Measure
2.4.3.1.1.
Drafting and submitting to the Cabinet of Ministers of Ukraine a draft law proposing to improve the functioning of the Unified Register of State-Owned Properties and provide for the creation of an information resource based on the relevant register, which would publicize information about enterprises under state and municipal ownership, particularly by:
1) defining the mechanism of cooperation between the participants involved in the process of forming the Unified Register of State-Owned Properties;
2) defining a clear procedure of periodic submission of information by managed entities to the Unified Register of State-Owned Properties, as well as the procedure by which they shall submit information following changes affecting state-owned properties;
3) providing for the mandatory annual publication of aggregated reports on the 100 largest state-owned enterprises;
4) defining the scope of publication of information about the operations of state-owned enterprises in accordance with the OECD Guidelines on Corporate Governance in State-Owned Enterprises;
5) defining the criteria based on which centralized submission of information to the information resource designed for publication of data on enterprises under state and municipal ownership is mandatory for enterprises under municipal ownership;
6) defining the scope of publication of information about the operations of enterprises under municipal ownership in accordance with the OECD Guidelines on Corporate Governance in State-Owned Enterprises;
7) providing for the publication of information about government aid received by enterprises under state ownership and enterprises under municipal ownership;
8) instituting effective, proportional, and deterrent sanctions for failure to comply with the requirements with respect to submission and disclosure of legislatively mandated information about the operations of a state-owned enterprise and a municipally-owned enterprise, for incompleteness or inaccuracy of such information, or for failing to comply with the requirements with respect to the format of its submission and disclosure.
Measure status:
Actual execution date:
30.05.2023
The measure is aimed at achieving ESR:
2.4.3.1. On the basis of the Unified Register of State-Owned Properties, a register of state and municipal unitary enterprises, as well as business companies in which more than 50 percent of the authorized capital stock (equity) belongs to the state or a territorial community, has been created and populated with data, with mandatory publication of information on the activities of such legal entities in accordance with international standards, including information on government aid received
Problem solving:
2.4.3. The insufficient scope of publicly available information about business entities in which the state has an ownership stake significantly reduces the transparency of their activities, complicates public control and fosters corruption.
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Ministry of Digital Transformation of Ukraine
Ministry of Finance of Ukraine
Ministry of Justice of Ukraine
State Statistics Service of Ukraine
Antimonopoly Committee of Ukraine
National Commission on Securities and Stock Market
Ministry for Communities and Territories Development of Ukraine
Ministry of Economy of Ukraine
Sources of funding:
state budget
Volumes of financing (thousand UAH):
у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік
Performance indicator:
The draft law has been submitted to the Parliament of Ukraine.
In accordance with the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1194 On Amendments to the State Anti-Corruption Programme for 2023-2025 dated 18 October 2024, the content of the measure was amended.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
Фондом державного майна України повідомлено, що 30.05.2023 Парламентом ухвалено Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації діяльності Фонду державного майна України, вдосконалення управління державним майном та підвищення ефективності санкційної політики» (№3137-ІХ), який спрямований на вдосконалення взаємодії із суб’єктами управління для формування та ведення Єдиного реєстру об’єктів державної власності. Відповідний Закон набув чинності 22.06.2023.
Зокрема, положеннями ухваленого Закону № 3137-ІХ визначено коло учасників формування Єдиного реєстру об’єктів державної власності (далі – Реєстр), у тому числі запровадження інформаційної взаємодії між інформаційними ресурсами, держателями яких є інші органи державної влади, а також визначено суб’єктів подання держателю Реєстру інформації, необхідної для його ведення. Відповідно до положень ухваленого Закону внесені зміни до статті 12 Закону України «Про управління об’єктами державної власності», зокрема спрямовані на:
1) визначення ФДМУ держателем Реєстру, який забезпечує його ведення та формування;
2) вдосконалення взаємодії ФДМУ із суб’єктами управління для формування та ведення Реєстру, зокрема запровадження інформаційної взаємодії між інформаційними ресурсами, держателями яких є інші органи державної влади;
3) надання доступу до даних Реєстру, у тому числі шляхом їх оприлюднення;
4) визначення, що інформація з Реєстру надається відповідно до порядку та умов надання інформації з Реєстру, затверджених ФДМУ.
