Захід
2.1.2.4.5. Розроблення проекту детальних методик Вищої кваліфікаційної комісії суддів України щодо виставлення балів суддям (кандидатам на посаду судді) на кожному відповідному етапі у процедурах добору суддів та кваліфікаційного оцінювання
Статус заходу:
Фактична дата виконання:
02.09.2024
Захід спрямований на досягнення ОСР:
2.1.2.4. Запроваджено об’єктивну та прозору методику виставлення балів, визначення результатів членами Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та Вищої ради правосуддя під час прийняття рішень у процедурах добору, оцінювання та просування суддів, а також оприлюднення інформації про проведення іспитів
Вирішення Проблеми:
2.1.2. Процедури кваліфікаційного оцінювання суддів та конкурсні процедури потребують удосконалення та розробки чітких і передбачуваних критеріїв (індикаторів) доброчесності та професійної етики. Доброчесність та професійна етика як стандартні вимоги до суддів недостатньо впроваджені на практиці, а оцінювання цих вимог не завжди є прозорим та передбачуваним
Строки виконання:
Відповідальні виконавці (органи влади):
Джерела фінансування:
державний бюджет
Обсяги фінансування (тис. грн.):
у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік
Показник виконання:
проект детальних методик розроблено
Стан виконання
Хід/ Результат виконання:
І. Стосовно детальних методик Вищої кваліфікаційної комісії суддів України щодо виставлення балів під час кваліфікаційного оцінювання
Вища кваліфікаційна комісія суддів України повідомила, що було підготовлено проект Положення про порядок та методологію кваліфікаційного оцінювання, показники відповідності критеріям кваліфікаційного оцінювання та засоби їх встановлення (далі - проект).
У проекті Положення пропонується визначити наступні критерії кваліфікаційного оцінювання є:
1. Компетентність (професійна, особиста, соціальна).
2. Професійна етика.
3. Доброчесність.
У проекті Положення пропонується така вага критеріїв та показників під час кваліфікаційного оцінювання:
1) Критерії компетентності:
- Професійна компетентність (визначається за показниками, отриманими під час кваліфікаційного іспиту) – 400 балів.
- Особиста компетентність – 50 балів.
- Соціальна компетентність – 50 балів.
2) Критерії доброчесності та професійної етики – 300 балів.
Крім того, у проекті положення визначено граничний показник балів, що відводиться на кожний із елементів відповідних компетентностей.
У разі відповідності судді (кандидата на посаду судді) критеріям доброчесності та професійної етики та виявлення обставин, що вказують на неістотність (одне значне або декілька незначних) порушень ним вимог законодавства, правил професійної етики або інших етичних норм, кількість набраних балів за відповідні критерії може бути знижена на 15 балів. За кожне наступне значне або декілька незначних порушень суддею (кандидатом на посаду судді) вимог законодавства, правил професійної етики або інших етичних норм, кількість набраних балів за критеріями доброчесності та професійної етики може бути знижена на 15 балів відповідно. Суддя (кандидат на посаду судді) не відповідає критеріям доброчесності та професійної етики у разі набрання менше 225 балів після їх зниження. Істотність та неістотність порушень встановлюються Комісією при закритому обговоренні і визначаються шляхом голосування. Кожне зниження балів повинно бути мотивовано в рішенні Комісії. Тобто проект Положення не визначає конкретних критеріїв для встановлення істотності порушень вимог законодавства, правил професійної етики або інших етичних норм, що надалі враховуються під час виставлення балів.
Крім того, алгоритм оцінювання та виставлення балів за особисту та соціальну компетентності не є детально визначеним.
З вказаного випливає, що у проекті Положення запропоновано більш детальну регламентацію методології виставлення балів під час проведення кваліфікаційного оцінювання, ніж та, що запропонована у чинному Положенні про порядок та методологію кваліфікаційного оцінювання, показники відповідності критеріям кваліфікаційного оцінювання та засоби їх встановлення, водночас деякі критерії кваліфікаційного оцінювання досі не мають детальної методики виставлення балів.
Таким чином, розроблений проект положення забезпечує часткове виконання заходу 2.1.2.4.5 у частині, що стосується процедури кваліфікаційного оцінювання.
ІІ. Стосовно детальних методик Вищої кваліфікаційної комісії суддів України щодо виставлення балів суддям (кандидатам на посаду судді) у процедурах добору суддів.
Рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України 19 червня 2024 року № 185/зп-24 затведжено "Положення про порядок складання кваліфікаційного іспиту та методику оцінювання кандидатів" (далі - Положення про іспит).
У Положенні про іспит визначається максимально можливий бал на кожному етапі іспиту:
1. Тестування когнітивних здібностей – 60.
2. Тестування знань з історії української державності – 40.
3. Тестування загальних знань у сфері права – 50.
4. Тестування знань зі спеціалізації відповідного суду – 100.
5. Виконання практичного завдання зі спеціалізації відповідного суду – 150.
Кількість балів за кожне модельне судове рішення у разі виконання під час іспиту практичного завдання типу 2 визначається методичними вказівками з оцінювання практичного завдання (варто врахувати, що згідно з пунктом 2.5 розділу 2 Положення про іспит тип практичного завдання для відповідного етапу іспиту затверджується Комісією та оприлюднюється на офіційному вебсайті Комісії не пізніше ніж за 30 днів до дня проведення відповідного етапу іспиту).
17 липня 2024 року ВККС затвердила методичні вказівки з оцінювання практичного завдання тиу 2, виконаного кандидатами на посади суддів апеляційних судів під час кваліфікаційного іспиту:
- методичні вказівки з оцінювання практичного завдання з адміністративної, господарської та цивільної спеціалізацій, виконаного кандидатами на посади суддів апеляційних судів під час кваліфікаційного іспиту;
- методичні вказівки з оцінювання практичного завдання з кримінальної спеціалізації, виконаного кандидатами на посади суддів апеляційних судів.
Водночас наразі відсутні затверджені методичні рекомендації з оцінювання практичного завдання типу 1.
Таким чином, з огляду на зазначене вище у межах щоквартального моніторингу стану виконання заходів ДАП за 3 квартал 2024 року (липень - вересень 2024 року), вимушені констатувати, що захід 2.1.2.4.5 виконано частково.