Measure
2.3.2.2.2. Gathering and publishing annual statistical data on the forms of control carried out by customs officials, making it possible to determine the share of post-customs control measures among other forms of control
Measure status:
Actual execution date:
31.03.2025
The measure is aimed at achieving ESR:
2.3.2.2. Preferential administration of customs payments based on the results of post-audit control has been introduced
Problem solving:
2.3.2. Nontransparent approaches to classification of goods, determination of their customs value, and scheduling of audits
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Sources of funding:
state budget
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year
Performance indicator:
The annual statistics have been made public
Implementing status
Progress/Result of implementation:
Заходи, спрямовані на виконання п.п. 2.3.2.2.1, забезпечили початок роботи щодо збирання та оприлюднення щорічних статистичних даних про здійснення посадовими особами митних органів пост-митного контролю, передбачених п.п. 2.3.2.2.2.
Відповідно до звітної інформації за 2023 рік, наданої Київською та Львівською митницями, пост-митний контроль розпочато за 115 митними деклараціями (далі – МД), з них пост-митний контроль завершено по 53 МД, виявлено порушення у 19 МД, з них в напрямку контролю за правильністю визначення митної вартості товарів – 11 МД, контролю за правильністю класифікації товарів згідно з УКТЗЕД – 4 МД, контролю за наданням пільг в оподаткуванні та повноти та своєчасності сплати митних платежів – 1 МД, контролю за дотриманням заходів нетарифного регулювання – 4 МД. Під час реалізації Пілотного проекту за результатами пост-митного контролю до держбюджету перераховано 529,1 тис. грн, а очікувані надходження від пост-митного контролю становлять близько 2,6 млн. гривень.
У 2024 році пост-митний контроль розпочато за 3 015 митними деклараціями. У 2 136 митних деклараціях (70,8% від загальної кількості митних декларацій, по яких ініційовано пост-пост митний контроль) виявлено можливі порушення/невідповідності. За результатами проведеного пост-митного контролю у 2024 році до держбюджету перераховано 62,8 млн грн.
В рамках реалізації рекомендаційно-технічного пілотного проєкту здійснення пост-митного контролю у І кварталі 2025 року митницями ініційовано пост-митний контроль за 696 митними деклараціями. З них, за результатами проведеного пост-митного контролю у 436 митних деклараціях (що становить 63% від загальної кількості митних декларацій, по яких ініційовано пост-митний контроль) виявлені можливі порушення/невідповідності. У І кварталі 2025 року за результатами проведеного пост-митного контролю декларантами добровільно додатково сплачено до державного бюджету 25,7 млн грн митних платежів. За податковими повідомленнями-рішеннями, винесеними за результатами документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань митної справи, у І кварталі 2025 року сплачено 12,7 млн грн.
З набранням чинності 19.04.2025 окремих положень Закону України від 22.08.2024 № 3926-IX «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо імплементації деяких положень Митного кодексу Європейського Союзу», в митному законодавстві відбулись суттєві зміни у підходах до реалізації форми митного контролю «пост-митний контроль».
Законом № 3926-IX Митний кодекс України доповнено новою статтею 3441 «Пост-митний контроль», відповідно до положень якої пост-митний контроль здійснюється шляхом проведення доперевірочного аналізу митних декларацій, митне оформлення яких завершено, та документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань митної справи.
З 19.04.2025 по 30.06.2025, в межах реалізації статті 3441 митницями розпочато проведення доперевірочного аналізу 616 митних декларацій, митне оформлення яких завершено, оформлених 305 суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності. У 408 митних деклараціях, по яких проведено доперевірочний аналіз, виявлено можливі порушення або невідповідності, внаслідок чого платниками податків до державного бюджету додатково сплачено понад 8 млн грн.
У порівнянні із загальною кількістю оформлених митних декларацій (оподаткований імпорт) частка митних декларацій, по яких проведено доперевірочний аналіз за період з 19.04.2025 по 30.06.2025, становить 0,21%.
Водночас даний захід вимагає збирання та оприлюднення щорічних статистичних даних про здійснені посадовими особами митних органів форми контролю, що дасть змогу визначити частку заходів пост-митного контролю серед інших його форм. Для цього необхідно мати відомості про загальну кількість усіх проведених форм митного контролю та окремо — про кількість заходів пост-митного контролю за звітні періоди.
Крім того, Держмитслужба зазначає, що публікацію статистичних даних про здійснених посадовими особами митних органів заходів пост-митного контролю забезпечено, що дає змогу визначити частку заходів пост-митного контролю серед інших форм шляхом порівняння статистичних даних про результати пост-митного контролю зі статистичними даними, що публікуються на офіційному веб-сайті Держмитслужби у розділі «Статистика та реєстри». Натомість, під час аналізу даних публікацій не було ідентифіковано інформації, яка б надала можливість визначити частку заходів пост-митного контролю серед інших форм.
Варто зазначити, що під час моніторингу за ІІ квартал 2025 року враховується оновлена інформація за період з 01.04.2025 по 30.06.2025. Таким чином, станом на 30.06.2025 на офіційному сайті Державної митної служби України публікується статистика, яка охоплює лише дані про пост-митний контроль, без інформації про загальну кількість усіх форм контролю та/або без розрахунку відповідної частки. Унаслідок цього оприлюднена інформація не дозволяє повною мірою визначити частку пост-митного контролю серед інших форм митного контролю у 2023 та 2024 роках, що свідчить про часткове виконання цього заходу.
Публікації, розміщені після 30.06.2025, будуть враховані під час наступних моніторингів.