ESR
1.2.2.2. Citizens have full and objective information about corruption in Ukraine, its causes, status and dynamics, the system of anticorruption institutions, division of powers among them, as well as the effectiveness of various state bodies in preventing and combating corruption, the possibility and ways of interaction between citizens and anticorruption institutions in terms of reporting corruption and exercising public control
Problem solving:
1.2.2. The lack of objective coverage of the situation with preventing and combating corruption in Ukraine leads to a distorted public perception of the causes of corruption, its level, and the effectiveness of anticorruption institutions.
Deadlines for all measures within ESR
Implementation of SACP measures within ESR
Implementation of SACP measures within the scope of the Problem by main main performers
National Agency on Corruption Prevention
Summarized general information on Measures
№ | Name of the measure | The main implementer | Co-implementors | Performance indicator | Monitoring results (latest) | Статус |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1.2.2.2.1 Analysis by the National Agency and the Ministry of Culture and Information Policy of the most common disinformation narratives relating to anticorruption efforts in Ukraine, publication of the analysis findings on the official websites of the National Agency, the Ministry of Culture and Information Policy, and the Center for Countering Disinformation, and making this analysis a common practice | National Agency on Corruption Prevention | Міністерство культури та стратегічних комунікацій України, Служба безпеки України, Центр протидії дезінформації | The analysis findings have been published. |
The measure was implemented on time and in full
|
|
2 | 1.2.2.2.2 Creation and dissemination by the National Agency and the Ministry of Culture and Information Policy of narratives relating to anticorruption efforts in Ukraine among organizational units of the central executive authorities in charge of communication | National Agency on Corruption Prevention | Міністерство культури та стратегічних комунікацій України, Служба безпеки України, Центр протидії дезінформації | The dissemination of narratives relating to anticorruption efforts in Ukraine among organizational units of the central executive authorities in charge of communication has been ensured. |
There is progress in the implementation of the measure
|
|
3 | 1.2.2.2.3 Tracking narratives relating to anticorruption efforts in the media space and appropriately responding to disinformation | National Agency on Corruption Prevention | Міністерство культури та стратегічних комунікацій України, Служба безпеки України, Центр протидії дезінформації | Informational materials responding to widespread disinformation narratives have been published on websites of the implementing actors. |
There is progress in the implementation of the measure
|
|
4 |
1.2.2.2.4 Ensuring the development of a communications campaign focusing on the role of the central executive authorities and local self-government bodies in anticorruption efforts: 1) analyzing sources of information to gage the public opinion on the anticorruption authorities; 2) developing a general plan of the communications campaign based on the information gathered. |
National Agency on Corruption Prevention | Міністерство культури та стратегічних комунікацій України, Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, Офіс Генерального прокурора, Національне антикорупційне бюро | The communications campaign plan has been developed. |
The measure was implemented late and partially
|
|
5 | 1.2.2.2.5 Launching the communications campaign focusing on the role of the central executive authorities and local self-government bodies in anticorruption efforts | National Agency on Corruption Prevention | Міністерство культури та стратегічних комунікацій України, Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, Вищий антикорупційний суд, Офіс Генерального прокурора, Національне антикорупційне бюро | Informational materials prepared as part of the communications campaign have been developed and disseminated. |
There is progress in the implementation of the measure
|
Indicators of achievement of ESR
Total number of indicators – 3
Indicators fully achieved – 1
Partially achieved indicators – 2
Indicators with a score of 0% – 0
Summarized general information about Achievement Indicators
* - Вага - програмне значення індикатора в ОСР№ | Indicators | Weight* (%) | Assessment of achievement | Evaluation rationale | Data source/information manager | |
---|---|---|---|---|---|---|
for the year 2024 | for the year 2025 | |||||
1 | efforts are in place to curb disinformation in order to avoid the spread of distorted information about anticorruption efforts in Ukraine. | 20% | 20% | За результатами проведення І циклу поточної (щорічної) оцінки ефективності реалізації Антикорупційної стратегії на 2021-2025 роки та Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки встановлено, що індикатор 1 очікуваного стратегічного результату 1.2.2.2 досягнуто повністю. Зокрема: 1. Національним агентством та МКІП проведенено аналіз найбільш поширених дезінформаційних наративів щодо зап... -> |
Official website of the Cabinet of Ministers of Ukraine Official website of the Center for Countering Disinformation Official website of the Center for Strategic Communications at the Ministry of Culture and Information Policy |
|
2 |
a communications campaign focusing on the role of the central executive authorities and local self-government bodies in anticorruption efforts has been launched, as part of which clarifications have been offered on: a) the role of anticorruption agencies in the overall system of government and the post-war reconstruction process (10 percent); b) the opportunities and methods of interaction of citizens with anticorruption institutions (20 percent); c) the role of anticorruption institutions in the process of Ukraine’s accession to the EU (10 percent). |
40% | 20% | За результатами проведення І циклу поточної (щорічної) оцінки ефективності реалізації Антикорупційної стратегії на 2021-2025 роки та Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки встановлено, що індикатор 2 очікуваного стратегічного результату 1.2.2.2 досягнуто частково. Так, аналіз ходу виконання пов'язаних із вказаним індикатором заходів (1.2.2.2.4 та 1.2.2.2.5) показав, що інформаційн... -> | Official websites of anticorruption institutions | |
3 |
the share of citizens who believe that specific agencies are responsible for overcoming corruption in Ukraine is: a) regarding the National Anticorruption Bureau of Ukraine: in 2023 - 45 percent, in 2024 - 45 percent, in 2025 - 50 percent (10 percent); b) regarding the National Agency: in 2023 - 35 percent, in 2024 - 35 percent, in 2025 - 40 percent (10 percent); c) regarding the Specialized Anticorruption Prosecutor’s Office: in 2023 - 25 percent, in 2024 - 25 percent, in 2025 - 30 percent (10 percent); d) regarding the High Anticorruption Court: in 2022 - 14 percent, in 2023 - 18 percent, in 2024 - 18 percent, in 2025 - 22 percent (10 percent). |
40% | 15% | За результатами проведення І циклу поточної (щорічної) оцінки ефективності реалізації Антикорупційної стратегії на 2021-2025 роки та Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки встановлено, що індикатор 3 очікуваного стратегічного результату 1.2.2.2 досягнуто частково. Так, у 2023 р. згідно зі Звітом за результатами опитування населення та бізнесу "Корупція в Україні 2023: розуміння, с... -> | Results of the standard survey on corruption in Ukraine organized by the National Agency |