Захід
2.7.3.4.1.
Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону про внесення змін до Законів України “Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні”, “Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні”, яким визначено:
1) що інвалідність визначається виключно з використанням адаптованої Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я;
2) що у разі необґрунтованого встановлення інвалідності особа втрачає цей статус, а також право на відповідну соціальну допомогу та виплати;
3) що функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності та соціальної допомоги на основі такого висновку розмежовані між державними органами з метою зниження корупційних ризиків;
4) обов’язкове ведення в електронній формі документації в діяльності органів з надання медичного висновку щодо визначення групи інвалідності та соціальної допомоги з використанням функціональних можливостей електронної системи охорони здоров’я та інших необхідних програмних продуктів;
5) порядок ведення в електронній формі документації під час реалізації функцій щодо виявлення ступеня обмеження життєдіяльності, причини, часу настання, групи інвалідності, встановлення компенсаторно-адаптаційних можливостей особи, складання (коригування) індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю, визначення потреб осіб з інвалідністю у забезпеченні їх технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення, в іншій соціальній допомозі;
6) обов’язок всіх закладів охорони здоров’я до
1 січня 2025 р. здійснити внесення в електронну систему охорони здоров’я архівних електронних медичних записів з приводу надання інвалідності на основі первинної медичної документації за переліком, визначеним Кабінетом Міністрів України, з подальшим оприлюдненням в знеособленому вигляді всіх матеріалів;
7) обов’язок оприлюднення в знеособленому вигляді всіх матеріалів медико-соціальних експертних комісій (структур, які виконують або виконуватимуть їх функції) про встановлення та продовження інвалідності;
8) вимоги до складу органів, які здійснюють функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності та соціальної допомоги на основі такого висновку, уповноважених осіб таких органів, зокрема кваліфікаційні вимоги, порядок відбору, призначення, строк, на який обираються (призначаються) члени (уповноважені особи) органів, які здійснюють функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності та соціальної допомоги на основі такого висновку;
9) заборону бути членом (уповноваженою особою) органів, які здійснюють функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності та соціальної допомоги на основі такого висновку, понад два строки поспіль з дня призначення (обрання);
10) заборону бути одночасно членом (уповноваженою особою) органу, який здійснює функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності, та органу, який здійснює функції з надання соціальної допомоги на основі такого висновку;
11) заборону бути членом (уповноваженою особою) органів, які здійснюють функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності та соціальної допомоги на основі такого висновку, особам, щодо яких набрав законної сили вирок суду про притягнення до кримінальної відповідальності за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією кримінального правопорушення, ухвала суду про звільнення від кримінальної відповідальності чи постанова суду про притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення пов’язаного з корупцією правопорушення, яким накладено стягнення у виді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, що пов’язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;
12) заборону бути близьким особам у розумінні Закону членами (уповноваженими особами) одного і того ж органу, який здійснює функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності або соціальної допомоги на основі такого висновку;
13) випадки участі особи, щодо якої розглядається питання щодо встановлення інвалідності або яка має такий статус, у засіданні органу, який здійснює функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності, під час вирішення питання про надання медичного висновку щодо визначення групи інвалідності;
14) право особи з інвалідністю звернутися до органу, який здійснює функції з надання соціальної допомоги на основі медичного висновку щодо визначення групи інвалідності, незалежно від місця проживання або лікування та з можливістю дистанційного розгляду заяв;
15) засади прозорості і відкритості у сферах виявлення ступеня обмеження життєдіяльності та реабілітації осіб з інвалідністю, серед яких фіксація перебігу засідання органу, який здійснює функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності або соціальної допомоги на основі такого висновку, за допомогою відео та аудіо запису (у разі проведення такого засідання) та встановлення мінімального строку зберігання таких записів у захищеній від незаконного видалення системі протягом щонайменше 10 років
Статус заходу:
Захід спрямований на досягнення ОСР:
2.7.3.4. Функції з надання відповідного медичного висновку щодо визначення групи інвалідності та соціальної допомоги на основі такого висновку розмежовані між державними органами з метою зниження корупційних ризиків
Вирішення Проблеми:
2.7.3. Електронна система охорони здоров’я є недостатньо інтегрованою з іншими базами даних, що створює можливості для зловживань під час реалізації окремих функцій (зокрема надання виплат унаслідок непрацездатності, проведення профілактичних та обов’язкових медичних оглядів, встановлення групи інвалідності)
Строки виконання:
Відповідальні виконавці (органи влади):
Міністерство соціальної політики України
Джерела фінансування:
державний бюджет
Обсяги фінансування (тис. грн.):
у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік
Показник виконання:
проект закону подано до Верховної Ради України
Стан виконання
Хід/ Результат виконання:
На виконання заходу передбаченого п. 2.7.3.4.1 Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки, Міністерством охорони здоров'я повідомлено, що: "розроблено проєкт розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану заходів щодо зміни оцінки потреб та механізму їх забезпечення для осіб з обмеженням повсякденного функціонування та реформування проведення медико-соціальної експертизи в Україні», який в результаті був затверджений Урядом 26 травня 2023 року за № 483-р.
Затверджений План заходів щодо зміни оцінки потреб та механізму їх забезпечення для осіб з обмеженням повсякденного функціонування та реформування проведення медико-соціальної експертизи в Україні визначає етапи та строки виконання заходів з питань комплексного реформування системи оцінки інвалідності в Україні відповідно до МКФ.
Розроблений проєкт Закону України «Про визначення потреб і порядок їх забезпечення для осіб з обмеженням функціонування та реформування медико-соціальної експертизи в Україні» у співпраці з іншими центральними органами виконавчої влади, громадськими організаціями та іншими зацікавленими сторонами, обговорюються етапи реалізації цільової моделі, з урахуванням позицій всіх сторін, а також поступового впровадження змін.
Разом з тим, МОЗ пропонує узгодити захід у частині реформування МСЕК з Планом заходів щодо зміни оцінки потреб та механізму їх забезпечення для осіб з обмеженням повсякденного функціонування та реформування проведення медико-соціальної експертизи в Україні, затвердженим розпорядженням КМУ від 26.05.2023 № 483.
Листом МОЗ від 27.12.2023 року № 09-06/39166/2-23 НАЗК надавалися пропозиції".
З огляду на інформацію надану Міністерством охорони здоров'я України щодо предметного виконання вказаного заходу можемо констатувати, що у межах звітного періоду МОЗ не забезпечено розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону про внесення змін до Законів України “Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні”, “Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні”, з огляду на що констатуємо, що вказаний захід у межах звітного періоду виконаним не є.
Окрім, того, принагідно відзначимо, що під час узгоджувальних процедур спрямованих на забезпечення внесення змін до Державної антикорупційної програми, МОЗ та НАЗК узгоджено викладення заходу визначеного п. 2.7.3.4.1 у оновленій редакції.
Відповідні зміни до Державної антикорупційної програми, 18.10.2024 року, прийняті постановою Кабінету Міністрів України.
Разом із тим, з огляду на те, що моніторинг проводиться за період до 30.09.2024 року, а також з огляду на невиконання вказаного заходу вцілому, констатуємо, що він предметно виконаним не є, однак вбачаємо перспективи його виконання у короткостроковій перспективі.