Measure
2.7.1.7.2. Development of instruction on promotion rules, specifying the requirements to interaction between entities conducting medical and/or pharmaceutical activities, and pharmaceutical companies
Measure status:
Actual execution date:
31.03.2025
The measure is aimed at achieving ESR:
2.7.1.7. Clear ethical rules of interaction between pharmaceutical companies and healthcare professionals have been defined, which make it impossible to abuse the prescription of medicines to patients; legal liability for violations of these rules has been established
Problem solving:
2.7.1. Patients and doctors do not receive medications and medical devices in a timely manner and in full, in particular due to the incomplete transition to the new system of organization and control of medical procurement, and the incomplete regulation of the processes of identifying the needs for and accounting of medications
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Sources of funding:
state budget and/or international technical assistance funds
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year or funds of international technical assistance
Performance indicator:
Ministry of Health of Ukraine draft order has been developed
In accordance with the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1194 On Amendments to the State Anti-Corruption Programme for 2023-2025 dated 18 October 2024, the content of the measure was amended.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
На виконання заходу передбаченого п. 2.7.1.7.2. Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки, Міністерством охорони здоров'я України повідомлено, що: "розроблено проєкт наказу МОЗ «Про затвердження настанови «Належна практика з промоції лікарських засобів», який 07 березня 2025 розміщено на вебсайті МОЗ для громадського обговорення. Під час громадського обговорення надійшли пропозиції від суб'єктів господарювання, які наразі опрацьовуються в МОЗ".
З аналізу відповідного проекту наказу МОЗ «Про затвердження настанови «Належна практика з промоції лікарських засобів» можемо встановити, що останній встановлює вимоги до взаємодії між особами, які провадять медичну чи фармацевтичну діяльність, і фармацевтичними компаніями. Відтак, встановлюються правила щодо промоції лікарських засобів, вимоги до промоційних матеріалів та правила їх поширення, а також правила організації, проведення, спонсортсва спеціалізованих заходів з медичної, фармацевтичної та/ або реабілітаційної тематики. Відзначимо, що у межах звітного періоду забезпечено розроблення проекту наказу МОЗ «Про затвердження настанови «Належна практика з промоції лікарських засобів», разом із тим останній потребує доопрацювання за результатами проведеного громадського обговорення.
З огляду на це, можемо встановити, що захід виконаний частково, водночас наявні перспективи його виконання протягом наступних звітних періодів.