Захід
2.7.5.2.1.
Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким передбачено:
1) вичерпні підстави та види юридичної відповідальності за прояви академічної недоброчесності;
2) вичерпні критерії наявності у діях особи проявів академічної недоброчесності, у тому числі академічного плагіату, фабрикації, фальсифікації;
3) порядок здійснення провадження про притягнення до юридичної відповідальності за прояви академічної недоброчесності, у тому числі перевірки дисертації на наявність у ній академічного плагіату, фабрикації чи фальсифікації;
4) засади (принципи) провадження про притягнення до юридичної відповідальності за прояви академічної недоброчесності: поваги до честі та гідності, рівності, гласності та відкритості провадження (зокрема, шляхом забезпечення права кожної особи на участь у процесі прийняття рішення щодо неї, відкритості засідань, здійснення відеофіксації та онлайн-трансляції засідань із оприлюдненням відеозаписів; прийняття рішень шляхом відкритого поіменного голосування, зафіксованого протоколом засідання, який підлягає оприлюдненню);
5) право будь-якої особи бути заявником як самостійним учасником провадження про притягнення до відповідальності за прояви академічної недоброчесності за будь-якою особою;
6) права та обов’язки всіх учасників провадження про притягнення до юридичної відповідальності за прояви академічної недоброчесності;
7) строки давності притягнення до відповідальності за прояви академічної недоброчесності;
8) заборону встановлювати доплати, надбавки за науковий ступінь чи вчене звання (крім як для працівників наукових, науково-дослідних і закладів вищої та фахової передвищої освіти)
Статус заходу:
Фактична дата виконання:
06.06.2024
Захід спрямований на досягнення ОСР:
2.7.5.2. Підготовка кваліфікаційних робіт, зокрема дисертацій, відбувається самостійно та відповідально, прояви академічної недоброчесності не толеруються, напрацьовано ефективні способи їх запобіганню та припиненню
Вирішення Проблеми:
2.7.5. Доступ до закладів освіти та перебіг освітнього процесу містять корупційні ризики. Присудження наукових ступенів та присвоєння вчених звань нерідко відбуваються із значним використанням корупційних практик та інших проявів недоброчесності
Строки виконання:
Відповідальні виконавці (органи влади):
Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти
Джерела фінансування:
державний бюджет
Обсяги фінансування (тис. грн.):
у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік
Показник виконання:
проект закону подано до Верховної Ради України
Стан виконання
Хід/ Результат виконання:
Міністерство освіти і науки України повідомило, що Верховною Радою України 06.06.2024 прийнято за основу проект Закону України «Про академічну доброчесність» (№ 10392 від 08.01.2024). Відповідний законопроект було внесено до ВРУ народними депутатами.
У проекті Закону України «Про академічну доброчесність» (далі - Законопроект №10392) пропонується:
1. Визначити перелік види порушень академічної доброчесності. Водночас відповідний перелік не є вичерпним, оскільки передбачається, що додаткові види порушень академічної доброчесності можуть визначатися спеціальними законами у сфері освіти і науки або закладами освіти, науковими установами.
2. Визначити заходи реагування на порушення академічної доброчесності. До переліку таких заходів відносяться притягнення до академічної відповідальності та до дисциплінарної відповідальності.
3. Визначити поняття "академічної відповідальності", а також перелік санкцій, що можуть бути застосовані як захід академічної відповідальності.
4. Визначити загальні положення щодо розгляду повідомлень про порушення академічної доброчесності. Передбачається, що розгляд повідомлення про порушення академічної доброчесності відбувається в порядку, затвердженому колегіальним органом управління закладу освіти, наукової установи, організатором конкурсу, з дотриманням принципів і правил, визначених відповідним законом.
5. Визначити права особи, щодо якої розглядається повідомлення про порушення нею академічної доброчесності.
Відповідні положення частково забезпечують врахування у Законопроекті №10392 підпунктів 1-3, 6 заходу 2.7.5.2.1. Однак у Законопроекті №10392 відсутні положення, які б корелювались із виконанням підпунктів 4, 5, 7, 8 заходу 2.7.5.2.1. Таким чином, положення Законопроекту №10392 не повною мірою спрямовані на виконання заходу 2.7.5.2.1.
З огляду на те, що законопроект № 10392 прийнято за основу Верховною Радою України, однак ним охоплюються не всі вимоги, визначені змістом заходу 2.7.5.2.1 - можемо констатувати часткове виконання даного заходу.