Measure
2.7.6.2.5. Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine on amendments to the Formula of allocation of expenditures out of the state budget for higher education among institutions of higher education, to the extent of updating the specific performance indicators used within the Formula, taking into account the findings of the analytical study indicated in subclause 2.7.6.2.3
Measure status:
Actual execution date:
15.03.2024
The measure is aimed at achieving ESR:
2.7.6.2. Public funds are allocated among institution of higher education and research institutions in a transparent and effective manner based on objective, pre-determined procedures and performance indicators
Problem solving:
2.7.6. Conflicts of interest are present in the sector of education and science during formulation and implementation of state policy
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Sources of funding:
state budget
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year
Performance indicator:
The resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine has been adopted.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
1) У І кварталі 2024 року Міністерство освіти і науки України (далі - МОН) повідомило, що МОН розробило, а Кабінет Міністрів України ухвалив Постанову КМУ від 15.03.2024 № 298 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2019 р. № 1146» (далі - Постанова № 298).
Постановою № 298 дійсно були внесені зміни, спрямовані на удосконалення Формули розподілу видатків державного бюджету на вищу освіту між закладами вищої освіти, враховуючи аспект міжнародної підтримки закладу освіти. Основні зміни Постанови № 298 стосуються:
- визначення показників міжнародного визнання, регіональної підтримки, наукової діяльності, працевлаштування випускників;
- фінансування підготовки здобувачів вищої освіти новоутвореними та реорганізованими закладами;
- розподілу коштів для закладів вищої освіти приватної форми власності, що готують здобувачів за державним замовленням;
- приведення постанови КМУ № 1146 у відповідність до законодавства та врахування особливостей воєнного часу.
Водночас змістом заходу 2.7.6.2.5 Програми передбачено, що відповідні зміни до постанови КМУ № 1146 повинні були враховувати результати аналітичного дослідження щодо уточнення конкретних показників результативності, які використовуються у формулі розподілу обсягу видатків державного бюджету на вищу освіту між закладами вищої освіти (захід 2.7.6.2.3 Програми). З огляду на те, що вказане аналітичне дослідження не було проведено (див. стан виконання заходу 2.7.6.2.3 Програми), його результати не могли бути враховані при розробці та прийнятті Постанови № 298. З огляду на це можливо констатувати лише часткове виконання цього заходу 2.7.6.2.5 Програми.
2) МОН в рамках звітування за IV квартал 2024 року, як звітний період, для цілей проведення моніторингу стану виконання заходу 2.7.6.2.5 Програми було надано текст проєкту постанови КМУ "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2019 р. № 1146, від 3 березня 2020 р. № 191" (далі - Проєкт Постанови) та матеріали щодо нього (див. Ключові джерела оцінки).
Як вказується у пояснювальній записці до Проєкту Постанови його метою, серед іншого є "...вдосконалення порядку розподілу між закладами вищої освіти видатків державного бюджету на вищу освіту з метою підготовки здобувачів вищої освіти за державним замовленням, що здійснюється відповідно до Формули розподілу видатків державного бюджету між закладами вищої освіти на основі показників їх освітньої, наукової та міжнародної діяльності...".
Своєю чергою, Проєктом Постанови, серед іншого, пропонується з метою уможливлення розподілу фінансування за Формулою у січні відмовитися від розрахунку обсягу фінансування на підставі касових видатків попереднього року. При розрахунку пропонується враховувати обсяг фінансування, передбачених закладу освіти у попередньому році, визначений за Формулою без урахування видатків зазначених в абзацах п’ятому - десятому пункту 3 Формули (соціальні видатки) та резерву. Також Проєктом Постанови пропонується вдосконалити показники, зокрема, пропонується збільшити кількість діапазонів масштабу та наукової діяльності, доповнити значення показника міжнародної діяльності, уточнити показник регіональної підтримки.
Вказане свідчить, що Проєкт Постанови (як і Постанова № 298) належною мірою корелюється зі змістом та охоплює вимоги заходу 2.7.6.2.5 Програми, водночас з огляду на те, що аналітичне дослідження, передбачене змістом заходу 2.7.6.2.3 Програми все ще не було проведено (див. стан виконання заходу 2.7.6.2.3 Програми), його результати не можуть бути враховані при розробці Проєкту Постанови. З огляду на це можливо констатувати лише часткове виконання цього заходу 2.7.6.2.5 Програми.
За інформацією, наданою МОН, Проєкт Постанови пройшов громадське обговорення та погодження заінтересованими органами державної влади, наразі очікується погодження Мінфіну.
З огляду на усе вищезазначене, Національне агентство з питань запобігання корупції констатує, що даний захід є таким, що виконано вчасно, але частково.