Відгук громадськості

Захід

2.7.1.7.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону щодо внесення змін до Основ законодавства України про охорону здоров’я, яким визначено:
1) перелік заборонених форм взаємодії медичних працівників, закладів охорони здоров’я з суб’єктами господарювання, які здійснюють виробництво та/або реалізацію лікарських засобів, медичних виробів (виробів медичного призначення), допоміжних засобів реабілітації, їх представників (зокрема: заборона отримання медичними працівниками та закладами охорони здоров’я з метою просування зразків лікарських засобів, медичних виробів, сувенірної та брендованої продукції фармацевтичних компаній; заборона запровадження програм лояльності для лікарів з боку фармацевтичних компаній);
2) етичні засади, яких необхідно дотримуватися медичним працівникам під час призначення пацієнтам лікарських засобів, медичних виробів;
3) що за порушення обмежень щодо форм взаємодії медичних працівників з суб’єктами господарювання, які здійснюють виробництво та/або реалізацію лікарських засобів, медичних виробів (виробів медичного призначення), допоміжних засобів реабілітації, медичні працівники несуть дисциплінарну та адміністративну відповідальність (за статтею 44-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення)

Статус заходу:

Виконано частково

Фактична дата виконання:

21.08.2024

Захід спрямований на досягнення ОСР:

2.7.1.7. Визначено чіткі етичні правила взаємодії між фармацевтичними компаніями та медичними працівниками, дотримання яких унеможливлює зловживання під час призначення пацієнтам лікарських засобів; встановлено юридичну відповідальність за порушення зазначених правил

Вирішення Проблеми:

2.7.1. Пацієнти та лікарі не отримують лікарські засоби і медичні вироби вчасно та у повному обсязі, зокрема через незавершений перехід до нової системи організації та контролю медичних закупівель, не повністю врегульовані процеси визначення потреб та обліку лікарських засобів

Строки виконання:

01.03.2023 - 30.11.2023

Відповідальні виконавці (органи влади):

Головний виконавець: Міністерство охорони здоров’я України

Джерела фінансування:

державний бюджет

Обсяги фінансування (тис. грн.):

у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік

Показник виконання:

проект закону подано до Верховної Ради України

Стан виконання

Хід/ Результат виконання:

На виконання заходу передбаченого п. 2.7.1.7.1 Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки, Міністерством охорони здоров'я України повідомлено, що:

"21.08.2024 року Верховною Радою України прийнято Закон України № 3911-IX "Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сферах охорони здоров’я, реабілітації, соціального захисту та державної реєстрації окремих об’єктів санітарних заходів", яким внесено зміни до статей 78 та 78 - 1 Основ законодавства України про охорону здоров’я та передбачено перелік заборонених форм взаємодії медичних працівників з суб’єктами господарювання, які здійснюють виробництво та/або реалізацію лікарських засобів, медичних виробів (виробів медичного призначення), допоміжних засобів реабілітації, їх представників (зокрема: заборона отримання медичними працівниками та закладами охорони здоров’я з метою просування зразків лікарських засобів, медичних виробів, сувенірної та брендованої продукції фармацевтичних компаній; заборона запровадження програм лояльності для лікарів з боку фармацевтичних компаній) та встановлені етичні засади, яких необхідно дотримуватися медичним працівникам під час призначення пацієнтам лікарських засобів, медичних виробів.

З аналізу вказаного Закону, можемо встановити, що: ст. 78, визначає, зокрема такі ключові етичні засади, взаємодії медичних, фармацевтичних працівників із пацієнтами, як:

-бути чесними та неупередженими у всіх професійних взаємодіях, у тому числі прямо або опосередковано пов’язаних із проведенням рекламних або промоційних заходів суб’єктами господарювання, які здійснюють виробництво та/або реалізацію лікарських засобів, медичних виробів, допоміжних засобів реабілітації, а також їх представниками;

-не використовувати свої повноваження або своє становище та пов’язані з цим можливості в особистих інтересах, інтересах близьких їм осіб і не отримувати від них особисту вигоду або вигоду для близьких їм осіб;

- призначати та відпускати лікарські засоби, медичні вироби, допоміжні засоби реабілітації без впливу приватних інтересів;

-усвідомлювати відповідальність перед пацієнтом під час надання йому медичної, фармацевтичної та/або реабілітаційної допомоги.

У свою чергу відповідно до ст. 78-1 визначаються ключові обмеження, встановлені для медичних, фармацевтичних працівників та фахівців з реабілітації під час здійснення ними професійної діяльності.

Разом із тим, незважаючи на те, що Закон № 3911-IX відповідає Державній антикорупційній програмі на 2023-2025 роки, у контексті встановлення ключових засад взаємодії медичних, фармацевтичних працівників, а також переліку заборонених форм взаємодії, можемо констатувати, що проект акту не містить окремих положень, що визначені Державною антикорупційною програмою на 2023-2025 роки, зокрема законопроектом не встановлюється що за порушення обмежень щодо форм взаємодії медичних працівників з суб’єктами господарювання, які здійснюють виробництво та/або реалізацію лікарських засобів, медичних виробів (виробів медичного призначення), допоміжних засобів реабілітації, медичні працівники несуть дисциплінарну та адміністративну відповідальність (за статтею 44-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення). Положення ст. 80 Закону України "Про Основи законодавства України про охорону здоров'я" визначає виключно загальну, а не спеціальну норму про види відповідальності, що можуть бути застосованими до осіб, які порушують законодавство про охорону здоров'я.

Відтак, такий підхід до виконання заходу 2.7.1.7.1 видається частковим та не спрямованим на те, щоб нормативно закріпити можливість притягувати медичних та фармацевтичних працівників до адміністративної та дисциплінарної відповідальності за порушення обмежень щодо взаємодії з суб’єктами господарювання, які здійснюють виробництво та/або реалізацію лікарських засобів, медичних виробів (виробів медичного призначення), допоміжних засобів реабілітації, а також чітко регламентувати правила дозволеної взаємодії медичних та фармацевтичних працівників.

З огляду на це, можемо констатувати, що захід виконаний вчасно, але частково.

Результати моніторингу (щоквартально):

28.10.2024:
Захід виконано вчасно, але частково
12.08.2024:
Захід виконано вчасно, але частково
01.05.2024:
Захід виконано вчасно, але частково
05.02.2024:
Захід виконано вчасно, але частково

Ключові джерела оцінки:

1. Міністерство охорони здоров'я України : Законопроект
2. Міністерство охорони здоров'я України : Пояснювальна записка
3. Міністерство охорони здоров'я України : Порівняльна таблиця
4. Міністерство охорони здоров'я України : Аналіз регуляторного впливу
5. Міністерство охорони здоров'я України : Додаток 1
до Аналізу регуляторного впливу
6. Міністерство охорони здоров'я України : Додаток 2
до Аналізу регуляторного впливу
7. Міністерство охорони здоров'я України : погодження ЦООВ