисциплінарне провадження не пізніше ніж протягом трьох робочих днів з дня фактичного виявлення відповідних підстав; строк здійснення дисциплінарних проваджень у справах про порушення вимог Закону становить щонайменше один рік з дня відкриття такого провадження; строк давності накладення дисциплінарних стягнень за порушення вимог Закону становить не менше трьох років з дня вчинення відповідного правопорушення; деякі обов’язкові вимоги щодо процедури прийняття остаточного рішення за результатами дисциплінарного провадження, а також принципів обрання виду та розміру дисциплінарного стягнення встановлюються Законом; 6) встановлено, що безумовними підставами для звільнення (поза процедурою дисциплінарної відповідальності) всіх категорій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, є: набрання законної сили вироком суду про притягнення таких осіб до кримінальної відповідальності за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією кримінального правопорушення, а також набрання законної сили ухвалою суду про звільнення таких осіб від кримінальної відповідальності; набрання законної сили рішенням суду про притягнення таких осіб до адміністративної чи кримінальної відповідальності за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, яким на нього накладено стягнення/покарання у виді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, що пов’язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування; набрання законної сили рішенням суду про визнання активів таких осіб або активів, набутих за їх дорученням іншими особами, та в інших передбачених статтею 290 Цивільного процесуального кодексу України випадках необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави; 7) закріплені правила співвідношення положень Закону про дисциплінарну відповідальність із положеннями законодавства, яким визначаються загальні підстави та порядок притягнення до дисциплінарної відповідальності різних категорій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, згідно з якими: такі особи притягаються до дисциплінарної відповідальності в порядку, визначеному законодавством про дисциплінарну відповідальність відповідної категорії осіб (загальне регулювання), з урахуванням особливостей, визначених Законом (спеціальне регулювання); у разі неоднакового регулювання одних і тих самих правовідносин застосуванню підлягають спеціальні норми Закону, які мають пріоритет над загальними нормами законодавства Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
0% 0/ 2
1.2. 3.1.1.1.2. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону щодо внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, яким встановлено адміністративну відповідальність за невжиття заходів до притягнення осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, до дисциплінарної відповідальності за порушення вимог Закону, а також за невиконання вимог законодавства щодо безумовного звільнення таких осіб (у прямо передбачених законодавством випадках) Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
4.1. ОСР 3.1.1.4 На законодавчому рівні встановлено, що суди, які розглянули справу про вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення чи справу про визнання необґрунтованими активів, зобов’язані надіслати копію рішення у справі, яке набрало законної сили, до органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи чи організації, у якому (якій) працює особа, стосовно якої така справа розглядалася 3.1.1.4.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів законів щодо внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, якими встановлено, що суди, які розглянули справу про вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення чи справу про визнання необґрунтованими активів, зобов’язані надіслати копію рішення у справі, яке набрало законної сили, до органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи чи організації, у якому (якій) працює особа, стосовно якої така справа розглядалася Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано невчасно та повністю Виконано
100% 4/ 4
4.2. 3.1.1.4.2. Організація належного виконання судами України вимог законодавства, згідно з якими суди, які розглянули справу про вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення чи справу про визнання необґрунтованими активів, зобов’язані надіслати копію рішення у справі, яке набрало законної сили, до органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи чи організації, у якому (якій) працює особа, стосовно якої така справа розглядалася; забезпечення проведення щокварталу аналізу стану виконання (дотримання) судами зазначених вимог, вжиття всіх необхідних заходів для забезпечення неухильного дотримання цих вимог, у тому числі шляхом притягнення винних осіб до дисциплінарної відповідальності Державна судова адміністрація України Не розпочато
4.3. 3.1.1.4.3. Забезпечення проведення періодичного аналізу та узагальнення судових рішень про притягнення осіб до кримінальної, адміністративної та цивільної відповідальності за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, у тому числі в частині надсилання таких рішень до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ чи організацій, у яких працювала особа на час вчинення таких правопорушень. У кожному випадку виявлення фактів ненадсилання чи неотримання зазначеними суб’єктами таких рішень Національне агентство: 1) інформує про наявність такого рішення суду орган державної влади, орган місцевого самоврядування, підприємство, установу чи організацію, у якому (якій) працює особа, стосовно якої така справа розглядалася; 2) ініціює перед уповноваженими на те суб’єктами питання щодо відкриття дисциплінарного провадження стосовно відповідних осіб; 3) звертається до ДСА, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та Ради суддів України з вимогою щодо вжиття заходів до осіб, винних у недотриманні вимог щодо надсилання таких рішень (у разі виявлення таких порушень) Національне агентство з питань запобігання корупції Виконання заходу не розпочато Не розпочато
4.4. 3.1.1.4.4. Закріплення в Порядку проведення перевірок організації роботи із запобігання і виявлення корупції, затвердженому наказом Національного агентства від 18 січня 2021 р. № 11/21, проведення Національним агентством перевірок стану дотримання керівниками об’єктів перевірки вимог законодавства щодо притягнення до дисциплінарної відповідальності підпорядкованих їм осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення. У кожному випадку виявлення фактів невжиття керівниками відповідних органів заходів до притягнення підпорядкованих їм осіб до дисциплінарної відповідальності Національне агентство вживає всіх необхідних заходів до притягнення таких керівників до дисциплінарної та адміністративної відповідальності Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: