Захід
2.2.2.2.6 (1). Впровадження електронних аукціонів та систем для доступу до обмеженого спільного ресурсу на постійній основі та в повному обсязі
Статус заходу:
Захід спрямований на досягнення ОСР:
2.2.2.2. Проведено аудит поточного стану впровадження електронних аукціонів та систем для доступу до обмеженого спільного ресурсу; визначено основні способи обходу їх обмежень; завершено впровадження електронних аукціонів та систем для доступу до обмеженого спільного ресурсу з урахуванням результатів проведеного аудиту (Електронного кабінету надрокористувача, електронних аукціонів “Prozorro.Sale”)
Вирішення Проблеми:
2.2.2. Вибіркове застосування обов’язкових правил для бізнесу, що супроводжується відповідними корупційними ризиками
Строки виконання:
Відповідальні виконавці (органи влади):
Джерела фінансування:
державний бюджет та/або кошти міжнародної технічної допомоги
Обсяги фінансування (тис. грн.):
у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік та/або у межах коштів міжнародної технічної допомоги
Показник виконання:
електронні аукціони та системи для доступу до обмеженого спільного ресурсу запроваджено на постійній основі та функціонують повноцінно
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18 жовтня 2024 р. № 1194 "Про внесення змін до Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки" внесено зміни до змісту заходу.
Стан виконання
Хід/ Результат виконання:
Міндовкілля є органом, що формує та реалізує державну політику в багатьох сферах. В рамках виконання даного заходу важливими є лише сфери раціонального використання надр та лісів.
З огляду на це, обсяг тих дій, що повинні зробити Міндовкілля та підпорядковані йому Держгеонадра та Держлісагентство на виконання цього заходу складається з двох частин, а саме впровадження відповідних цифрових продуктів у таких галузях, як використання надр та використання лісів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 993 «Про затвердження Порядку проведення аукціону (електронних торгів) з продажу спеціального дозволу на користування надрами» передбачено процедуру проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами у формі електронних торгів на постійній основі.
На сьогодні електронні торги з продажу таких дозволів проводяться за допомогою електронної системи «Прозорро.Продажі».
На веб-сайті «Прозорро.Продажі» користувачі можуть переглядати інформацію про ділянки надр, спеціальні дозволи на користування якими, виставлені на аукціон у вигляді лотів. Обравши лот, який його цікавить, та зареєструвавшись на одному з електронних майданчиків, на якому, власне, й проводитиметься аукціон, користувач подає заявку для участі в аукціоні шляхом заповнення електронної форми в його особистому кабінеті на електронному майданчику.
Після проходження процедури реєстрації та подання заявки заявник сплачує гарантійний внесок у будь-якій установі банку або безпосередньо на електронному майданчику за допомогою платіжних систем, якщо функціонал електронного майданчика забезпечує таку можливість.
У разі дотримання описаної вище процедури користувач допускається до участі в аукціоні.
Сам аукціон, як вже було сказано вище, проводиться шляхом електронних торгів. Після завершення аукціону, переможець на підставі протоколу аукціону, який також формується автоматично за допомогою функціоналу системи «Прозорро.Продажі», звертається до організатора аукціону, яким найчастіше виступає Держгеонадра, для укладення договору купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами.
Окрім того, в Україні функціонує електронний кабінет надрокористувача.
Цей сервіс був розроблений задля цифровізації деяких процесів, пов’язаних з користуванням надрами. Зокрема, саме через електронний кабінет надрокористувача особа може подати заяву (разом з усіма необхідними документами) на отримання спеціального дозволу на користування надрами.
Так, після перемоги на аукціоні особа звертається через електронний кабінет надрокористувача до Держгеонадр для отримання спеціального дозволу на користування надрами та угоди про умови користування надрами. Одержавши таке звернення уповноважена особа Держгеонадр надсилає, знову ж таки, через електронний кабінет надрокористувача угоду про умови користування надрами, яка вже підписана зі сторони Держгеонадр за допомогою електронного підпису. У відповідь переможець аукціону також через електронний кабінет надсилає цю ж угоду підписану з його сторони теж за допомогою електронного підпису, а також інформацію, що підтверджує факт сплати ним плати (збору) за отримання дозволу (це власне і є та плата, яка визначена за результатами аукціону). Після цього особа отримує через електронний кабінет власне сам дозвіл у формі електронного витягу з відповідного реєстру.
Окрім того, електронний кабінет надрокористувача дозволяє також подавати заяви про продовження строку дії дозволу, внесення змін до нього, внесення змін до угоди про умови користування надрами, а також заяви на ініціювання ділянки надр на виставлення на аукціон. Електронний кабінет надрокористувача передбачає також функцію відстеження стану розгляду поданих заяв.
З огляду на все вищесказане, можна зробити висновок, що захід є виконаним в частині використання надр.
Що стосується сфери використання лісів, то варто загадати, що наразі в рамках реалізації експериментального проекту, впровадженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2023 № 483 заготівля деревини від усіх видів рубок постійними лісокористувачами та власниками лісів здійснюється на підставі спеціального дозволу на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубного квитка), що видається в електронні формі.
Видача лісорубного квитка в електронній формі є електронною публічною послугою, яка надається заявнику через Єдину екологічну платформу «ЕкоСистема» або засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія) з подальшим відображенням інформації на Єдиній екологічній платформі «ЕкоСистема» та Порталі Дія.
Строки проведення цього експерименту – з 1 червня 2023 р. по 1 червня 2025 р.
Оскільки реалізація відповідного експериментального проекту триває, станом на сьогодні видача лісорубного квитка не має ознак упровадження системи доступу до відповідного обмеженого спільного ресурсу на постійній основі.