Measure
2.1.3.6.1.
Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law that:
1) institutes criminal liability for abuse of office by judges, while adhering to the principle of legal certainty and bearing in mind the legal position expressed in the Ruling of the Constitutional Court of Ukraine dated June 11, 2020, No. 7-r/2020;
2) defines the particulars of initiation of a criminal proceeding and conducting a pretrial investigation of criminal proceedings involving abuse of office by judges, which would make it impossible to use such proceedings to exert pressure on judges.
Measure status:
The measure is aimed at achieving ESR:
2.1.3.6. Criminal prosecution mechanisms are not used to exert pressure on judges; the institution of criminal liability of judges for arbitrary abuse of their powers has been introduced
Problem solving:
2.1.3. Lack of effective mechanisms for maintaining the integrity of the judiciary and responding to established facts of influence, pressure on judges and interference in their activities
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Prosecutor General’s Office of Ukraine
National Anti-Corruption Bureau of Ukraine
Sources of funding:
state budget
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year
Performance indicator:
The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.
In accordance with the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1194 On Amendments to the State Anti-Corruption Programme for 2023-2025 dated 18 October 2024, the content of the measure was amended.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
На виконання заходу Національним агентством розроблено:
-законопроект;
-порівняльну таблицю;
-пояснювальну записку.
20.10.2023 було проведено громадське обговорення, за результатами якого законопроект доопрацьовано.
31.10.2023 Національне агентство надіслало законопроект на погодження до Міністерства економіки України, Міністерства фінансів України, Міністерства цифрової трансформації України, Національного антикорупційного бюро України (лист №10-03/24802-23) та на висловлення позиції до Верховного Суду, Вищої ради правосуддя, Державного бюро розслідувань, Офісу Генерального прокурора, Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (лист №10-03/24801-23).
Станом на 30.09.2024 законопроект перебуває на доопрацюванні за результатами отриманих пропозицій від заінтересованих органів.