Проблема

1.3.1. Вади законодавства та недостатність ефективних ризик-орієнтованих механізмів виявлення конфлікту інтересів обмежують можливості мінімізації корупції за рахунок запобігання та врегулювання конфлікту інтересів

Загальна інформація щодо проблеми

Існуючі визначення термінів, зокрема таких, як “потенційний конфлікт інтересів”, “реальний конфлікт інтересів”, “приватний інтерес”, не мають достатньої чіткості і однозначності.
Так, у визначенні термінів “потенційний конфлікт інтересів” та “реальний конфлікт інтересів” наявні такі елементи, як “приватний інтерес” та “службове/представницьке повноваження”. Крім того, для констатації реального конфлікту інтересів необхідно встановити суперечність між приватним інтересом та службовими/представницькими повноваженнями.
Вживання у визначенні реального конфлікту інтересів такої ознаки, як “суперечність”, не сприяє ясності, допускаючи, що впливати на об’єктивність здійснення повноважень може не будь-який приватний інтерес, а лише той, що “суперечить” повноваженням. Насправді ж, основною небезпекою конфлікту інтересів як соціального і правового явища є те, що приватний інтерес перешкоджає неупередженому виконанню повноважень, а не у тому, що можуть існувати приватні інтереси, які суперечать службовим повноваженням.
Саме недоведеність наявності суперечності між приватним інтересом та службовим повноваженням є визначальним для судів під час вирішення питання порушення вимог Закону України “Про запобігання корупції” щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, а тому створює додаткові перешкоди для притягнення осіб до адміністративної відповідальності та забезпечення принципу невідворотності відповідальності за правопорушення, пов’язані з корупцією.
Певних уточнень потребує і визначення “приватний інтерес”, оскільки наведене у Законі України “Про запобігання корупції” визначення не дає чіткого розуміння щодо того, у чому він може полягати. Це зумовлює ситуації, коли у вирішенні питання щодо наявності чи відсутності приватного інтересу кожний мусить покладатися виключно на своє суб’єктивне його сприйняття, що є основною причиною нерозуміння суті конфлікту інтересів, призводить до вчинення правопорушень або ускладнює роботу публічних службовців, які вбачають конфлікт інтересів у ситуаціях, де він фактично відсутній, або навпаки.
Наведені у розділі V Закону України “Про запобігання корупції” правила щодо врегулювання конфлікту інтересів є недостатніми для забезпечення врегулювання конфлікту інтересів: відсутній алгоритм дій безпосереднього керівника у разі відсутності у нього повноважень для застосування того чи іншого способу зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів у підлеглої особи (наприклад переведення та звільнення), існує неузгодженість норм Закону України “Про запобігання корупції” щодо строків повідомлення про конфлікт інтересів та строків самостійного його врегулювання, не встановлено адміністративну відповідальність керівників за невжиття ними заходів щодо врегулювання конфлікту інтересів у підлеглих, відсутні вимоги щодо форми та порядку повідомлення про конфлікт інтересів, що зумовлює альтернативність (невизначеність) дій для особи у разі виникнення у неї конфлікту інтересів та може мати наслідком притягнення особи до відповідальності.
Незважаючи на зміни, яких зазнавали правила передачі в управління підприємств та корпоративних прав, залишаються певні недоліки, а саме: відсутність обов’язку передавати в управління підприємства та корпоративні права, які набуваються після призначення (обрання) на посаду; можливість передавати в управління належні суб’єкту підприємства та корпоративні права близьким особам; передбачена за порушення обов’язку з передачі в управління підприємств та корпоративних прав дисциплінарна відповідальність є малоефективною (до деяких суб’єктів взагалі не може бути застосована, наприклад до народних депутатів України); відсутність заборони на прийняття рішень чи вчинення дій стосовно юридичних осіб, які належать особі, або у яких в особи наявні корпоративні права.
Визнаючи підвищення ефективності здійснюваного Національним агентством моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності публічних службовців, який до 2020 року здійснювався Національним агентством з обмеженим інструментарієм та здебільшого на підставі повідомлень про корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення, варто виділити окремі організаційні та нормативні проблеми, які все ще існують та перешкоджають його більш високій ефективності (неточність та або некоректність формулювання відповідного повноваження та прав Національного агентства (вживання у змісті повноваження одночасно слів “моніторинг” і “контроль”, які є різними за своїм змістом), неузгодженість положень Закону України “Про запобігання корупції” з нормами інших законів, що унеможливлює отримання певних видів інформації з обмеженим доступом, відсутність системи ранжування та аналізу інформації, що міститься в Єдиному державному реєстрі декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, яка б давала можливість визначати ризики порушення вимог законодавства щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів суб’єктами декларування.
Розгорнути...

