Feedback from the public

Measure

1.1.5.1.3. Conducting 10 analytical studies (5 per year) dedicated to:
1) a detailed study of the most widespread or the most economically detrimental corrupt practices and causes of their existence in the 10 most corruption-plagued sectors;
2) finding and modeling the implementation of convenient and legitimate approaches to satisfying the relevant needs of individuals or legal entities as opposed to the existing corrupt practices (particularly by launching electronic services)

Measure status:

In progress

The measure is aimed at achieving ESR:

1.1.5.1. In the sectors of education, science, healthcare, administrative, social, and utility services as well as government regulation of the economy, the existing corrupt practices are being ousted by convenient legitimate ways of satisfying the needs of individuals or legal entities, which primarily involve:
identifying the most widespread corrupt practices and the reasons why they exist;
improving the legitimate ways of satisfying the needs of individuals or legal entities, which give them certainty that they are guaranteed achieve the desired and legitimate result swiftly and comfortably;
providing the appropriate normative, legal, organizational, and financial framework for coordinated efforts by government agencies and local self-government bodies aimed at simplifying the procedures for providing administrative, social, utility, and other services, as well as protecting business entities against unscrupulous behavior of these agencies;
aligning the system of government agencies and local self-government bodies with the administrative-territorial system;
launching electronic services and enhancing the transparency and accountability of processes involved in interactions between the state and the population and business community

Problem solving:

1.1.5. In many areas of social life, resorting to corrupt practices is a more convenient, efficient, effective, and sometimes only way to satisfy the needs of individuals or legal entities compared to satisfying such needs in the legitimate way

Deadlines:

01.01.2024 - 31.12.2025

Responsible implementors (authorities):

The main implementer: National Agency on Corruption Prevention

Sources of funding:

state budget and/or international technical assistance funds

Volumes of financing (thousand UAH):

within the established budget allocations for the relevant year and/or international technical assistance funds

Performance indicator:

Analytical reports have been prepared, publicized, and brought to the attention of the concerned agencies and legal entities

In accordance with the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1194 On Amendments to the State Anti-Corruption Programme for 2023-2025 dated 18 October 2024, the content of the measure was amended.

Implementing status

Progress/Result of implementation:

За повідомленням Національного агентства з питань запобігання корупції, станом на 31.12.2024 р. на виконання заходу 1.1.5.1.3. ДАП:

1. Опубліковано та прокомуніковано зі стейкхолдерами дослідження напряму стратегічного аналізу корупційних ризиків «Топ-10 корупційних ризиків медико-соціальної експертизи щодо встановлення інвалідності (З урахуванням правового режиму воєнного стану – станом на листопад 2024 року)».

2. Підготовлено звіт щодо моніторингу імплементації рекомендацій, наданих у дослідженні “Корупційні ризики у діяльності ВЛК ЗСУ”.

Результати моніторингу імплементації рекомендацій направлені суб’єктам відповідальним за усунення корупційних ризиків у сфері (звіт не публічний).

3. Фіналізовано драфт дослідження корупційних ризиків у сфері лісового господарства у співпраці з Basel Institute on Governance, WWF-Україна та Спеціалізованою екологічною прокуратурою Офісу Генерального прокурора. Наразі здійснються заходи щодо підготовки дизайну дослідження та організації публічного заходу.

4. Проведено роботу щодо підготовки драфту дослідження напряму стратегічного аналізу корупційних ризиків у співпраці з проектом «Сприяння доброчесності у публічному секторі» (Pro-Integrity) у сфері відновлення.

Драфт дослідження містить два розділи «Аналіз корупційних ризиків у реалізації проєктів відновлення на національному та місцевому рівнях» та «Аналіз корупційних ризиків у процесах надання компенсації за знищені або пошкоджені об’єкти нерухомого майна».

Наразі дослідження перебуває у процесі погодження. Публікація дослідження запланована у 2025 році.

5. Продовжується комунікація з Організацією з безпеки і співробітництва в Європі (OSCE) щодо співпраці та залучення фахових експертів, що володіють спеціальними знаннями у галузі інвестування та фінансування будівництва об’єктів житлового будівництва із використанням недержавних коштів, залучених від фізичних та юридичних осіб, для спільної підготовки дослідження корупційних ризиків.

6. Проведено робочу зустріч з представниками UNODC (United Nations Office on Drugs and Crime) щодо можливої співпраці стосовно дослідження корупційних ризиків у митній сфері у 2025 році.

7. Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) завершило планову перевірку організації роботи щодо запобігання та виявлення корупції у діяльності закладів Міністерства освіти і науки України (МОН)".

Monitoring results (quarterly):

29.01.2025:
There is progress in the implementation of the measure
29.10.2024:
There is progress in the implementation of the measure
24.07.2024:
There is progress in the implementation of the measure
08.05.2024:
Implementation of the measure has started on time