Захід
2.4.1.1.1.
Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким, зокрема, пропонується передбачити:
1) затвердження Кабінетом Міністрів України Політики державної власності;
2) розроблення та затвердження індивідуальних політик власності на підприємствах державної форми власності;
3) вимоги до змісту відповідних політик власності (зокрема, повинні містити цілі державної власності, основні завдання державних компаній, основні види господарської діяльності, показники продуктивності)
Статус заходу:
Фактична дата виконання:
22.02.2024
Захід спрямований на досягнення ОСР:
2.4.1.1. Засади політики державної власності, затверджені Кабінетом Міністрів України, періодично актуалізуються та послідовно втілюються на практиці всіма суб’єктами, які виконують функції власника суб’єктів господарювання державного сектору економіки
Вирішення Проблеми:
2.4.1. Існуюча модель управління у суб’єктах господарювання державного сектору економіки є неефективною, наслідком чого є збитки та корупція
Строки виконання:
Відповідальні виконавці (органи влади):
Джерела фінансування:
державний бюджет
Обсяги фінансування (тис. грн.):
у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік
Показник виконання:
проект закону подано до Верховної Ради України
Стан виконання
Хід/ Результат виконання:
22.02.2024 Верховною Радою України ухвалено Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення корпоративного управління" № 3587-IX (законопроект, реєстр. № 5593-д) вцілому (Закон набув чинності 08.03.2024).
Положення ухваленого закону:
а) передбачає ухвалення Кабінетом Міністрів України Політики державної власності (підп. 1 заходу 2.4.1.1.1);
б) в порівнянні з редакцією законопроекту, який був ухвалений у першому читанні, ухвалений закон не містить положень щодо розробки та затвердження індивідуальних політик власності на підприємствах державної форми власності (підп. 2 заходу 2.4.1.1.1) ;
в) у тексті ухваленого закону відсутні положення щодо вимог до змісту відповідних політик власності (зокрема, повинні містити цілі державної власності, основні завдання державних компаній, основні види господарської діяльності, показники продуктивності) (підп. 3 заходу 2.4.1.1.1).
Разом з тим ухваленим Законом передбачено зміни до ст. 6 Закону України «Про управління об’єктами державної власності» та положення про затвердження уповноваженим органом управління на підставі Політики державної власності та після консультацій з наглядовою радою щороку листа очікувань власника, що містить коротко- та середньострокові фінансові, операційні і нефінансові цілі діяльності державного унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, що визначаються з урахуванням стратегічних планів розвитку таких підприємств, господарських товариств, та які підлягають оприлюдненню. Такий лист очікування власника потребує оприлюднення. (п. 5 ч. 1 ст. 6, ст. 11-6 ЗУ України «Про управління об’єктами державної власності»).
29.11.2024 Уряд затвердив Політику, яка містить положення, зокрема, про затвердження листа очікувань, в якому визначаються цілі діяльності підприємства, товариства з контрольною часткою держави та цільові показники ефективності для оцінки досягнення цілей діяльності з урахуванням стратегічного плану розвитку відповідного суб’єкта господарювання.
Відповідно Методичних рекомендацій щодо підготовки листа очікувань власника, затверджених наказом Мінекономіки від 01.10.2024 № 24098, цілі діяльності підприємства, товариства з контрольною часткою держави, визначаються з урахуванням його комерційної та некомерційної господарської діяльності та мають відповідати положенням його статуту та фактичним видам діяльності. З метою контролю за досягненням цілей діяльності підприємства, товариства з контрольною часткою держави, для кожної фінансової, операційної та нефінансової цілі рекомендовано зазначати відповідні цільові показники ефективності.
Крім цього, передбачається затвердження стратегічного плану розвитку, річного фінансового плану, річного інвестиційного плану, інвестиційного плану на середньострокову перспективу (три - п’ять років) державних унітарних підприємств, господарських товариств, у статутному капіталі яких 100 відсотків акцій (часток) належать державі.
Також відповідно до стратегічного плану розвитку, Політики державної власності, цілей діяльності, визначених у листі очікувань власника, керівник державного унітарного підприємства, голова виконавчого органу господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, зобов’язаний складати і виконувати річний фінансовий план, річний інвестиційний план, інвестиційний план на середньострокову перспективу (три - п’ять років) відповідно до закону.
Однак захід 2.4.1.1.1 додатка 2 до Програми вимагає врегулювання саме на законодавчому рівні окремого кола питань. Таким чином, ухвалений закон забезпечує лише часткове врегулювання питань. Щодо інших із них виконавцем заходу мав би бути розроблений законопроект.