Measure
2.4.1.5.7. Preparing the legal framework that would provide for the possibility of early termination of contracts with managers exercising the powers of a one-person executive body, or with members of a collective executive body of state-owned enterprises of strategic importance for the nation’s economy and security or those with the highest level of corruption risks or enterprises that are the most critical business entities in the defense industry, if such individuals have committed gross violations of the requirements of anticorruption legislation or the code of ethics
Measure status:
Actual execution date:
19.08.2024
The measure is aimed at achieving ESR:
2.4.1.5. Corporate governance standards have been introduced at public sector entities that are of strategic importance for the national economy and security or have the highest level of corruption risks, or are among the most important business entities in the defense industry (in particular, the right to terminate the contract with managers who violate anticorruption legislation or rules of ethical conduct has been established)
Problem solving:
2.4.1. The existing governance model at public sector entities is ineffective, resulting in losses and corruption
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
National Agency on Corruption Prevention
Sources of funding:
state budget
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year
Performance indicator:
The legal framework has been prepared.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
Мінекономіки повідомило про розробку проекту постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 2 серпня 1995 р. № 597” (далі – проект постанови), яким передбачається викласти у новій редакції Типову форму контракту з керівником державного унітарного підприємства.
Узгоджений проект постанови подано в установленому порядку на розгляд Уряду листом від 05.02.2024 № 3211-03/9199-01.
Типовою формою контракту, яку пропонується затвердити проектом постанови, передбачається віднести до зобов’язань керівника державного унітарного підприємства, зокрема:
- забезпечувати регулярну, але не рідше ніж один раз на два роки, оцінку корупційних ризиків у діяльності підприємства;
- забезпечувати розробку та вжиття передбачених законодавством та антикорупційною програмою підприємства заходів для запобігання і протидії корупції у діяльності юридичної особи;
- впроваджувати стандарти запобігання корупції у діяльності підприємства та забезпечувати гарантії незалежності антикорупційного уповноваженого.
При цьому, Типовою формою контракту передбачається, що орган управління звільняє Керівника у разі закінчення строку дії контракту або достроково за ініціативою Керівника, а також у випадку порушень законодавства та умов цього контракту.
Контракт може бути припинений у встановленому законодавством порядку до закінчення строку його дії, а Керівник може бути звільнений з посади у разі прийняття органом управління, у тому числі за пропозицією місцевого органу державної виконавчої влади, рішення про припинення його повноважень у разі, зокрема, одноразового грубого порушення Керівником законодавства, невиконання, неналежного виконання обов'язків, передбачених цим контрактом, що призвело до негативних наслідків для підприємства; вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією.
За результатами розгляду проекту постанови на засіданні Урядового комітету з питань економічної, фінансової і правової політики, паливно-енергетичного комплексу, стратегічних галузей промисловості та правоохоронної діяльності 28.03.2024 Мінекономіки встановлено завдання опрацювати питання законодавчого врегулювання повноважень щодо затвердження типової форми контракту з керівником державного унітарного підприємства та за результатами подати Кабінетові Міністрів відповідні пропозиції.
На виконання зазначеного рішення Мінекономіки розробило проект Закону України “Про внесення зміни до статті 5 Закону України “Про управління об’єктами державної власності” (далі – проект Закону), яким пропонується шляхом доповнення частини другої статті 5 Закону України “Про управління об’єктами державної власності” встановити, що здійснюючи управління об’єктами державної власності, Кабінет Міністрів України затверджує типову форму контракту з керівником державного унітарного підприємства.
Проект Закону погоджено без зауважень заінтересованими органами (Мін’юстом, Мінфіном, Мінцифри та Фондом державного майна) і в установленому порядку подано на розгляд Кабінету Міністрів України листом Мінекономіки від 10.06.2024 № 3211-03/42270-01.
Проект Закону схвалено Кабінетом Міністрів України та подано до Верховної Ради України (зареєстровано у Верховній Раді України 19.08.2024, реєстр. № 11494). Ураховуючи викладене, після прийняття Верховною Радою України зазначеного законопроекту Мінекономіки буде невідкладно вжито заходів для забезпечення підготовки та подання в установленому порядку на розгляд Уряду проекту постанови про затвердження типової форми контракту з керівником державного унітарного підприємства та керівником виконавчого органу господарського товариства, у статутному капіталі якого 100 відсотків акцій (часток) належать державі.
Крім цього, з огляду на розроблений проект постанови та закону, відповідні зміни стосуються саме контракту з керівниками державних унітарних підприємств. Натомість зміст заходу 2.4.1.5.7 передбачає підготовку правової основи для забезпечення можливості дострокового розірвання контрактів з керівниками, що здійснюють повноваження виконавчого органу одноособово, або членами колегіального виконавчого органу, підприємств державної форми власності, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави або найвищий рівень корупційних ризиків, або належать до найбільш важливих суб’єктів господарювання оборонно-промислового комплексу у разі грубих порушень вимог антикорупційного законодавства або правил етики такими особами. Тобто змістом заходу охоплюються не лише керівники державних унітарних підприємств, але й господарських товариств, у статутному капіталі яких наявна частка держави.