Однак положення ухваленого Закону не в повній мірі покривають зміст законопроекту, розробка та подання Кабінету Міністрів України якого передбачається відповідним заходом ДАП.
Разом з тим, щодо підпунктів 1-7 заходу 2.4.3.1.1 Фондом державного майна України поінформовано, що механізм взаємодії між учасниками формування Реєстру, порядок подання інформації, порядок структура, строки та умови оприлюднення інформації будуть визначатися підзаконними нормативно-правовими актами, а також угодами (договорами) про обмін інформацією та відповідну взаємодію та відповідні положення будуть реалізовуватися в межах заходів 2.4.3.1.6. з урахуванням підпунктів 2.4.3.1.7 – 2.4.3.1.10.
Так, зокрема ФДМУ розроблено проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2004 р. № 467 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України», положення якого передбачають визначені цим пунктом завдання.
Відповідний проект постанови Кабінет Міністрів України містить положення щодо:
1) механізму взаємодії між учасниками формування Єдиного реєстру об’єктів державної власності, у тому числі шляхом інформаційної взаємодії, на єдиних методологічних засадах;
2) порядку подання інформації та змін до неї суб’єктами управління до Єдиного реєстру об’єктів державної власності, у тому числі із визначенням строків та форм подання;
3) визначення кола користувачів Реєстру для доступу до його даних, у тому числі які оприлюднюються; порядку, строків, структури даних оприлюднення інформації, зокрема через вебсайт Реєстру, а також вебпортал щодо суб’єктів господарювання, призначений для формування, оброблення, зберігання, захисту та оприлюднення інформації про державні та комунальні суб’єкти господарювання.
Детальніше щодо проекту постанови див. інформацію щодо заходу 2.4.3.1.4(1).
Щодо виконання підпункту 8 в межах заходу 2.4.3.1.1. Фондом державного майна України розроблено та надано пропозиції до положень проекту Закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального процесуального кодексу України стосовно удосконалення державної політики управління об’єктами державної і комунальної власності» (відповідний законопроект зареєстровано у Верховній Раді України за реєстр. № 4573 від 04.01.2021), які передбачають встановлення відповідальності керівників за неподання, несвоєчасне подання або подання інформації про об’єкти державної власності не в повному обсязі держателю Реєстру. 02.05.2023 відповідний законопроект прийнято у 1 читанні за основу.
Крім цього, Фондом державного майна України у 2022 році (лист від 11.07.2022 № 10-15-8757) та у 2023 році (лист від 14.07.2023 № 10-18-17553) надані розроблені положення стосовно посилення відповідальності керівників суб’єктів управління за порушення порядку подання держателю Реєстру відомостей про об’єкти державної власності до Реєстру для внесення до проекту Кодексу України про адміністративні проступки, розробленого Мін’юстом.
У Верховній Раді України зареєстровано проект Кодексу України про адміністративні проступки (реєстр. № 11386 від 28.06.2024) за співавторства представників Міністерства юстиції України, яким передбачено встановлення адміністративної відповідальності за порушення порядку подання інформації для формування та ведення Реєстру (стаття 260), а також в Прикінцевих положеннях цього проєкту передбачено внесення змін до Господарського кодексу України (статті 141), де передбачено встановлення відповідальності за порушення порядку подання юридичними особами інформації до суб’єкта управління (частина 3 пункту 3) та Закону України «Про управління об’єктами державної власності» (стаття 17), де передбачено відповідальність керівників суб’єктів управління за порушення порядку подання держателю Реєстру відомостей (частина 53 пункту 3).
Водночас з огляду на те, що проект постанови, про який йде мова у п. 2.4.3.1.4(1), не подано до Кабінету Міністрів України, оскільки тривають узгоджувальні процедури, не даний момент неможливо констатувати виконання цього заходу у повній мірі.