Feedback from the public

ESR

2.6.2.1. Procurement procedures for defense-related goods, works, and services are competitive and involve the use of an electronic procurement system, with certain reservations; the closed procurement procedure is used as an exception, and the legally defined single-sourcing procedure (procurement from a single contractor) is regulated in detail at the level of bylaws, in particular regarding the formulation of the cost and profit margin

Problem solving:

2.6.2. Procurement of goods, work, and services for defense purposes is carried out under conditions of excessive secrecy and has a low level of competition, which contributes to abuse and unjustified spending of budget funds.

Deadlines for all measures within ESR

01.03.2023 - 31.12.2025

Implementation of SACP measures within ESR

Total number of measures – 4
1 3
In progress Not started

Implementation of SACP measures within the scope of the Problem by main main performers

central executive authorities determined by the interagency working group referred to in subclause 2.6.2.1.4

0%
2

Ministry of Defenсe of Ukraine

0%
1

Ministry of Economy of Ukraine

0%
1

Summarized general information on Measures

Name of the measure The main implementer Co-implementors Performance indicator Monitoring results (latest) Статус
1 2.6.2.1.1 Monitoring draft laws that propose amendments to the Law of Ukraine On Defense Procurement, which stipulates that defense procurement shall be carried out according to the following principles:
1) competitiveness;
2) effective spending of funds, effectiveness;
3) openness and transparency (except for information that constitutes a secret of the state, disclosure of which may harm national security);
4) preventing corruption, abuses and discrimination, and preparation of the relevant proposals.
Ministry of Defenсe of Ukraine Monitoring has been conducted and proposals have been issued.
There is progress in the implementation of the measure
In progress
2 2.6.2.1.4 Утворення міжвідомчої робочої групи з питань удосконалення правових засад та реформування моделі оборонних закупівель із залученням представників громадських організацій Ministry of Economy of Ukraine Акціонерне товариство "Українська оборонна промисловість", Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України, Міністерство оборони України міжвідомчою робочою групою з питань удосконалення правових засад та реформування моделі оборонних закупівель розпочато діяльність Not started
3 2.6.2.1.5 Забезпечення проведення аналітичного дослідження щодо:
1) допустимості відшкодування витрат (формування повної собівартості) на продукцію оборонного призначення відповідно до принципів і процедур країн — членів НАТО;
2) ціноутворення та рівня прибутку на продукцію оборонного призначення відповідно до принципів і процедур країн — членів НАТО
central executive authorities determined by the interagency working group referred to in subclause 2.6.2.1.4 аналітичне дослідження оприлюднено та презентовано для громадськості Not started
4 2.6.2.1.6 Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови Кабінету Міністрів України з урахуванням результатів аналітичного дослідження, зазначеного у підпункті 2.6.2.1.5 central executive authorities determined by the interagency working group referred to in subclause 2.6.2.1.4 постанову Кабінету Міністрів України прийнято Not started

Indicators of achievement of ESR

Total number of indicators – 3

Indicators fully achieved – 0

Partially achieved indicators – 0

Indicators with a score of 0% – 3

Summarized general information about Achievement Indicators

Indicators Weight (%)
1 незмінним та чинним є положення Закону України “Про оборонні закупівлі”, зокрема після припинення або скасування воєнного стану, яким визначено, що оборонні закупівлі здійснюються, зокрема, на основі таких принципів:
а) конкурентність (15 відсотків);
б) ефективність використання коштів, результативність (10 відсотків);
в) відкритість та прозорість (крім відомостей, що становлять державну таємницю і розголошення яких може заподіяти шкоду національній безпеці) (15 відсотків);
г) запобігання корупції, зловживанням та дискримінації (10 відсотків)
50%
2 оприлюднено аналітичний звіт міжвідомчої робочої групи з питань удосконалення правових засад та реформування моделі оборонних закупівель за результатами дослідження:
а) допустимості та недопустимості відшкодування витрат (формування повної собівартості) на продукцію оборонного призначення відповідно до принципів і процедур країн –– членів НАТО (5 відсотків);
б) ціноутворення та рівня прибутку на продукцію оборонного призначення відповідно до принципів і процедур країн –– членів НАТО (5 відсотків)
10%
3 набрав чинності акт Кабінету Міністрів України, яким імплементовано рекомендації, сформульовані у звіті за результатами аналітичного дослідження, зазначеного в підпункті 2 підпункту 2.6.2.1 40%

Key sources of assessment:

Additional sources of information: