Відгук громадськості

Захід

2.5.2.4.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону щодо визначення змісту та обсягу повноважень органів охорони культурної спадщини (що передбачає внесення змін до Цивільного кодексу України, Законів України “Про охорону культурної спадщини”, “Про місцеве самоврядування в Україні” та інших законодавчих актів), яким:
1) мінімізовано дискреційні повноваження уповноважених органів охорони культурної спадщини, зокрема замість права органів охорони культурної спадщини діяти певним чином передбачено обов’язок вживати заходів у разі порушення пам’яткоохоронного законодавства або наявності загрози для об’єкта культурної спадщини, заходів для збереження пам’яток, усунення ризиків їх руйнування та притягнення до відповідальності за порушення пам’яткоохоронного законодавства; при цьому передбачено обов’язок не лише діяти певним чином, прийнявши передбачені законом рішення (приписи, розпорядження, постанови, подання позову тощо), а і передбачено обов’язок здійснювати контроль за виконанням прийнятих рішень/вжитих заходів;
2) передбачено неможливість отримання послуг у сфері охорони культурної спадщини за мовчазною згодою, натомість передбачено ефективні процедури для оскарження бездіяльності уповноважених органів щодо надання адміністративних та дозвільних послуг у сфері охорони культурної спадщини;
3) передбачено відповідальність посадових осіб уповноважених органів охорони культурної спадщини за невжиття заходів та невиконання обов’язків у сфері охорони культурної спадщини (невидання розпоряджень, приписів, невиконання дій щодо самостійного здійснення заходів із збереження пам’яток, непритягнення до адміністративної відповідальності за неукладення охоронного договору, незастосування фінансових санкцій тощо) у виді відшкодування шкоди, завданої об’єкту культурної спадщини; дисциплінарної відповідальності (догана та звільнення з посади за невиконання зазначених обов’язків), заборони обіймати посади в органах державної влади або органах місцевого самоврядування протягом певного строку; при цьому установлено перелік порушень, учинення яких має наслідком звільнення з посади;
4) передбачено обов’язковість опублікування інформації щодо всіх ужитих заходів, прийнятих рішень, виданих дозволів, погоджень, розпоряджень щодо об’єкта культурної спадщини уповноваженими органами охорони культурної спадщини на офіційному веб-сайті МКІП (за датою та органом) та в електронному реєстрі об’єктів культурної спадщини (згруповано за об’єктом) — для здійснення громадського контролю та запобігання можливості відміни прийнятих рішень чи вжитих заходів через корупційну складову;
5) передбачено чітку процедуру відчуження пам’ятки та примусового викупу пам’ятки, також узгоджено норми Цивільного кодексу України та Закону України “Про охорону культурної спадщини” і передбачено, що викуплена пам’ятка культурної спадщини переходить у власність держави (пам’ятка національного значення) або територіальної громади (пам’ятка місцевого значення);
6) уточнено норми щодо здійснення МКІП контролю за виконанням уповноваженими органами культурної спадщини на місцях своїх обов’язків, зокрема обов’язку оприлюднювати щороку звіти цих органів та вжиті за результатом таких звітів заходи (як реакцію МКІП на такі звіти), передбачено оприлюднення таких звітів на офіційному веб-сайті МКІП

Статус заходу:

Не виконано

Захід спрямований на досягнення ОСР:

2.5.2.4. Прийнято закон про чітке визначення змісту та обсягу повноважень органів охорони культурної спадщини з обмеженням застосування принципу мовчазної згоди у сфері охорони культурної спадщини

Вирішення Проблеми:

2.5.2. Відсутність публічної інформації щодо об’єктів культурної спадщини та колізії у містобудівному і пам’яткоохоронному законодавстві призводять до зловживань та забудови пам’яток культурної спадщини

Строки виконання:

01.06.2023 - 30.11.2023

Відповідальні виконавці (органи влади):

Головний виконавець: Міністерство культури та стратегічних комунікацій України

Джерела фінансування:

державний бюджет

Обсяги фінансування (тис. грн.):

у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік

Показник виконання:

проект закону подано до Верховної Ради України

Стан виконання

Хід/ Результат виконання:

За інформацією, наданою МКСК за I квартал 2025 року як звітний період:

«У зв’язку з тим, що підпунктами 2.5.2.4.1. та 2.5.2.5.1. заходів Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки проекти Законів України врегульовують схоже коло проблем, було прийнято рішення про необхідність об’єднання зазначених проектів у єдиний проект Закону. На виконання заходів було підготовлено текст проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо надання адміністративних та інших послуг у сфері збереження культурної спадщини» і направлено на внутрішній розгляд відповідним відділам Департаменту захисту та збереження культурної спадщини.

Враховуючи значну кількість питань, які охоплює зазначений проект Закону, необхідність впорядкування, регламентації та перегляду понад 10 адміністративних послуг, процедур накладання приписів, розпорядження та фінансових санкцій за порушення законодавства у сфері охорони культурної спадщини, а також врегулювання чисельних розбіжностей між повноваженнями органів охорони культурної спадщини різного рівня, виконання зазначених заходів потребує подовження строків його реалізації.

При цьому зауважуємо, що 25.03.2025 Президентом України було підписано Закон про ратифікацію Конвенції Ради Європи про правопорушення, пов'язані з культурними цінностями, а також у Верховній Раді України знаходяться на розгляді два законопроєкти (реєстраційні номери ВРУ № 12309 і № 12310), пов’язані із ратифікацією вищезгаданої конвенції, які наразі перебувають на доопрацюванні у відповідних комітетах Верховної Ради України і в результаті можуть врегульовувати частину правовідносин у тих положеннях, які підлягають змінам передбаченим проєктом Закону України, який розроблюється МКСК. З огляду на наведене, після прийняття зазначених законопроєктів МКСК буде доопрацьовано власний нормативно-правовий акт і направлено на погодження заінтересованих центральних органів виконавчої влади. При цьому МКСК при наданні висновків та пропозицій, які реєструються у Верховній Раді України і стосуються питань охорони культурної спадщини, надавало та продовжує надавати пропозиції щодо додаткового врегулювання в ДАП антикорупційних запобіжників з метою якнайшвидшого прийняття таких змін. Зокрема такі висновки було надано щодо законопроєктів з реєстраційними номерами ВРУ № 11458 та № 11459».



З огляду на вищезазначене, прогрес у виконанні заходу наявний, однак, з огляду на те, що Головним виконавцем не було надано матеріалів по суті законопроекту для цілей проведення моніторингу, а також оскільки відповідний законопроект досі не було фіналізовано, погоджено та, відповідно, подано Кабінету Міністрів України, - захід залишається невиконаним.

Результати моніторингу (щоквартально):

23.04.2025:
Захід не виконано
21.01.2025:
Захід не виконано
14.11.2024:
Захід не виконано
13.08.2024:
Захід не виконано
14.05.2024:
Захід не виконано
05.02.2024:
Захід не виконано
14.11.2023:
Прогресу виконання заходу немає
09.08.2023:
Виконання заходу розпочато вчасно

Ключові джерела оцінки: