Відгук громадськості

Захід

2.4.1.4.1. Розроблення та подання Кабінетові Міністрів України проекту закону, яким:
1) визначено конкурсну та прозору процедуру формування наглядових рад підприємств державної форми власності;
2) визначені вимоги до незалежних членів наглядових рад підприємств державної форми власності;
3) визначені функціональні обов’язки членів наглядових рад підприємств державної форми власності;
4) передбачено необхідність розроблення методології визначення чітких та прозорих показників ефективності для наглядових рад підприємств державної форми власності;
5) визначено вичерпний перелік підстав для дострокового припинення повноважень членів наглядових рад підприємств державної форми власності, їх відповідальності за неналежне виконання своїх обов’язків

Статус заходу:

Виконано частково

Фактична дата виконання:

08.03.2024

Захід спрямований на досягнення ОСР:

2.4.1.4. У всіх суб’єктах господарювання, для яких створення наглядових рад є обов’язковим, таким радам передано повноваження щодо контролю за вжиттям внутрішніх антикорупційних заходів. Формування складу наглядових рад є конкурсним та прозорим

Вирішення Проблеми:

2.4.1. Існуюча модель управління у суб’єктах господарювання державного сектору економіки є неефективною, наслідком чого є збитки та корупція

Строки виконання:

01.03.2023 - 31.10.2023

Відповідальні виконавці (органи влади):

Головний виконавець: Міністерство економіки України

Джерела фінансування:

державний бюджет

Обсяги фінансування (тис. грн.):

у межах встановлених бюджетних призначень на відповідний рік

Показник виконання:

проект закону подано до Верховної Ради України

Стан виконання

Хід/ Результат виконання:

Міністерством економіки повідомлено, що 22.02.2024 Верховною Радою України ухвалено Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення корпоративного управління" № 3587-IX (законопроект, реєстр. № 5593-д) вцілому (Закон набув чинності 08.03.2024).

Вказаним Законом ч. 2 ст. 11-2 Закону України «Про управління об’єктами державної власності» викладено у редакції, що передбачає, що кандидати на посаду члена наглядової ради державного унітарного підприємства добираються та призначаються в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Добір кандидатів на посаду члена наглядової ради здійснюється з дотриманням принципів колективної придатності, різноманітності складу, рівності вимог, професійності, відкритості і прозорості та розпочинається не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку повноважень відповідного члена наглядової ради (якщо у зазначений строк не прийнято рішення про продовження строку його повноважень) або не пізніше 10 днів з дня дострокового припинення повноважень.

Кваліфікаційні вимоги до члена наглядової ради державного унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, затверджує Кабінет Міністрів України. Додаткові кваліфікаційні вимоги до незалежного члена наглядової ради державного унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, можуть бути визначені статутом, положенням про наглядову раду та/або положенням про принципи формування наглядової ради державного унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі.

Крім цього, в ч. 11-3 Закону України «Про управління об’єктами державної власності» оновлені положення щодо того, хто не можу бути незалежним членом наглядової ради. А ст. 11-4 вказаного Закону визначено виключну компетенцію наглядових рад державного унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі.

Таким чином положення ухваленого Закону № 3587-IX не в повній мірі покривають зміст заходу 2.4.1.4.1. з огляду на таке:

а) підп. 1 та 2 заходу щодо визначення конкурсної та прозорої процедур формування наглядових рад підприємств державної форми власності, а також вимог до незалежних членів наглядових рад підприємств державної форми власності не передбачено Законі, як це передбачено у Державній антикорупційній програмі. Натомість Законом передбачено, що ці процедури та вимоги здійснюються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України;

б) щодо підп. 3 та 4 заходу, то ухваленим Законом визначено лише те, хто не може бути незалежним членом наглядової ради та вцілому компетенція наглядових рад.

Також ухвалений Закон передбачає вичерпний перелік підстав для дострокового припинення повноважень членів наглядових рад підприємств державної форми власності, їх відповідальності за неналежне виконання своїх обов’язків.

Таким чином, ухвалений Закон забезпечує лише часткове врегулювання питань, щодо яких виконавцем заходу мав би бути розроблений законопроект.

Результати моніторингу (щоквартально):

12.11.2024:
Захід виконано невчасно та частково
09.05.2024:
Захід виконано невчасно та частково
07.02.2024:
Захід виконано вчасно, але частково
15.08.2023:
Виконання заходу не розпочато

Ключові джерела оцінки:

Додаткові джерела інформації: