Відгук громадськості

Захід

2.5.2.1.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту постанови про внесення змін до Порядку визнання населеного місця історичним, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 липня 2006 р. № 909, яким, зокрема:
1) зазначений Порядок приведено у відповідність із Законом України “Про охорону культурної спадщини” та постановою Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2014 р. № 495 “Про затвердження Положення про Міністерство культури України”;
2) передбачено процедуру проведення моніторингу об’єктів культурної спадщини та моніторингу наявності підстав для віднесення населених пунктів до історичних населених місць;
3) передбачено процедуру та підстави для подання клопотання про внесення змін до Списку історичних населених місць України

Статус заходу:

Виконано частково

Фактична дата виконання:

08.03.2024

Захід спрямований на досягнення ОСР:

2.5.2.1. Проведено інвентаризацію об’єктів культурної спадщини, за наслідками якої оновлено перелік історичних населених місць; забезпечено наповнення та публічність електронного реєстру об’єктів культурної спадщини

Вирішення Проблеми:

2.5.2. Відсутність публічної інформації щодо об’єктів культурної спадщини та колізії у містобудівному і пам’яткоохоронному законодавстві призводять до зловживань та забудови пам’яток культурної спадщини

Строки виконання:

01.03.2023 - 31.10.2024

Відповідальні виконавці (органи влади):

Головний виконавець: Міністерство культури та стратегічних комунікацій України

Джерела фінансування:

державний бюджет

Обсяги фінансування (тис. грн.):

у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік

Показник виконання:

постанову Кабінету Міністрів України прийнято

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18 жовтня 2024 р. № 1194 "Про внесення змін до Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки" внесено зміни до змісту заходу.

Стан виконання

Хід/ Результат виконання:

Наданим МКСК у попередніх звітних періодах проєктом Постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку визнання населеного місця історичним» (далі – проєкт Порядку) (див. Ключові джерела оцінки) дійсно передбачається внесення зміни до Порядку визнання населеного місця історичним, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.07.2006 № 909 (далі – Порядок № 909), шляхом викладення його в новій редакції, а саме:

1) Законом України «Про охорону культурної спадщини» не передбачено розроблення історико-архітектурних опорних планів, проектів меж і режимів використання історичних ареалів до часу їх внесення до Списку, тоді як така вимога встановлена пунктом 3 Порядку № 909. Відповідними змінами Порядок № 909 приводиться у відповідність до норм Закону, а саме пропонується розробляти науково-проєктну (науково-дослідну) документацію з визначення меж історичного ареалу, меж і режимів використання історичного ареалу населеного місця, історико-архітектурні опорні плани населеного пункту після занесення населеного місця до Списку (п. 8 проєкту Порядку), що відповідає вимогам елементу 1 заходу;

2) Пунктом 9 проєкту Порядку передбачається, що «занесення населеного місця до Списку є підставою для проведення моніторингу стану збереження об’єктів культурної спадщини та традиційного характеру середовища, що становить комплекс організаційних та інших засобів, які забезпечують систематичне спостереження за станом об’єктів культурної спадщини шляхом збору, обробки та аналізу інформації про стан об’єктів і територій, що охороняються, та виявлення тенденцій розвитку природних та антропогенних (техногенних та суспільних) процесів, що можуть на вплинути на їх збереження. Моніторинг на території історичного населеного місця проводиться виконавчими органами сільської, селищної, міської ради, повноваження яких поширюються на територію історичного населеного місця, згідно з вимогами Порядку обліку об’єктів культурної спадщини, який визначає МКІП». Таким чином, передбачається процедура проведення моніторингу об’єктів культурної спадщини, але, водночас, не передбачено здійснення моніторингу наявності підстав для віднесення населених пунктів до історичних населених місць. Відповідне свідчить про часткове виконання елементу 2 заходу;

3) Пунктами 5 та 10 проєкту Порядку передбачено положення щодо розгляду підстав для визнання населеного місця історичним населеним місцем та занесення його до Списку, а також положення щодо внесення змін до Списку щодо виключення з нього населеного місця. Водночас зазначеними положеннями не передбачено підстав для подання клопотання про внесення змін до Списку історичних населених місць України. Зазначені положення не повною мірою відповідають вимогам, визначеним елементом 3 заходу.



За інформацією, наданою МКСК за I квартал 2025 року як звітний період:

«... Листом НАЗК від 26.06.24 № 4901/05-24 було надано висновок антикорупційної експертизи в якому зауважено про необхідність доопрацювання проєкту акта. Листом Міністерства юстиції України від 19.06.2024 №4682/05-24 було надано висновок правової експертизи в якому надано зауваження. Наразі проєкт акта продовжує доопрацьовуватися для виконання вимог ДАП".



З урахуванням того, що:

1) положення розробленого проєкту Порядку, наданого у попередніх звітних періодах, не повною мірою охоплюють усі вимоги, визначені Державною антикорупційною програмою;

2) у звітному періоді МКСК не надано для оцінки проєкт Порядку, доопрацьований з урахуванням зауважень НАЗК та Мін'юсту (з огляду на що неможливо оцінити зміни, що були до нього внесені);

2) станом на 31.03.2025 проєкт Порядку не було подано Кабінету Міністрів України та, відповідно, не було прийнято — даний захід залишається таким, що виконано вчасно, але частково.

Результати моніторингу (щоквартально):

22.04.2025:
Захід виконано вчасно, але частково
20.01.2025:
Захід виконано вчасно, але частково
03.12.2024:
Захід виконано невчасно та частково
14.11.2024:
Захід виконано невчасно та частково
12.08.2024:
Захід виконано невчасно та частково
15.05.2024:
Захід виконано невчасно та частково
14.11.2023:
Захід не виконано
14.08.2023:
Захід не виконано