Виконання заходів ДАП в межах проблеми

Загальна кількість ОСР – 7
Всі заходи ДАП
заходи, виконання яких станом на 30.09.2024
має розпочатись має бути завершено
4 2 5
11
Виконано Виконано частково Виконується
Виконано заходів (повністю та частково) - 6 (54.5%)

Строки виконання всіх заходів

01.03.2023 - 31.12.2025

Виконання заходів ДАП в межах Проблеми за основними головними виконавцями

Національне агентство з питань запобігання корупції

54.5%
11

Досягнення ОСР в межах Проблеми

Загальна кількість ОСР – 7

Зведена загальна інформація про ОСР та заходи в межах ОСР

Назва ОСР Назва заходу Головний виконавець Результати моніторингу (останні) Відмітка про виконання % виконаних заходів (повністю та частково)
1.1. ОСР 1.3.1.1 Уточнено законодавчі визначення термінів "реальний конфлікт інтересів", "потенційний конфлікт інтересів", "приватний інтерес" у напрямі спрощення їх розуміння і застосування 1.3.1.1.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким запроваджується новий підхід до визначення термінів “потенційний конфлікт інтересів” та “реальний конфлікт інтересів”, що дає змогу чітко їх розмежувати (зокрема, уточнено чи змінено таку ознаку, як суперечність між приватним інтересом і службовими повноваженнями), удосконалюється поняття “приватний інтерес”, а також запроваджується визначення поняття “публічний інтерес” Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано невчасно та частково Виконано частково
0% 0/ 1
2.1. ОСР 1.3.1.2 Удосконалено законодавчі процедури повідомлення про конфлікт інтересів та механізми його врегулювання, зокрема стосовно осіб, які не мають безпосереднього керівника чи займають виборні посади 1.3.1.2.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким: 1) встановлено вимоги щодо форми повідомлення про конфлікт інтересів; 2) передбачено алгоритм дій безпосереднього керівника особи, в якої наявний конфлікт інтересів, у разі відсутності у нього повноважень для застосування того чи іншого способу зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів (наприклад, переведення та звільнення); 3) узгоджено між собою положення Закону України “Про запобігання корупції”, зокрема щодо особи, яку необхідно інформувати про конфлікт інтересів та особи, яка повинна врегульовувати конфлікт інтересів; 4) удосконалено механізми врегулювання конфлікту інтересів для осіб, які не мають безпосереднього керівника, зокрема займають виборні посади; 5) збільшено строк для прийняття рішення про врегулювання конфлікту інтересів Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
0% 0/ 1
3.1. ОСР 1.3.1.3 Удосконалено правила самостійного та зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів 1.3.1.3.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким: 1) розширено перелік можливих способів самостійного врегулювання конфлікту інтересів; 2) узгоджено процедури зовнішнього та самостійного врегулювання конфлікту інтересів, зокрема в частині строків повідомлення про конфлікт інтересів, його зовнішнього врегулювання та строків самостійного його врегулювання Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
0% 0/ 1
4.1. ОСР 1.3.1.4 Встановлено перелік заборон на прийняття рішень, вчинення дій чи укладення правочинів як спосіб запобігання конфлікту інтересів 1.3.1.4.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, який встановлює заборони на прийняття посадовою особою рішень, вчинення дій чи укладення правочинів як спосіб запобігання конфлікту інтересів, зокрема стосовно себе та близьких осіб, юридичних осіб, у яких посадова особа або близька їй особа є засновником, кінцевим бенефеціарним власником (контролером) чи керівником таких юридичних осіб Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано невчасно та частково Виконано частково
0% 0/ 1
5.1. ОСР 1.3.1.5 Удосконалено механізми запобігання конфлікту інтересів, у тому числі у зв’язку з наявністю корпоративних прав, зокрема шляхом запровадження заборони на прийняття рішень чи вчинення дій стосовно юридичних осіб, у яких в особи наявні корпоративні права 1.3.1.5.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, який: 1) встановлює обов’язок передавати в управління підприємства та корпоративні права, яких набувають вже після призначення (обрання) особи на посаду; 2) встановлює заборону передавати в управління належні посадовцю підприємства та корпоративні права близьким особам; 3) встановлює заборону на прийняття рішень чи вчинення дій стосовно юридичних осіб, засновниками, бенефіціарами чи керівниками яких є сам публічний службовець або його близькі особи Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
0% 0/ 1
6.1. ОСР 1.3.1.6 Забезпечується ефективний, повний, об’єктивний та неупереджений ризик-орієнтований моніторинг та контроль за дотриманням вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів та пов’язаних з ним обмежень, визначених розділами IV-V Закону України «Про запобігання корупції», зокрема з використанням IT-інструментів, за результатами яких ефективно виявляються рішення та правочини, вчинених в умовах конфлікту інтересів, забезпечується належне реагування на виявлені порушення, а також на рішення, прийняті з порушенням вимог цього Закону 1.3.1.6.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, згідно з яким: 1) визначено повноваження Національного агентства щодо здійснення моніторингу, предметом якого є також дотримання інших вимог та обмежень, передбачених у розділах IV–V Закону, спрямованих на запобігання виникненню конфлікту інтересів; 2) усунено неточності у формулюваннях прав Національного агентства у статті 12 Закону щодо отримання інформації та документів, вжиття заходів реагування у зв’язку із виявленням порушень вимог Закону; 3) усунена неузгодженість положень Закону з нормами інших законів, яка унеможливлює отримання певних видів інформації з обмеженим доступом, зокрема інформації, що містить таємницю досудового розслідування, стосується митної справи; 4) виключено повноваження Ради суддів України щодо здійснення контролю за додержанням вимог законодавства щодо врегулювання конфлікту інтересів у діяльності суддів, натомість передбачено її повноваження щодо врегулювання конфлікту інтересів суддів Національне агентство з питань запобігання корупції Прогрес виконання заходу наявний Виконується
100% 3/ 3
6.2. 1.3.1.6.2. Створення системи ранжування та аналізу інформації, що міститься в інформаційно-технічній системі Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, яка виявлятиме ризики порушення вимог законодавства щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів суб’єктами декларування Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано невчасно та повністю Виконано
6.3. 1.3.1.6.3. Розвиток ІТ-продукту “Приховані інтереси” Національне агентство з питань запобігання корупції Прогресу виконання заходу немає Виконується
7.1. ОСР 1.3.1.7 Внесено системні зміни до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» з метою врегулювання питань запобігання конфлікту інтересів, можливості суміщення посад служби в органах місцевого самоврядування із статусом депутатів місцевих рад 1.3.1.7.1. Підготовка аналітичного звіту щодо актуального стану проблеми застосування вимог Законів України “Про запобігання корупції”, “Про службу в органах місцевого самоврядування”, “Про місцеве самоврядування в Україні”, “Про статус депутатів місцевих рад” з питань запобігання конфлікту інтересів, можливості суміщення служби в органах місцевого самоврядування із статусом депутата місцевої ради Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано вчасно і повністю Виконано
300% 9/ 3
7.2. 1.3.1.7.2. Проведення обговорення висновків та рекомендацій, наведених в аналітичному звіті, зазначеному у підпункті 1.3.1.7.1, за участю представників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших державних органів, неурядових організацій, міжнародних організацій, проектів міжнародної технічної допомоги, наукової спільноти Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано вчасно і повністю Виконано
7.3. 1.3.1.7.3. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким удосконалено правове регулювання питань запобігання конфлікту інтересів, можливості суміщення посад служби в органах місцевого самоврядування із статусом депутатів місцевих рад з урахуванням висновків аналітичного звіту, зазначеного у підпункті 1.3.1.7.1 Національне агентство з питань запобігання корупції Захід виконано вчасно і повністю Виконано

Ключові джерела про стан проблеми:

Оцінка ситуації міжнародними моніторинговими механізмами та організаціями: