Measure
1.2.2.2.3. Tracking narratives relating to anticorruption efforts in the media space and appropriately responding to disinformation
Measure status:
The measure is aimed at achieving ESR:
1.2.2.2. Citizens have full and objective information about corruption in Ukraine, its causes, status and dynamics, the system of anticorruption institutions, division of powers among them, as well as the effectiveness of various state bodies in preventing and combating corruption, the possibility and ways of interaction between citizens and anticorruption institutions in terms of reporting corruption and exercising public control
Problem solving:
1.2.2. The lack of objective coverage of the situation with preventing and combating corruption in Ukraine leads to a distorted public perception of the causes of corruption, its level, and the effectiveness of anticorruption institutions.
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Ministry of Culture and Strategic Communications of Ukraine
Security Service of Ukraine
Center for Countering Disinformation
Sources of funding:
state budget
Volumes of financing (thousand UAH):
within the established budget allocations for the relevant year
Performance indicator:
Informational materials responding to widespread disinformation narratives have been published on websites of the implementing actors.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
За інформацією наданою виконавцем, Національне агентство з питань запобігання корупції (далі - НАЗК) провело дослідження про висвітлення теми корупції в українських медіа та соціальних мережах протягом II кварталу 2025 року. У ньому проаналізовано ключові проблемні точки, зокрема рівень недовіри в суспільстві, поширення інформаційних атак на антикорупційні інституції та який фокус уваги громадськості на діяльності влади.
Результати дослідження, оприлюднені на офіційному вебсайті НАЗК, слугують аналітичною основою для структурних підрозділів ЦОВВ, відповідальних за комунікацію, дозволяючи їм адаптувати свої інформаційні кампанії, проактивно протидіяти дезінформаційним наративам і створювати повідомлення, що підвищують довіру та якісно висвітлюють прогрес у запобіганні та протидії корупції.
Матеріали поширено серед комунікаційних підрозділів органів влади, установ, організацій і презентовано на заході для комунікаційників у серпні 2025 року.
Як механізм проактивного реагування та протидії дезінформації на міжнародному рівні, НАЗК стало партнером міжнародної кампанії #TransparentUkraine, започаткованої BRAND UKRAINE. У рамках цієї кампанії світовій спільноті розповідається про реальний прогрес України у сфері прозорості, підзвітного врядування та цифрових трансформацій, зокрема, про успіхи таких інструментів, як «Дія», Prozorro та електронне декларування, що консолідує позитивні наративи та демонструє відкритість країни.