Захід
2.2.2.2.5 (7). Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проектів актів Кабінету Міністрів України щодо впровадження електронних аукціонів та систем для доступу до обмеженого спільного ресурсу на постійній основі з урахуванням проведених аналітичних досліджень
Статус заходу:
Фактична дата виконання:
22.12.2023
Захід спрямований на досягнення ОСР:
2.2.2.2. Проведено аудит поточного стану впровадження електронних аукціонів та систем для доступу до обмеженого спільного ресурсу; визначено основні способи обходу їх обмежень; завершено впровадження електронних аукціонів та систем для доступу до обмеженого спільного ресурсу з урахуванням результатів проведеного аудиту (Електронного кабінету надрокористувача, електронних аукціонів “Prozorro.Sale”)
Вирішення Проблеми:
2.2.2. Вибіркове застосування обов’язкових правил для бізнесу, що супроводжується відповідними корупційними ризиками
Строки виконання:
Відповідальні виконавці (органи влади):
Джерела фінансування:
державний бюджет
Обсяги фінансування (тис. грн.):
у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік
Показник виконання:
проекти актів Кабінету Міністрів України прийнято
Стан виконання
Хід/ Результат виконання:
Держрибагентство є органом, що реалізує державну політику у сфері рибного господарства, складовими якого є рибальство та рибництво (аквакультура).
З огляду на це, обсяг тих дій, що повинне зробити Держрибагентство на виконання цього заходу складається з двох частин, а саме розроблення відповідних проектів актів як для галузі рибальства, так і для галузі рибництва.
1. Почнемо з рибальства. Мінагрополітики спільно з Держрибагентством за результатами попередньо проведеного експерименту розробили постанову Кабінету Міністрів України від 22.12.2023 № 1347 «Деякі питання здійснення спеціального використання водних біоресурсів».
Ця постанова затвердила Порядок здійснення спеціального використання водних біоресурсів. Цим Порядком, в тому числі, врегульована процедура проведення аукціонів з продажу права на укладення договорів на право здійснення промислового рибальства або дослідного вилову шляхом електронних торгів.
Окрім того, захід передбачає нормативне впровадження не лише електронних аукціонів, а й електронних систем для доступу до обмеженого спільного ресурсу. Тобто електронних програм, які дозволять цифровізувати процедури отримання доступу до спільних ресурсів. І в галузі рибальства така електронна система існує. Йде мова про Єдину державну електронну систему управління галуззю рибного господарства (еРиба).
Функціонал системи «еРиба» надає можливість, в тому числі, укладання договору на право здійснення промислового рибальства або дослідного вилову після перемоги особи в аукціоні та одержання відповідного дозволу. Ці юридичні дії є критично важливими кроками в процедурі отримання права на здійснення промислового рибальства чи дослідного вилову після закінчення аукціону і завдяки системі «еРиба» вони тепер цифровізовані, що також зменшує корупційні ризики в цій процедурі.
На нормативному рівні питання функціонування системи «еРиба» врегульовані ЗУ «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів» (зі змінами, внесеними Законом від 21.03.2023 № 2989-IX), вже загаданою вище Постановою КМУ від 22.12.2023 № 1347 та деякими іншими нормативними актами.
Прийняття Постанови КМУ від 22.12.2023 № 1347, а також передбачення на нормативному рівні, що деякі юридичні дії в рамках процедури отримання права на зайняття промисловим рибальством або дослідним виловом здійснюються за допомогою системи «еРиба», достатньо, щоб вважати захід виконаним в частині галузі рибальства.
2. Щодо рибництва ситуація є складнішою. Якщо в галузі рибальства спільним ресурсом, до якого підприємець отримує доступ є власне водні біоресурси (перш за все, риба), то в галузі рибництва основним спільним ресурсом, до якого підприємцю потрібно отримати доступ, є водний об’єкт (його частина), який і буде використовуватися для розведення риби.
Ознайомившись зі ст. 14 ЗУ «Про аквакультуру», можна зробити висновок, що, загалом, є дві процедури отримання такого водного об’єкта в користування.
Перша стосується тих випадків, коли мова йде про водний об’єкт, що знаходиться в межах сухопутної території України і не є частиною моря. Іншими словами, мова йде про ставки, озера тощо. Такі водні об’єкти особам для зайняття рибництвом надають в оренду разом з землею під ними за договором оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об’єктом. Земельні ділянки в оренду за загальним правилом передаються за результатами земельних торгів. Земельні торги проводяться у формі електронного аукціону в порядку, визначеному Земельним кодексом України та ЗУ «Про оренду землі».
Таким чином, можна зробити висновок, що ця процедура отримання водних об’єктів в оренду для зайняття рибництвом задовольняє вимоги заходу.
Відмінною є ситуація щодо отримання в оренду водного простору морських вод. За Законом «Про аквакультуру» водний простір морських вод надається в оренду Кабінетом Міністрів України. Жодної процедури проведення будь-яких електронних торгів для цього на постійній основі не передбачено.
З метою запровадити такий механізм Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 14.10.2022 № 1191 «Деякі питання реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу права на укладення договорів користування на умовах оренди акваторією (водним простором) внутрішніх морських вод, територіального моря, виключної (морської) економічної зони України для цілей морської аквакультури шляхом електронних торгів».
Ця Постанова передбачає проведення експериментального проекту із запровадження процедури аукціонів з продажу права на укладення договорів користування на умовах оренди водного простору морських вод для цілей морської аквакультури шляхом електронних торгів. Цей експериментальний проект тривав протягом двох років, тобто до жовтня 2024 року.
Як повідомляє Мінекономіки у своєму листі до Кабінету Міністрів України від 03.04.2024 № 3212-01/24312-01 з посиланням на інформацію Держрибагентства, «у зв’язку з триваючою збройною агресією російської федерації проти України, а також відсутністю доступу до акваторії (водного простору) внутрішніх морських вод, територіального моря, виключної (морської) економічної зони України, в рамках реалізації постанови Кабінету Міністрів України жодного аукціону не було проведено, що не дає змоги здійснити аналіз результативності експериментального проекту».
Таким чином, у зв’язку з об’єктивними причинами, а саме триваючою збройною агресією ворога, війська якого діють, в тому числі, і у водах територіального моря України, не має можливості належним чином провести такий експеримент.
У зв’язку з цим поки що процедура надання в оренду водного простору морських вод для зайняття рибництвом залишається без змін, а в такому вигляду, в якому вона є зараз, вона не задовольняє вимоги цього заходу.
Отже, можна зробити висновок, що в галузях рибальства та рибництва електронні аукціони передбачені на нормативному рівні лише частково. Так, передбачено проведення електронних аукціонів для отримання права на зайняття промисловим рибальством та дослідним виловом. Також існує процедура земельних торгів для отримання в оренду водного об’єкта для зайняття рибництвом. Однак, не передбачено проведення електронних аукціонів для отримання в оренду водного простору морських вод для зайняття рибництвом. У зв’язку з цим, заходу присвоєно статус «Виконано частково».