Feedback from the public

Measure

1.5.2.4.1. Supporting the consideration of the Draft Law of Ukraine On Amendments to the Election Code of Ukraine Towards Improvement of the Regulation of the Communications Support of Elections and Pre-election Campaigning (registration number 8310 dated December 27, 2022) in the Parliament of Ukraine (particularly if the President of Ukraine vetoes the draft law)

Measure status:

In progress

The measure is aimed at achieving ESR:

1.5.2.4. The procedure for using online mass media, outdoor advertising, social media and other online platforms for election campaign purposes has been established

Problem solving:

1.5.2. Excessive influence on political parties and election campaigns by specific individuals and legal entities leads to the prevalence of private interests over public ones in representative bodies

Deadlines:

01.03.2023 - до підписання закону Президентом України

Responsible implementors (authorities):

The main implementer: Ministry of Culture and Strategic Communications of Ukraine

Sources of funding:

state budget

Volumes of financing (thousand UAH):

within the established budget allocations for the relevant year

Performance indicator:

The law has been signed by the President of Ukraine.

Implementing status

Progress/Result of implementation:

За інформацією Міністерства культури та стратегічних комунікацій України у Верховній Раді України зареєстровано проєкт Закону України «Про внесення змін до Виборчого кодексу України щодо вдосконалення регулювання інформаційного забезпечення виборів та здійснення передвиборної агітації» (реєстр. № 8310 від 27.12.2022).

16.03.2023 Комітетом Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування прийнято рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду законопроєкту в першому читанні прийняти його за основу.

Стратегічною ціллю 2 "Забезпечено прозорість, неупередженість і збалансованість медіа у виборчому процесі як в Україні, так і за кордоном" розділу І "Медіа у виборчій кампанії" Дорожньої карти функціонування демократичних інституцій передбачено захід "1. Набрали чинності зміни до виборчого законодавства щодо визначення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення єдиним регулятором для всіх видів медіа у виборчому процесі; поширення правил офлайн-агітації на онлайн-агітацію (політична реклама, контенті обмеження, фінансування з фондів субʼєктів виборчого процесу, маркування); регулювання агітації у нелінійних аудіовізуальних медіа (онлайн-кінотеатри, ОТТ-сервіси тощо) відповідно до законодавства Європейського Союзу (acquis), зокрема Європейського акту про свободу медіа, Акту про цифрові послуги та Регламенту (ЄС) 2024/900 Європейського Парламенту та Ради від 13.03.2024 про прозорість та таргетування політичної реклами" (строк виконання - IV квартал 2026 р.).

МКСК забезпечує здійснення супроводу законопроєкту у Верховній Раді України.

Monitoring results (quarterly):

07.08.2025:
Implementation of the measure has started on time
23.04.2025:
Implementation of the measure has not started
16.01.2025:
Implementation of the measure has not started
15.10.2024:
Implementation of the measure has not started
05.08.2024:
Implementation of the measure has started on time
24.04.2024:
There is no progress in the implementation of the measure
03.11.2023:
Implementation of the measure has started on time
14.08.2023:
Implementation of the measure has started on time

Key sources of assessment:

1. Committee of the Verkhovna Rada of Ukraine on Humanitarian and Information Policy: Opinion to the Draft Law of Ukraine on amendments to the Election Code of Ukraine

Additional sources of information: