Проблема

3.2.1. Частина правил, заборон та обмежень, встановлених антикорупційним законодавством, не забезпечені заходами юридичної відповідальності. Статті 1724-1729, 21215, 21221 Кодексу України про адміністративні правопорушення мають ряд недоліків, які суттєво знижують їх забезпечувальний та превентивний потенціал, а також ефективність Національного агентства, Національної поліції, прокуратури та судів

Загальна інформація щодо проблеми

Частина правил, заборон та обмежень, установлених антикорупційним законодавством, на цей час не забезпечені заходами юридичної відповідальності, що призводить до низького рівня їх дотримання на практиці. Йдеться передусім про вимоги щодо передачі в управління третім особам підприємств та корпоративних прав, про заборони та обмеження, що покладаються на осіб, які припинили виконання функцій держави або місцевого самоврядування, а також про вимоги стосовно необхідності вжиття заходів до врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів.
Делікти, передбачені статтями 172-9-1 та 172-9-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення, помилково віднесено до адміністративних правопорушень, пов’язаних з корупцією.
Статті 172-4 – 172-9 Кодексу України про адміністративні правопорушення мають недоліки, які дещо знижують їх забезпечувальний та стримуючий (превентивний) потенціал, а також ефективність Національного агентства, Національної поліції, прокуратури та судів у зазначеній сфері.
Положення статей 212-15, 212-21 Кодексу України про адміністративні правопорушення не повною мірою узгоджуються з положеннями Закону України “Про політичні партії в Україні” та Виборчого кодексу України. Між цими статтями та статтею 1591 Кримінального кодексу України наявні колізії, що суттєво ускладнює правильну кваліфікацію цих правопорушень та призводить до численних помилок на практиці. Санкції за вчинення таких адміністративних правопорушень є непропорційними (занадто м’якими).
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 4
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
1 8
9
Виконується Не розпочато
Виконано заходів (повністю та частково) - 0 (0%)

Строки виконання всіх заходів

01.07.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Національне агентство з питань запобігання корупції

0%
6

Національна поліція України

0%
1

Офіс Генерального прокурора

0%
1

Верховний Суд

0%
1

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 4

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 3.2.1.1 Запроваджено адміністративну відповідальність за порушення обмежень після припинення діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, порушення вимог щодо запобігання конфлікту інтересів у зв’язку з наявністю підприємств або корпоративних прав, невжиття заходів до врегулювання конфлікту інтересів 3.2.1.1.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, яким: 1) встановлено адміністративну відповідальність за недотримання вимог статті 36 Закону щодо передачі підприємств та корпоративних прав в управління третім особам, за порушення встановлених статтею 26 Закону заборон або обмежень, що покладаються на осіб, які припинили виконання функцій держави або місцевого самоврядування, а також за невжиття заходів до врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів; 2) виключено статті 172-9-1, 172-9-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення як такі, що описують делікти, які не є адміністративними правопорушеннями, пов’язаними з корупцією Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
0% 0/ 1
2.1. ОСР 3.2.1.2 За результатами аналізу та узагальнення практики притягнення винних до відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень, пов’язаних з корупцією, здійснено системне удосконалення відповідних заборон 3.2.1.2.1. Проведення аналізу законодавства та узагальнення практики притягнення суб’єктів, на яких поширюється дія Закону України “Про запобігання корупції”, до відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень, пов’язаних з корупцією, у 2014-2024 роках щодо: 1) системності, повноти та юридичної коректності визначення на законодавчому рівні підстав настання такої відповідальності; 2) відповідності застосовуваних стягнень принципам справедливості, співмірності (пропорційності) та індивідуалізації, а також здатності забезпечити досягнення мети адміністративного стягнення. Підготовка аналітичного звіту з пропозиціями щодо системного удосконалення відповідних адміністративно-правових заборон, передбачених ними видів і розмірів стягнень, а також щодо правильного та однакового застосування відповідного законодавства Національним агентством, Національною поліцією, прокуратурою та судами Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
0% 0/ 6
2.2. 3.2.1.2.2. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону щодо внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, спрямованих на системне удосконалення підстав притягнення до відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень, пов’язаних з корупцією, а також видів і розмірів стягнень, що повинні накладатися на осіб, які вчинили такі правопорушення Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
2.3.(1) 3.2.1.2.3.(1) Вжиття Національним агентством, Національною поліцією, прокуратурою та судами заходів (визначених за результатами вивчення пропозицій, сформованих у звіті, зазначеному у підпункті 3.2.1.2.1, 3.2.1.3.1), спрямованих на забезпечення правильного та однакового застосування відповідного законодавства на практиці Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
2.3.(2) 3.2.1.2.3.(2) Вжиття Національним агентством, Національною поліцією, прокуратурою та судами заходів (визначених за результатами вивчення пропозицій, сформованих у звіті, зазначеному у підпункті 3.2.1.2.1, 3.2.1.3.1), спрямованих на забезпечення правильного та однакового застосування відповідного законодавства на практиці Національна поліція України Не розпочато
2.3.(3) 3.2.1.2.3.(3) Вжиття Національним агентством, Національною поліцією, прокуратурою та судами заходів (визначених за результатами вивчення пропозицій, сформованих у звіті, зазначеному у підпункті 3.2.1.2.1, 3.2.1.3.1), спрямованих на забезпечення правильного та однакового застосування відповідного законодавства на практиці Офіс Генерального прокурора Не розпочато
2.3.(4) 3.2.1.2.3.(4) Вжиття Національним агентством, Національною поліцією, прокуратурою та судами заходів (визначених за результатами вивчення пропозицій, сформованих у звіті, зазначеному у підпункті 3.2.1.2.1, 3.2.1.3.1), спрямованих на забезпечення правильного та однакового застосування відповідного законодавства на практиці Верховний Суд Не розпочато
4.1. ОСР 3.2.1.4 Удосконалено підстави притягнення до адміністративної відповідальності за порушення правил, заборон і обмежень у сфері фінансування політичних партій та подання ними фінансової звітності 3.2.1.4.1. Проведення аналізу законодавства та узагальнення практики притягнення осіб до відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень, передбачених статтями 212-15 та 212-21 Кодексу України про адміністративні правопорушення, щодо: 1) системності, повноти та юридичної коректності визначення на законодавчому рівні підстав настання такої відповідальності; 2) відповідності застосовуваних стягнень принципам справедливості, співмірності (пропорційності) та індивідуалізації, а також здатності забезпечити досягнення мети адміністративного стягнення. Підготовка аналітичного звіту з пропозиціями щодо системного удосконалення відповідних адміністративно-правових заборон, передбачених ними видів і розмірів стягнень, а також щодо правильного та однакового застосування відповідного законодавства Національним агентством та судами Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато
0% 0/ 2
4.2. 3.2.1.4.2. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону щодо внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, спрямованих на системне удосконалення підстав притягнення до відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень, передбачених статтями 212-15 та 212-21 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а також видів і розмірів стягнень, що повинні накладатися на осіб, які вчинили такі правопорушення, зокрема шляхом: 1) приведення змісту зазначених статей у відповідність із законодавством про політичні партії та вибори; 2) усунення колізій і протиріч між зазначеними статтями та статтею 159-1 Кримінального кодексу України; 3) встановлення, що суб’єктом адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 212-21 Кодексу України про адміністративні правопорушення, є не політична партія, а фізична особа, яка зобов’язана забезпечити подання відповідного звіту; 4) запровадження більш суворих і збалансованих санкцій за вчинення зазначених правопорушень Національне агентство з питань запобігання корупції Не розпочато

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: