Measure
1.2.1.3.4. Conducting a communications and awareness raising campaign devoted to the importance of public oversight over the activities of executive government agencies and local self-government bodies (with the possible involvement of NGOs and international technical assistance projects in this activity)
Measure status:
Actual execution date:
19.02.2025
The measure is aimed at achieving ESR:
1.2.1.3. The overall level of tolerance of corruption in Ukraine has decreased owing to the dissemination of information to the public about the negative consequences of corruption and corruption-related offenses (for society and the state, as well as for the perpetrators of such offenses), as well as about the importance of ensuring public control over the activities of executive authorities and local self-government bodies
Problem solving:
1.2.1. Everyday corrupt practices are an established norm of conduct and are not perceived as violations of moral or legal norms. There is no consistent demand from the population for public officials to uphold the prescribed rules of ethical conduct and integrity
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Ministry of Culture and Strategic Communications of Ukraine
Sources of funding:
state budget and/or international technical assistance funds
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year and/or international technical assistance funds
Performance indicator:
The communications and awareness raising campaign has been completed. The campaign results have been summarized.
In accordance with the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1194 On Amendments to the State Anti-Corruption Programme for 2023-2025 dated 18 October 2024, the content of the measure was amended.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
У партнерстві НАЗК з органами місцевого самоврядування, обласними військовими адміністраціями та державними підприємствами інформаційні матеріали кампанії, об’єднані лейтмотивом "Корупція боїться твого контролю", транслювалися на загальнонаціональних та місцевих телеканалах і розміщувалися у громадському транспорті, на вокзалах, у ЦНАПах, інших адміністративних будівлях та на вулицях міст і селищ.
Відеоролики, білборди, сітілайти та плакати, створені в рамках кампанії, стосуються актуальних питань, таких як використання бюджетних коштів під час війни, фінансування відбудови, цільове використання бюджету громади, містобудування, облаштування цивільних захисних споруд. Вони містять посилання на навчальний відеокурс НАЗК з громадського контролю, де детально роз’яснюються механізми, що дозволяють кожному громадянину долучитися до моніторингу, контролю та участі у прийнятті рішень владою. Ознайомитися з курсом можна просто, відсканувавши QR-код, розміщений на рекламному зображенні, за допомогою смартфона.
Захід успішно реалізовано, охоплено широкі цільові аудиторії в регіонах та на національному рівні. Показник "кампанія проведена" виконано, підсумки зафіксовано через публічну комунікацію, фотозвіти та аналітичне узагальнення охоплених тем.