Measure
1.1.5.1.3.
Conducting 10 analytical studies (5 per year) dedicated to:
1) a detailed study of the most widespread or the most economically detrimental corrupt practices and causes of their existence in the 10 most corruption-plagued sectors;
2) finding and modeling the implementation of convenient and legitimate approaches to satisfying the relevant needs of individuals or legal entities as opposed to the existing corrupt practices (particularly by launching electronic services)
Measure status:
The measure is aimed at achieving ESR:
1.1.5.1.
In the sectors of education, science, healthcare, administrative, social, and utility services as well as government regulation of the economy, the existing corrupt practices are being ousted by convenient legitimate ways of satisfying the needs of individuals or legal entities, which primarily involve:
identifying the most widespread corrupt practices and the reasons why they exist;
improving the legitimate ways of satisfying the needs of individuals or legal entities, which give them certainty that they are guaranteed achieve the desired and legitimate result swiftly and comfortably;
providing the appropriate normative, legal, organizational, and financial framework for coordinated efforts by government agencies and local self-government bodies aimed at simplifying the procedures for providing administrative, social, utility, and other services, as well as protecting business entities against unscrupulous behavior of these agencies;
aligning the system of government agencies and local self-government bodies with the administrative-territorial system;
launching electronic services and enhancing the transparency and accountability of processes involved in interactions between the state and the population and business community
Problem solving:
1.1.5. In many areas of social life, resorting to corrupt practices is a more convenient, efficient, effective, and sometimes only way to satisfy the needs of individuals or legal entities compared to satisfying such needs in the legitimate way
Deadlines:
Responsible implementors (authorities):
Sources of funding:
state budget and/or international technical assistance funds
Volumes of financing (thousand UAH):
4011
Performance indicator:
Analytical reports have been prepared, publicized, and brought to the attention of the concerned agencies and legal entities
In accordance with the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1194 On Amendments to the State Anti-Corruption Programme for 2023-2025 dated 18 October 2024, the content of the measure was amended.
Implementing status
Progress/Result of implementation:
За повідомленням Національного агентства з питань запобігання корупції, станом на 30.09.2024 р. на виконання заходу 1.1.5.1.3. ДАП:
1. Опубліковано та прокомуніковано зі стейкхолдерами дослідження напряму стратегічного аналізу корупційних ризиків «Топ-10 корупційних ризиків під час реалізації експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії рф».
2. Підготовлено драфт дослідження корупційних ризиків у сфері лісового господарства у співпраці з Basel Institute on Governance та WWF-Україна. Публікаціядослідження планується у IV кварталі 2024 року.
3. Продовжується комунікація з Організацією з безпеки і співробітництва в Європі (OSCE) щодо співпраці та залучення фахових експертів, що володіють спеціальними знаннями у галузі інвестування та фінансування будівництва об’єктів житлового будівництва із використанням недержавних коштів, залучених від фізичних та юридичних осіб, для спільної підготовки дослідження корупційних ризиків.
4. Розпочато роботу над проведенням нових досліджень напряму стратегічного аналізу корупційних ризиків у співпраці з проектом «Сприяння доброчесності у публічному секторі» (Pro-Integrity) у наступних сферах:
- сфера відновлення;
- митна сфера.
5. Проведено робочу онлайн зустріч з представниками UNODC (United Nations Office on Drugs and Crime) щодо можливої співпраці стосовно дослідження корупційних ризиків у митній сфері.
6. Розпочато консультації щодо можливості проведення дослідження корупційних ризиків у сфері корпоративного управління на підприємствах державної форми власності.
7. Розпочато проведення моніторингу імплементації рекомендацій, наданих у дослідженні “Корупційні ризики у діяльності ВЛК ЗСУ”.