Measure
2.7.5.1.6.
Developing the draft of Conditions for Enrollment in Higher Education Programs in 2025, which provides for:
1) expanding the scope of application of electronic workplaces and reducing the number of cases in which submission of hardcopy documents is obligatory;
2) expanding the scope of application of external independent testing;
3) abolishing the preferences that involve substituting external independent testing with enrollment examinations at an institution of higher education, except for a limited list of entrants due to compelling medical reasons determined, as well as individuals who have been recognized as combatants under law and who defended the independence, sovereignty, and territorial integrity of Ukraine, were involved in the anti-terrorist operation (joint forces operation), in providing logistics for this operation, in efforts aimed at ensuring national security and defense, repelling and resisting the armed aggression by the Russian Federation in Donetsk and Luhansk Regions, in providing logistics for such efforts, as well as military personnel serving in the army under contract – upon their enrollment at military institutions of higher education and military training divisions of institutions of higher education
Measure status:
Actual execution date:
18.11.2024
The measure is aimed at achieving ESR:
2.7.5.1. Enrollment of persons at educational institutions, the process of obtaining education and assessment of learning outcomes are carried out transparently and on the basis of objective criteria
Problem solving:
2.7.5. Corruption risks are present when it comes to access to educational institutions and the educational process. The awarding of academic degrees and academic titles often happens with significant use of corrupt practices and other forms of dishonesty
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Sources of funding:
state budget
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year
Performance indicator:
The draft has been developed and publicized for a public discussion.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
Міністерство освіти і науки України (далі - МОН) у рамках звітування за IV квартал 2024 року як звітний період надало для цілей проведення моніторингу проєкт Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2025 році (далі - Проєкт порядку 2025) (див. Ключові джерела оцінки).
Проєкт порядку 2025 та анонс про проведення його громадського обговорення було оприлюднено на офіційному вебсайті МОН 18.11.2024 (див. Ключові джерела оцінки).
Щодо відповідності Проєкта порядку 2025 вимогам змісту заходу 2.7.5.1.6:
1) щодо елементу № 1 змісту заходу. Відповідно до п. 3 розділу VI Проєкта порядку 2025 для здобуття вищої освіти особи (вступники) подають заяви в електронній формі через особистий електронний кабінет вступника, крім визначених у цьому пункті випадків, або тільки в паперовій формі (у зв’язку з неможливістю зареєструвати особистий електронний кабінет вступника): у разі подання документів іноземцями та особами без громадянства, крім осіб з посвідкою на постійне проживання в Україні, та осіб, документованих посвідченням особи, яка потребує додаткового захисту, або посвідченням біженця; у разі подання іноземного документа про освіту; у разі подання документа про раніше здобуту освіту, виданого до запровадження фотополімерних технологій їх виготовлення; у разі подання заяви на вступ до встановлених цим Порядком строків подання електронних заяв / роботи електронних кабінетів вступників; у разі неможливості зареєструвати особистий електронний кабінет вступника або подати заяву в електронному вигляді з інших причин, що підтверджено довідкою приймальної комісії закладу вищої освіти.
Наведений перелік допустимих випадків подання заяв та документів для участі у конкурсному відборі у паперовій формі залишився таким самим як і у Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2024 році, затвердженому наказом МОН від 06.03.2024 № 266 (далі – Порядок прийому 2024) і, відповідно, не був звуженим.
Таким чином, Проєкт порядку 2025 не відповідає елементу № 1 змісту заходу 2.7.5.1.6 у частині вимоги щодо скорочення кількості випадків обов’язкового подання документів у паперовій формі.
2) Щодо елементу № 2 змісту заходу. Проєктом порядку 2025 не передбачається проведення конкурсного відбору на навчання для здобуття ступенів вищої освіти у 2025 році за результатами вступних випробувань у форматі зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО). У 2025 році (як і у 2024 році) вступні іспити до закладів вищої освіти проводитимуться у форматі національного мультипредметного тесту (НМТ). Пунктом 11 розділу VII Проєкта порядку 2025 визначено, що тестові завдання з обов’язкових та інших навчальних предметів НМТ укладаються відповідно до програм зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання з відповідних предметів на основі повної загальної середньої освіти. Водночас, по-перше, дане положення залишається незмінним, порівняно із положеннями Порядку прийому 2024, а по-друге, воно вказує лише на джерела формування тестових завдань для НМТ, а не на сферу застосування технологій ЗНО.
З огляду на зазначене Проєкт порядку 2025 не відповідає елементу № 2 змісту заходу 2.7.5.1.6 щодо розширення сфери застосування ЗНО.
3) Щодо елементу № 3 змісту заходу. Питанням спеціальних умов участі у вступній кампанії до закладів вищої освіти у 2025 році присвячено розділ VIII Проєкта порядку 2025. Відповідно до пп. 3 розділу VIII Проєкта порядку 2025 спеціальними умовами участі у конкурсному відборі на навчання для здобуття вищої освіти на основі ПЗСО або НРК5 є, серед іншого, є участь у конкурсному відборі на навчання за результатами співбесіди замість результатів НМТ (поточний «аналог» ЗНО) або співбесіди замість результатів НМТ та творчого конкурсу. У пунктах 6 та 7 розділу VIII Проєкта порядку 2025 наведено конкретний перелік осіб, які користуються спеціальними умовами участі у конкурсному відборі на навчання для здобуття вищої освіти на основі ПЗСО або НРК5 у вигляді участі у конкурсному відборі на навчання за результатами співбесіди замість результатів НМТ або співбесіди замість результатів НМТ та творчого конкурсу, який є значно ширшим, ніж те передбачається елементом № 3 змісту заходу 2.7.5.1.6 Програми.
З огляду на зазначене Проєкт порядку 2025 не відповідає елементу № 3 змісту заходу 2.7.5.1.6 щодо відмови від пільг із заміни ЗНО (НМТ) на іспити в закладі вищої освіти, крім обмеженого кола випадків, визначених вказаним елементом змісту цього заходу.
З огляду на усе вищезазначене, Національне агентство з питань запобігання корупції констатує, що даний захід є таким, що виконано невчасно та лише частково.