Measure
2.4.3.1.10. Ensuring data exchange and interoperability between the Unified Register of State-Owned Properties, including the information resource for publishing information about state-owned enterprises and municipally-owned enterprises, and the register of government aid for business entities
Measure status:
The measure is aimed at achieving ESR:
2.4.3.1. On the basis of the Unified Register of State-Owned Properties, a register of state and municipal unitary enterprises, as well as business companies in which more than 50 percent of the authorized capital stock (equity) belongs to the state or a territorial community, has been created and populated with data, with mandatory publication of information on the activities of such legal entities in accordance with international standards, including information on government aid received
Problem solving:
2.4.3. The insufficient scope of publicly available information about business entities in which the state has an ownership stake significantly reduces the transparency of their activities, complicates public control and fosters corruption.
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Antimonopoly Committee of Ukraine
Sources of funding:
state budget and/or international technical assistance funds
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year and/or international technical assistance funds
Performance indicator:
Automated data exchange and interoperability between the Unified Register of State-Owned Properties, including the information resource for publishing information about state-owned enterprises and municipally-owned enterprises, and the register of government aid for business entities have been ensured.
In accordance with the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1194 On Amendments to the State Anti-Corruption Programme for 2023-2025 dated 18 October 2024, the content of the measure was amended.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
АМКУ, який є розпорядником інформації, яка міститься в Реєстрі державної допомоги, погодив положення проєкту постанови КМУ щодо впровадження взаємодії між зазначеним реєстром та Єдиним реєстром об’єктів державної власності (Реєстр).
На сьогоднішній день апаратно-програмна реалізація Реєстру не відповідає сучасним вимогам інформаційних технологій, оскільки була створена у 2005 році. Це призводить до значної застарілості як апаратного забезпечення (серверів), так і програмного забезпечення Реєстру. Крім того, відсутня необхідна технічна спроможність для ефективного отримання та передачі даних у процесі електронної інформаційної взаємодії з зовнішніми електронними інформаційними ресурсами, що суттєво обмежує функціональність системи.
Виконання цього завдання стане можливим лише за умови впровадження комплексу заходів, спрямованих на розробку сучасної інформаційно-комунікаційної системи Реєстру та її функціональних модулів. Це передбачає розроблення технічного завдання, створення, впровадження, налаштування відповідного програмного забезпечення, яке забезпечить електронну інформаційну взаємодію Реєстру з зовнішніми електронними інформаційними ресурсами, відповідно до визначених форматів і протоколів обміну даними. З огляду на масштабність і технічну складність зазначених заходів, їх реалізація потребує ресурсної підтримки.
ФДМУ вживаються заходи щодо отримання коштів з державного бюджету та залучення потенційних донорів у рамках проєктів міжнародної технічної допомоги.