Захід
2.2.2.2.6 (1). Впровадження електронних аукціонів та систем для доступу до обмеженого спільного ресурсу на постійній основі та в повному обсязі
Статус заходу:
Захід спрямований на досягнення ОСР:
2.2.2.2. Проведено аудит поточного стану впровадження електронних аукціонів та систем для доступу до обмеженого спільного ресурсу; визначено основні способи обходу їх обмежень; завершено впровадження електронних аукціонів та систем для доступу до обмеженого спільного ресурсу з урахуванням результатів проведеного аудиту (Електронного кабінету надрокористувача, електронних аукціонів “Prozorro.Sale”)
Вирішення Проблеми:
2.2.2. Вибіркове застосування обов’язкових правил для бізнесу, що супроводжується відповідними корупційними ризиками
Строки виконання:
Відповідальні виконавці (органи влади):
Джерела фінансування:
державний бюджет та/або кошти міжнародної технічної допомоги
Обсяги фінансування (тис. грн.):
у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік та/або у межах коштів міжнародної технічної допомоги
Показник виконання:
електронні аукціони та системи для доступу до обмеженого спільного ресурсу запроваджено на постійній основі та функціонують повноцінно
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18 жовтня 2024 р. № 1194 "Про внесення змін до Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки" внесено зміни до змісту заходу.
Стан виконання
Хід/ Результат виконання:
У зв’язку з ліквідацією у липні 2025 року Мінагрополітики та Міндовкілля, які визначалися головними рівнозначними виконавцями цього заходу, та покладенням їхніх функцій на Мінекономіки, під час моніторингу стану виконання заходу у III кварталі 2025 року враховуватимуться результати діяльності ліквідованих міністерств у попередніх звітних періодах.
Мінекономіки, зважаючи на передані від Міндовкілля та Мінагрополітики функції, є органом, що формує та реалізує державну політику у таких сферах, що стосуються змісту заходу: раціональне використання надр, лісів. рибальство та рибництво (аквакультура).
З огляду на це, обсяг тих дій, що повинні зробити Мінекономіки та підпорядковані йому Держгеонадра, Держлісагентство, Держрибагентство на виконання цього заходу, складається з чотирьох частин, а саме впровадження відповідних цифрових продуктів у таких галузях, як використання надр, використання лісів, рибальства та рибництва.
1.Щодо сфери використання надр
Постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 993 «Про затвердження Порядку проведення аукціону (електронних торгів) з продажу спеціального дозволу на користування надрами» передбачено процедуру проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами у формі електронних торгів на постійній основі.
На сьогодні електронні торги з продажу таких дозволів проводяться за допомогою електронної системи «Прозорро.Продажі».
На вебсайті «Прозорро.Продажі» користувачі можуть переглядати інформацію про ділянки надр, спеціальні дозволи на користування якими, виставлені на аукціон у вигляді лотів. Обравши лот, який його цікавить, та зареєструвавшись на одному з електронних майданчиків, на якому, власне, й проводитиметься аукціон, користувач подає заявку для участі в аукціоні шляхом заповнення електронної форми в його особистому кабінеті на електронному майданчику.
Після проходження процедури реєстрації та подання заявки заявник сплачує гарантійний внесок у будь-якій установі банку або безпосередньо на електронному майданчику за допомогою платіжних систем, якщо функціонал електронного майданчика забезпечує таку можливість.
У разі дотримання описаної вище процедури користувач допускається до участі в аукціоні.
Сам аукціон, як вже було сказано вище, проводиться шляхом електронних торгів. Після завершення аукціону, переможець на підставі протоколу аукціону, який також формується автоматично за допомогою функціоналу системи «Прозорро.Продажі», звертається до організатора аукціону, яким найчастіше виступає Держгеонадра, для укладення договору купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами.
Окрім того, в Україні функціонує електронний кабінет надрокористувача.
Цей сервіс був розроблений задля цифровізації деяких процесів, пов’язаних з користуванням надрами. Зокрема, саме через електронний кабінет надрокористувача особа може подати заяву (разом з усіма необхідними документами) на отримання спеціального дозволу на користування надрами.
Так, після перемоги на аукціоні особа звертається через електронний кабінет надрокористувача до Держгеонадр для отримання спеціального дозволу на користування надрами та угоди про умови користування надрами. Одержавши таке звернення уповноважена особа Держгеонадр надсилає, знову ж таки, через електронний кабінет надрокористувача угоду про умови користування надрами, яка вже підписана зі сторони Держгеонадр за допомогою електронного підпису. У відповідь переможець аукціону також через електронний кабінет надсилає цю ж угоду підписану з його сторони теж за допомогою електронного підпису, а також інформацію, що підтверджує факт сплати ним плати (збору) за отримання дозволу (це власне і є та плата, яка визначена за результатами аукціону). Після цього особа отримує через електронний кабінет власне сам дозвіл у формі електронного витягу з відповідного реєстру.
Окрім того, електронний кабінет надрокористувача дозволяє також подавати заяви про продовження строку дії дозволу, внесення змін до нього, внесення змін до угоди про умови користування надрами, а також заяви на ініціювання ділянки надр на виставлення на аукціон. Електронний кабінет надрокористувача передбачає також функцію відстеження стану розгляду поданих заяв.
З огляду на все вищесказане, можна зробити висновок, що захід є виконаним в частині використання надр.
2.Щодо сфери використання лісів
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2023 № 483 було запроваджено проведення експериментального проєкту з видачі лісорубного квитка, на підставі якого здійснюється заготівля деревини від усіх видів рубок у лісах України постійними лісокористувачами та власниками лісів, в електронній формі. Строки проведення експерименту – з 1 червня 2023 р. по 1 червня 2025 р.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2025 № 625 продовжено проведення експериментального проєкту з видачі лісорубного квитка в електронній формі до 1 червня 2027 року.
Видача лісорубного квитка в електронній формі є електронною публічною послугою, яка надається заявнику через Єдину екологічну платформу «ЕкоСистема» або засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія) з подальшим відображенням інформації на Єдиній екологічній платформі «ЕкоСистема» та Порталі Дія.
Отже, оскільки реалізація відповідного експериментального проєкту триває, станом на момент проведення моніторингу за ІІІ квартал 2025 р. видача лісорубного квитка не має ознак упровадження системи доступу до відповідного обмеженого спільного ресурсу на постійній основі.
3.Щодо рибальства
Мінагрополітики спільно з Держрибагентством на підставі попередньо проведеного експерименту було розроблено постанову Кабінету Міністрів України від 22.12.2023 № 1347 «Деякі питання здійснення спеціального використання водних біоресурсів». Ця постанова затвердила Порядок здійснення спеціального використання водних біоресурсів. Цим Порядком, в тому числі врегульована процедура проведення аукціонів з продажу права на укладення договорів на право здійснення промислового рибальства або дослідного вилову (далі для спрощення називатимемо це «право на промисловий вилов риби») шляхом електронних торгів.
На сьогодні електронні торги з продажу права на промисловий вилов риби проводяться за допомогою електронної системи «Прозорро.Продажі».
Фактично, предметом продажу на таких аукціонах виступає право на укладення відповідного договору, проєкт якого розміщується на одному з електронних майданчиків, на якому, власне, й проводитиметься аукціон. У цих проєктах договорів вже вказані види водних біоресурсів (перш за все, риба), право на вилов яких надаватиметься за цим договором, обсяги їх вилову, а також водний об’єкт, право вилову в якому й надається за договором.
На вебсайті «Прозорро.Продажі» користувачі можуть переглядати інформацію про умови розміщених на електронних майданчиках договорів. Обравши лот, який її цікавить, особа сплачує гарантійний внесок, реєстраційний внесок на банківський рахунок оператора електронного майданчика та подає заявку про участь в аукціоні через свій особистий кабінет на електронному майданчику для реєстрації себе як учасника аукціону.
У разі дотримання описаної вище процедури користувач допускається до участі в аукціоні.
Сам аукціон проводиться шляхом електронних торгів. Після завершення аукціону, переможець на підставі протоколу аукціону, який також формується автоматично за допомогою функціоналу системи «Прозорро.Продажі», укладає з організатором аукціону, яким виступає Держрибагентство, договір на право на промисловий вилов риби. Після укладення такого договору переможець аукціону ще раз звертається до Держрибагентства для отримання дозволу на спеціальне використання водних біоресурсів у рибогосподарських водних об’єктах (їх частинах).
Окрім того, захід передбачає впровадження не лише електронних аукціонів, а й електронних систем для доступу до обмеженого спільного ресурсу. Тобто електронних програм, які дозволять цифровізувати процедури отримання доступу до спільних ресурсів. І в галузі рибальства така електронна система вже існує. Йде мова про Єдину державну електронну систему управління галуззю рибного господарства (еРибальство).
Ця система є важливим елементом процедури укладення договорів на право на промисловий вилов риби та отримання відповідних спеціальних дозволів. Функціонал системи «еРибальство» надає можливість, в тому числі укладання договору на право на промисловий вилов риби після перемоги особи в аукціоні та одержання відповідного дозволу. Так, вже з 5 липня 2024 року розпочали роботу відповідні компоненти системи «еРиба», а саме Е-Договір та Е-Дозвіл. Укладення договору та отримання спеціального дозволу – це юридичні дії, які є критично важливими кроками в процедурі отримання права на промисловий вилов риби після закінчення аукціону і завдяки системі «еРиба» вони тепер цифровізовані, що також зменшує корупційні ризики в цій процедурі.
4. Щодо рибництва
Якщо в галузі рибальства спільним ресурсом, до якого підприємець отримує доступ є власне водні біоресурси (перш за все, риба), то в галузі рибництва основним спільним ресурсом, до якого підприємцю потрібно отримати доступ, є водний об’єкт (його частина), який і буде використовуватися для розведення риби.
Ознайомившись зі ст. 14 ЗУ «Про аквакультуру», можна зробити висновок, що, загалом, є дві процедури отримання такого водного об’єкта в користування.
Перша стосується тих випадків, коли мова йде про водний об’єкт, що знаходиться в межах сухопутної території України й не є частиною моря. Іншими словами, мова йде про ставки, озера тощо. Такі водні об’єкти особам для зайняття рибництвом надають в оренду разом з землею під ними за договором оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об’єктом. Земельні ділянки в оренду за загальним правилом передаються за результатами земельних торгів. Земельні торги проводяться у формі електронного аукціону в порядку, визначеному Земельним кодексом України та ЗУ «Про оренду землі», на базі електронної системи «Прозорро.Продажі».
Таким чином, можна зробити висновок, що ця процедура отримання водних об’єктів в оренду для зайняття рибництвом задовольняє вимоги заходу.
Відмінною є ситуація щодо отримання в оренду водного простору морських вод. За Законом «Про аквакультуру» водний простір морських вод надається в оренду Кабінетом Міністрів України. Жодної процедури проведення будь-яких електронних торгів для цього на постійній основі не передбачено.
З метою запровадити такий механізм Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 14.10.2022 № 1191 «Деякі питання реалізації експериментального проєкту із запровадження проведення аукціонів з продажу права на укладення договорів користування на умовах оренди акваторією (водним простором) внутрішніх морських вод, територіального моря, виключної (морської) економічної зони України для цілей морської аквакультури шляхом електронних торгів».
Ця Постанова передбачає проведення експериментального проєкту із запровадження процедури аукціонів з продажу права на укладення договорів користування на умовах оренди водного простору морських вод для цілей морської аквакультури шляхом електронних торгів. Цей експериментальний проєкт тривав протягом двох років, тобто до жовтня 2024 року.
Як повідомляє Мінекономіки у своєму листі до Кабінету Міністрів України від 03.04.2024 № 3212-01/24312-01 з посиланням на інформацію Держрибагентства, «у зв’язку з триваючою збройною агресією російської федерації проти України, а також відсутністю доступу до акваторії (водного простору) внутрішніх морських вод, територіального моря, виключної (морської) економічної зони України, в рамках реалізації постанови Кабінету Міністрів України жодного аукціону не було проведено, що не дає змоги здійснити аналіз результативності експериментального проєкту».
Водночас під час звітування у ІІІ кварталі 2025 року Мінекономіки повідомило, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.01.2024 № 60-р «Про проведення аукціону з продажу права на укладення договору користування на умовах оренди акваторією (водним простором) Сухого лиману для цілей морської аквакультури» було передбачено проведення аукціону з продажу права на укладення договору користування на умовах оренди акваторією (водним простором) Сухого лиману для цілей морської аквакультури шляхом електронних торгів які проведені в електронній торговій системі «Prozorro.Продажі» 19 березня 2024 р.. Втім, лише один приклад не може слугувати належною базою для аналізу ефективності експериментального проєкту.
Таким чином, у зв’язку з об’єктивними причинами, а саме триваючою збройною агресією ворога, війська якого діють, в тому числі й у водах територіального моря України, не має можливості належним чином провести такий експеримент.
У зв’язку з цим поки що процедура надання в оренду водного простору морських вод для зайняття рибництвом залишається без змін, а в такому вигляду, в якому вона є зараз, вона не задовольняє вимоги цього заходу.